בדיון שנערך ביום חמישי קבעה רשות החשמל בהחלטתה "בתום בדיקה יסודית שארכה מספר חודשים קבעה הרשות לחשמל, בראשות עו"ד אורית פרקש-הכהן, כי הסכמי הגז במתכונתם הנוכחית מטילים עלויות עודפות על צרכני החשמל
רשות החשמל דורשת שורה של שינויים בהסכמי שותפות תמר ויצרניות החשמל
בדיון שנערך ביום חמישי קבעה רשות החשמל בהחלטתה "בתום בדיקה יסודית שארכה מספר חודשים קבעה הרשות לחשמל, בראשות עו"ד אורית פרקש-הכהן, כי הסכמי הגז במתכונתם הנוכחית מטילים עלויות עודפות על צרכני החשמל, ומנציחים מונופול גז, אשר ימנע מזעור עלויות בתעריף החשמל לצרכנים". הרשות קובעת כי יש צורך לערוך שינויים כבדים בהסכמים בין שותפות תמר עם חברת החשמל ויצרנים פרטיים. "הרשות מודיעה כי לא תסכים לגלגל על הצרכנים את כל העלויות בהסכמים והיא בנוסף, מתנה את ההכרה שלה בעלויות המופיעות בהסכמים לרכישת גז טבעי למשק החשמל בשינוי מהותי של ההסכמים."
הנושא הראשון עליו יצא קצפה של הרשות הוא מתווה המחיר. בעוד חברת החשמל סירבה לפניית פורטל תשתיות לפרט מה מחיר היחידה עליו סיכמה מתברר כי המחיר תוכנן להיות צמוד למדד האמריקאי וכן לעלות באחוז כל שנה במשך שמונה השנים הקרובות. את מנגנון ההצמה ביטלה הרשות ואילו את ההצמדה למדד האמריקאי צימצמה ל-30% בלבד. הרשות ציינה "כי אין הצדקה לעלויות אלה, ויש בהם כדי להאמיר באופן מלאכותי את תעריפי החשמל והגז בישראל בשנים הקרובות באופן הפוגע משמעותית בצרכני החשמל."
נושא נוסף הוא נקודות היציאה של חח"י מההסכם (האופציה). בהסכם בין חח"י לשותפות תמר נקבע לחח"י נקודת יציאה אחת אולם רשות החשמל קובעת שיש לקבוע שני מועדים – המועד הראשון: 15.04.2015 אז תודיע החברה לשותפות תמר אם בכוונתה להאריך את תקופת האופציה מעבר לקבוע בסעיף קטן (א) ועד לסוף תקופת האופציה. המועד השני 31 בדצמבר 2019 שהוא מועד סיום תקופת האופציה.
לגבי יצרני החשמל הפרטיים הרשות מתנה את אישור ההסכמים בשינויים מהותיים הכוללים הפחתות דרמטיות של עד חמישים אחוז מכמויות ההסכם, לצורך פינוי כמויות לספק גז נוסף. "באופן שייצר תחרות שתוזיל את תעריפי הגז אשר יגולגלו על תעריפי החשמל. זאת, בניגוד להסכמים הקיימים המנציחים את מונופול תמר ומונעים כניסת ספקי גז נוספים בתקופת ההסכם." כמו כן ביטלה הרשות את התחייבות היצרנות לרכוש גז אך ורק ממונופול תמר.
בתוך כך, פרסמה היום חברת החשמל הודעה לבורסה הכוללת את החלטת הרשות להגבלים עיסקיים וציינה שהרשות להגבלים עסקיים "שוכנעה שעיקרו של ההסכם אינו בהפחתת התחרות או במניעתה, כי אין בו כבילות שאינן נחוצות למימוש עיקרו וכי אין ההסכם פוגע פגיעה של ממש בתחרות בשוק.
מטעמים אלו פטרה רשות ההגבלים העסקיים את ההסכם לפי סעיף 14 לחוק ההגבלים העסקיים, בכפוף לשורה של תנאים המפורטים בהחלטת הרשות להגבלים עסקיים, שעיקרם פיצול האופציה, לפי המתווה להלן: א. משך תקופת האופציה יוגבל ממועד מימושה בפועל על-פי ההסכם, ככל שתבחר החברה לממשה ועד לא יאוחר מיום 31 בדצמבר 2019 ("מועד סיום תקופת האופציה"). ב. עד יום 15 באפריל 2015 תודיע החברה לשותפות תמר אם בכוונתה להאריך את תקופת האופציה מעבר לקבוע בסעיף קטן (א) ועד לסוף תקופת האופציה, כפי שקבועה בהסכם ("הארכת תקופת האופציה"). ככל שתבחר החברה להאריך את תקופת האופציה כאמור בסעיף קטן זה, כמות הגז היומית, השנתית והכוללת יוותרו ללא שינוי. ג. בחרה החברה שלא לממש את הארכת תקופת האופציה, הכמות השעתית המירבית תרד לכמות השעתית המירבית הקבועה בעסקת הבסיס, והכמות היומית תרד לכמות שלא תעלה על הכמות היומית הקבועה בעסקת הבסיס, עד תום תקופת ההסכם, וכן יעודכנו הכמויות השנתיות והכוללת בהסכם, בהתאמה.
כמו כן, קבעה רשות ההגבלים העסקיים במסגרת החלטתה, תנאים נוספים ובכללם כי שאר תנאי ההסכם לא ישונו בכל דרך שהיא, אשר מרעה את מצבה של החברה, ובכלל זה לא ישונו לרעת החברה המחיר ותנאי התשלום, תנאי האספקה ומועדיה, כמויות האספקה וכד'.