בועידת "תעשיית העתיד" להתייעלות אנרגטית, גז טבעי ואנרגיה חכמה הרצה דוד רודיק, מנהל תחום הנדסה באגף לשימור אנרגיה במשרד האנרגיה והמים בנושא "תמריצים להתייעלות אנרגטית וסקרי אנרגיה".
ועידת תעשיית העתיד: הרצאת דוד רודיק, אגף לשימור אנרגיה במשרד האנרגיה והמים "תמריצים להתייעלות אנרגטית וסקרי אנרגיה"
מאת: איתי שטרן
בועידת "תעשיית העתיד" להתייעלות אנרגטית, גז טבעי ואנרגיה חכמה הרצה דוד רודיק, מנהל תחום הנדסה באגף לשימור אנרגיה במשרד האנרגיה והמים בנושא "תמריצים להתייעלות אנרגטית וסקרי אנרגיה".
רודיק פתח את דבריו בכך שציין כי "הטייטל של ההרצאה אמנם מדבר על תמריצים אבל לי אין בשורות לגבי התעשייה. רוב התקציב שלנו בעקבות החלטת הממשלה הולך בעיקר על התחום הביתי". לאחר מכן החל רודיק להסביר כיצד למרות הכל משרד האנרגיה מעודד מפעלים לעבור סקרי אנרגיה ובכך לייעל את צריכת החשמל והאנרגיה. "הוצאנו 3.5 מליון שקל על סקרי אנרגיה. יש מפעלים שחייבים בסקר אנרגיה על פי דין. מי שצורך יותר מ-7.8 מליון קילו וואט מחויב בכך על פי חוק. באשר לארגונים שלא חייבים על פי דין, הצענו למפעלים השתתפות עצמית אבל לא היו פניות מהתעשייה לביצוע סקרים. אנחנו נצא בעוד מכרז באותו נושא ומקווים שהפעם נגייס אנשים שיהיו מוכנים לעבור את הסקר".
"הצענו גם למפעלים החייבים בסקר על פי דין ורוצים להכנס לבדיקה עמוקה, (שיכולה לכלול עקומות צריכה או רכישה של צ'ילר חדש), אפשרות בה ניתן עד 80 אחוז ממאה אלף שקל כדי לבצע את רכישת הציוד שחוסך אנרגיה. לפני שנה קיבלנו 5 מליון שקל תקציב לטובת הסקרים הללו ותמכנו במפעלים ששמרו על צריכת אנרגיה חסכונית. השנה עוד לא ברור אם נקבל תקציבים דומים".
לאחר מכן שיתף רודיק את המשתתפים והוסיף כי השנה הסתיים תהליך יחד עם המל"ג של הקמת פרויקט לעידוד טכנולוגיות התייעלות אנרגטית במוסדות להשכלה גבוהה. "קיבלנו כמעט מ-18 מוסדות הצעות לפרויקטים לחיסכון באנרגיה וכולם ככל הנראה יקבלו תמיכה לטובת העניין. אנחנו מקווים שחברות האסקו יצליחו לעודד ולפתח את הפרויקטים לחיסכון באנרגיה. היום יש טכנולוגיות למדידה של החיסכון שיגרמו לכך שכל הצדדים ישתפו פעולה. אני מקווה שההגיון ההנדסי יינצח בסופו של יום".
רודיק הוסיף ואמר כי כיום מפעלים מחויבים בחוק להכשיר ולמנות ממוני אנרגיה. "אנחנו נחייב מפעלים שיגבשו פעולות בעקבות הסקרים שיוגשו מהם. המדינה שלנו נמצאת בבצורת חשמל. גז טבעי יגיע בסופו של דבר לשערי המפעלים אבל אם לא תהיה התייעלות אנרגטית אחרי הקבלה של הגז בשאר המפעל, הרי שהמצב הזה לא יתרום ליעילות וחיסכון של פעילות המפעל. צריך להסתכל מה קורה גם אחרי הברנר. להפחית כמה שיותר את צריכת הדלקים. המוטו צריך להיות "יותר עמל, בפחות אנרגיה".