עם בו הקיץ והאיום הממשי על המשק הישראלי במשבר אנרגיה קשה כמוהו לא ידעה המדינה, חברת החשמל מחפשת כל פתרון אפשרי על מנת לעמוד בעומס החשמל הצפוי.
צלול מאיימת בעתירה לבג"צ אם תופעל תחנת הכוח רידינג במזוט
עם בו הקיץ והאיום הממשי על המשק הישראלי במשבר אנרגיה קשה כמוהו לא ידעה המדינה, חברת החשמל מחפשת כל פתרון אפשרי על מנת לעמוד בעומס החשמל הצפוי. כחלק מההיערכות החלה חברת החשמל להכין את תחנת רידינג בתל אביב לפעול בעזרת מזוט ודיזל. תחנת הכוח רידינג עברה הסבה לתחנת גז כבר בשנת 2006 עת התכוננה המדינה לשגשוג משק הגז בזכות ההסכם עם חברת EMG המצרית. אלא, שכידוע למציאות במזרח התיכון היו תכניות אחרות, והסכם הגז עם החברה המצרית מעולם לא יצא לפועל כמתוכנן, ולאחרונה פוצץ ההסכם לחלוטין. אי לכך החליטה חח"י להסב חזרה את תחנת הכוח ברידינג ולהכין אותה למקרה הצורך לאפשרות שתחנת רידינג תוכל לספק את 430 המגה וואט שהיא מסוגלת לייצר חזרה למזוט. כחלק מההכנות, בוחנת חברת החשמל את האפשרות להשמיש צינור ימי ישן להובלת מזוט ממיכליות הנפט לתחנת הכוח.
כבר בשלהי החודש שעבר פנתה עמותת "צלול" לשר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו, ולשר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, והודיעה כי תתנגד בכל תוקף, ובכל האמצעים העומדים לרשותה, לתוכנית לאפשר לתחנת הכוח "רידינג" לעשות שימוש בצינור הימי. על פי העמותה, התנגדות זו מבוססת על מידע שבידי עמותת "צלול" לפיו הצינור, שאורכו כ-1,700 מ', סובל מהתפוררות קשה ומקורוזיה הגורמים לחורים לכל אורכו. חורים אלה עלולים להוביל לדליפת דלקים קשה שתזהם בזיהום חמור את מימי הים התיכון ואת חופי הרחצה של תל-אביב וגוש דן, בשיאה של עונת הרחצה.
לדברי העמותה, השימוש בצינור זה הופסק ב-2006, בעקבות מעבר תחנת הכוח לגז. מאז ועד היום הצינור לא טופל, ובשל מצבו תכננה הנהלת תחנת הכוח לפרקו במהלך 2013. עתה, בשל משבר האנרגיה הגדול ובעקבות הכשל התכנוני של עתודות האנרגיה בארץ, הוחלט לחזור ולהשתמש בו למרות מצבו הקשה ולמרות הסיכון הרב שהוא עלול לגרום לים התיכון.
לדברי מנכ"ל עמותת "צלול", מאיה יעקבס, "הפאניקה והחלם בה פועל משרד האנרגיה יביא לאסון סביבתי חמור. הכשל המתמשך של המשרד בתכנון ראוי של משק האנרגיה הוא איום על הסביבה ועל בריאות הציבור. ישנן חלופות להפעלת הצינור ויש לעשות הכל להכשירן בטרם הפעלת התחנה. זהו תפקידו של המשרד להגנת הסביבה ושתיקתו בעניין היא כניעה ללחצים פסולים". עוד הוסיפה יעקבס: " משרד האנרגיה מכסה על כשליו בתכנון יעיל של משק האנרגיה בהאשמות כי ארגוני הסביבה והמשרד להגנת הסביבה הם האחראים למחסור הצפוי בחשמל בקיץ". עוד טוענים עמותת צלול, שהעמותה ביקשה מחח"י לאפשר לנציגיה להיות נוכחים בעת בדיקת הצינור, בקשה לה עוד לא ניתנה תשובה.
מחברת חשמל נמסר בתגובה לפניית פורטל תשתיות: חח"י מבקשת להדגיש כי החברה הינה חברה שומרת חוק העובדת על פי הנהלים והנחיות הרגולטורים ותעשה הכל להשמיש את התחנה בלי לגרום נזק לסביבה או לכל גורם אחר. בנוסף מבקשת חח"י להדגיש כי הפעלת תחנת רידינג תהיה במקרה חירום בלבד, והתחנה לא מתוכננת להיות פעילה ולייצר אנרגיה אלא במקרים של חוסר ברירה בלבד.