2012 הייתה אמורה להיות השנה של המכוניות החשמליות וההיברידיות. החל מהביצה המקומית שלנו כבטר פלייס פורשת בקצב מואץ את תשתית ההטענה שלה והחלה לשווק לעובדיה (ובקרוב לכל עם ישראל) את רכבי הפלואנס החשמליות שלה
שוק התחבורה הירוקה באירופה תופס תאוצה
2012 הייתה אמורה להיות השנה של המכוניות החשמליות וההיברידיות. החל מהשוק הישראלי הקטן בה פועלת בטר פלייס הפורסת בקצב מואץ את תשתית ההטענה שלה והחלה לשווק לעובדיה (ובקרוב לכל עם ישראל) את רכבי הפלואנס החשמליות שלה, סמארט שילבה ידיים עם קאר טו גו להפצת סמארט חשמליים כשאמסטרדם היא היעד הראשון ל-300 מכוניות כאלה. לשם שינוי לא מדובר על מיזמים מקומיים שבמקרה הצטלבו מבחינת לוחות זמנים, אלא תופעה כלל מערבית.
בריטניה מפתחת תחבורה ציבורית ומסחרית ירוקה
בבריטניה נרשמה ירידה של 4.2% ברמת הפליטות לרכבים חדשים בהשוואה לנתונים משנה שעברה, והפחתה משמעותית של 23% מאז שנת 2000, כך על פי נתוני החברה ליצרני וסוחרי מכוניות – Society of Motor Manufacturers and Traders) SMMT)
הדו"ח מחשב שמכוניות חדשות ברחבי הממלכה פולטות 18% פחות מזהמים בממוצע כשמכוניות הפולטות פחות מ-130 גרם לקילומטר הן 46.8% משוק הרכבים בבריטניה. מכוניות בדירוג A – בעלות פליטה של פחות מ-100 גרם/ק"מ כמעט הכפילו את נתח השוק שלהן ל-3.4% בשנה האחרונה. לשם המחשה, לפני 5 שנים, מכוניות עם רמת פליטות כזו היוו קרוב ל-10% מהשוק בלבד. בנוסף, הדו"ח חושף שמכוניות המונעות על דלק חלופי מהוות כיום 1.3% משוק המכוניות, כרובן המכריע הן מכוניות היברדיות המהוות את הרוב המוחלט של מכוניות אלו (92%) כשממוצע הפליטות שלהן הוא 104 גרם/ק"מ. רק 1098 מכוניות חשמליות נמכרו בבריטניה, אך זו עליה של 557% בשנת 2011, בעיקר הודות לתוכנית הסיבסוד הממשלתית לנושא.
אולחם הבריטים אינה מתמקדים רק ברכבים פרטיים. לאחרונה הודיע משרד התחבורה בממשלת הוד מלכותה על הענקת סיוע לניסויים במשאיות בעלות רמת פליטות נמוכה בהשקעה של 9.5 מיליון ליש"ט (קרוב ל-58 מיליון שקלים) ודירקטוריון האסטרטגי לטכנולוגיה (Technology Strategy Board). כיום רכבי משא מיצרים כמעט 25% מהפליטות בתחבורה בבריטניה. הניסוי המדובר יבחן ציים של רכבי משא בעלי פליטה נמוכה בנוסף לסיוע כלכלי במימון התקנת תשתיות כגון תחנות תדלוק בגז ונקודות הטענה חשמליות. כל רכב משא מעל משקל של 7.5 טון המסוגל לחסוך לפחות 15% מהפליטות שלו ביחס למשאיות ללא שיפורים יוכל להשתתף בניסוי כולל משאיות המונעות בגז או הנעה היברידית.
הניסוי יקדם תשתיות תדלוק בגז שתהיינה נגישות לכלל מפעילי תחבורה ציבורית ומסחרית על מנת להקים תשתית רשת לאומית שתתפרש על כל האיים הבריטיים. הנתונים שיאגרו במהלך השנתיים של הניסוי יסייעו לבנות תמיכה ציבורית ואמון במשאיות ירוקות וישמשו בסיס לקבלת החלטות בעתיד. הזוכים במכרז התקנת והקמת התשתית וכן מובילים הזוכים יוכרזו באוגוסט.
גמייסה וטויוטה משתפות פעולה בספרד
חברת טורבינות הרוח המובילה בעולם – גמייסה, תשתף פעולה עם טויוטה בקידום השקת רכבים חשמליים בספרד. מתוקף הסכם שיתוף הפעולה שנתחם בין שתי החברות, טויוטה תחכיר לגמייסה טויוטה פריוס פלאג אין (רכב היברידי עם יכולת חיבור לתשתית הטענה) לשישה חודשים להתרשמות. גמייסה, תבחן את הרכב בסביבה עירונית ובחוות רוח, תבחן את הטכנולוגיה ההיברידית ותבחן לפרטים את דרישות ההטענה. יצרנית הטורבינות הספרדית תחלוק את המידע שיצטבר על נתוני חיסכון האנרגיה של הרכב עם טויוטה ספרד, אשר בתמורה תזין את המידע חזרה ליוזמת מובילה (Movele initiative) הבוחנת את היתכנות הרכבים ההיברידיים ומתואמת על ידי המכון הספרדי לאנרגיה אלטרנטיבית.
ההסכם צפוי לסייע לגמייסה במאמציה לפתח תחנות הטענה משלה לרכבים חשמליים, שייצורה החל במתקן הייצור בוולנסיה. גמייסה נכנסה לשוק תחנות ההטענה בעזרת הסכם שיווק עם חברת איברדרולה, המפתחת גם היא טכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת, ונמצאת במגעים עם שחקניות אחרות בתחום.
רכבי הליף של ניסן כובשים את נורווגיה
על פי נתוני יצרנית הרכב ניסן, 1000 רכבי ניסן ליף החשמלית נמכרו בנורווגיה תוך שישה חודשים, כשהמכונית ה-1000 נמסרה לבעליה החדשים שבוע שעבר. בכך השיגה ניסן נתח שוק של 2% בנרווגיה, והליף הפכה למכונית הניסן השניה בפופולריותה במדינה ומיקמה את הליף במקום התשיעי מבין עשרת המכוניות הנמכרות ביותר במדינה. ברחבי העולם, מאז השקת הניסן ליף בדצמבר 2010 נמכרו מעל 25,000 מכוניות כאלה, אך לשם השוואה, בבריטניה נמכרו בקושי 1000 יחידות בכל שנת 2011.
הונדה מפתחת בית חכם בשילוב טעינת רכב חשמלי
הונדה חשפה השבוע בית קונפט בעיר סאיטאמה על מנת להדגים את מערכת "הבית החכם" אותה פיתחה. מערכת הבית החכם של הונדה (HSHS – Honda Smart Home System) מנהלת את צריכת האנרגיה של הבית, ומסייעת לנהל הן את הייצור והן את צריכת האנרגיה, בנוסף לאינטגרציה של הרכב החשמלי בתוך המערכת. הבית מכיל מערכת סולארית המבוססת על טכנולוגית פס דק CIGS, סוללה ביתית הניתנת להטענה, מנוע גז לקוגנרציה, מערכת אספקת מים חמים ובקר ניהול אנרגיה – מנהל התמהיל החכם (Smart e Mix Manager).
הבקר מאזן את החשמל המיוצר במערכת הסולארית והחשמל המיובא מרשת החלוקה ובכך מפחית את הפליטות ודואג לגיבוי חשמלי למקרה של תקלה או מחסור. המערכת ניתנת לחיבור למערכות הטענה וניהול של כל הרכבים החשמליים וההיברידיים בעלי כושר טעינה מרשת החשמל. הונדה מקווה שבחינת הבית החכם ידגים הפחתת פליטות של 50% ביחס לפליטות מבתים טיפוסיים בשנת 2000 ותמיכה ברכבים חשמליים.