לפני שצוללים אל תוך מערכות הבקרה והשליטה, אני רוצה להתסתכל על מקומו של השוק. יש הרבה חסמים בנושא של התייעלות אנרגטית. גם כשעושים את הרציונל של ההתייעלות הכלכלית, כנראה שיש פה גם חסם מנטלי. עניין של חינוך לבטח.
ועידת תעשיית העתיד: הרצאת משה אביחי, מנכ"ל סמארט פתרונות אנרגיה "ניהול משאבי האנרגיה בתעשייה"
צילום: דודי דיין
מאת: איתי שטרן
בועידת "תעשיית העתיד" להתייעלות אנרגטית, גז טבעי ואנרגיה חכמה הרצה משה אביחי, מנכ"ל סמארט פתרונות אנרגיה בנושא "צרכנות נבונה בעולם הקמעונאי ובניהול האנרגיה" לאחר הרצאתו של אלעד שביב, מנכ"ל האיגוד הישראלי לאנרגיה חכמה עלה אביחי והבהיר כי "העיסוק שלנו הוא בדרגה אחת מתחת לסמארט גריד, כלומר בניהול הצרכנים. "לפני שצוללים אל תוך מערכות הבקרה והשליטה, אני רוצה להסתכל על מקומו של השוק" פתח משה את ההרצאה. ישנם לא מעט חסמים בנושא של התייעלות אנרגטית . למרות הרציונל הברור של הכדאיות הכלכלית, נראה שיש פה חסם מנטלי ברור. אני בוחן ומסתכל לאן השוק הולך ואיך אפשר לפרוץ את החסמים. בשנה האחרונה קרה משהו בישראל. המחאה החברתית יחד עם נפילת הטייקונים דורשת מכולנו לחשוב אחרת. יש הכרה שלא לעולם חוסן ומה שקיים הוא לא מובן מאליו. ההבנה שהציבור דורש שקיפות ולא מוכן יותר שימרחו אותו, הביאה את הארגונים להבין שהם חייבים לאמץ תפישה אחרת, חשיבה אחרת.
הטלטלה שחווה השוק הקמעונאי היא לא פחות ממהפכה. אני מכיר כמה פונקציות שיושבות בראשי ארגונים גדולים שעבורם המחאה הייתה שיעור אימה. תנובה מעולם לא הייתה חושפת את הדוחות הכספיים שלה אם לא הייתה תחושה שהיא עושקת את הציבור והיא חייבת לאמץ שפה חדשה – שקיפות. שתי רשתות השיווק הגדולות מציעות כלים לניהול צריכה נבונה. עד היום המדד של החברות היה מקסום סל הקנייה ופתאום אנחנו רואים עידוד של שימוש בכלים איך לא לנפח את סל הקנייה, אלא לקנות נבון ומה שצריך. משהו אכן זז. זו צרכנות שמכוונת למקום שונה. במקביל, המדינה באמצעות המשרד לאיכות הסביבה מנהלת קמפיין עם טל פרידמן שמכוונת לאותה נקודה, לחינוך שהתייעלות היא ההפך מקיצוצים או קמצנות, התייעלות זו תפיסת עולם של אכפתיות המאמצת צריכה נבונה ומבוקרת.
כל השינוי התודעתי הזה, הסביר אביחי, מתחבר אל עולם האנרגיה וההתייעלות האנרגטית באפן הכי טבעי שאפשר, כך שארגונים יוכלו לנהל את החיסכון ואת משאבי האנרגיה שלהם בזמן אמת. דרך כלים ומסכים שדרכם הלקוח שולט, מבקר ומנהל. על הרקע של מסכי שליטה על האנרגיה של רשת סניפי אייס, הסביר אביחי: אנו כספקי אסקו סוקרים את צרכני האנרגיה של הלקוח, מעריכים את פוטנציאל ההתייעלות וההשקעה הנדרשת, מיישמים וכמובן עומדים מאחורי התוצאות והתהליך כולו. שימוש בטכנולוגיה זמינה יחד עם מערכות בקרה ושליטה מאפשרים לנו להמשיך לנהל את האנרגיה ובעיקר למקסם את החיסכון לאורך שנים. ועד, ברמת הרשת, יש פה כלי סטטיסטי לא נורמלי, מדדי יעילות בהשוואה בין סניפים. בתשעה סניפים של רשת אייס מדובר בחיסכון של יותר מ- 4 מליון שקל בשש שנים.
בנוסף לעובדה שכל צרכני האנרגיה באולם הייצור מבוקרים ומנוהלים אונליין בכל השנה, אתה כמנהל האנרגיה של הלקוח, חי את המערכות וער לשחיקה שלהם. מציע להחליפם כאשר הן מבזבזות וההשקעה בהחלפה פוגשת את הכדאיות העסקית. דוגמא נוספת: בשלב ראשון בצענו שדרוג של מערך מיזוג האוויר של לקוח עם צריכת חשמל של קרוב ל- 6 מיליון קווט"ש לשנה. לאחר שנה ואחרי הכרות אינטימית עם המערך כולו, ייושם שלב ב' שמביא שדרוג נוסף – שדרוג לשדרוג. מערכות הבקרה והניהול מאפשרות ללמוד את מרכז האנרגיה לאורך עונות השנה וליישם שלב נוסף בהתייעלות. מערכות ניהול האנרגיה מבוססות כאמור על הצגת הנתונים והישגי החיסכון בזמן אמת. ההצלחות וגם הכישלונות שקופים ללקוח, זו שקיפות שמחייבת תעוזה מבחינה עסקית. אך עם זאת הניסיון מלמד, שככל שאתה יותר חשוף אתה יותר מחודד ומשתפר בביצועים שלך.
תפישת עולמי דוגלת שבסביבה העסקית שמתהווה ועם הקושי האינהרנטי להציג את הישגי החיסכון, הדרך היחידה לפרוץ את השוק היא שקיפות מול הלקוח וזמינות לנתונים. זו הדרך הכי טבעית ליישומה של צרכנות נבונה ברוח התקופה, וזו הדרך היחידה ליישומה של התייעלות אנרגטית כדרך חיים של כל ארגון וארגון.