חברת החשמל ו-22 עיריות ברחבי הארץ החלו השבוע בקמפיין תקשורתי לקראת "שעת כדור הארץ" המתקיים ביום ראשון הקרוב בסימן המאבק בהתחממות הגלובלית.
שעת כדור הארץ: אין מחיר לתודעה ציבורית וקידום התייעלות אנרגטית
חברת החשמל ו-22 עיריות ברחבי הארץ החלו השבוע בקמפיין תקשורתי לקראת "שעת כדור הארץ" המתקיים ביום ראשון הקרוב בסימן המאבק בהתחממות הגלובלית. הכל החל ביוזמה מבורכת התומכת בתנועה עולמית שהחלה ב-1969 על ידי הסנאטור גאילורד נלסון. הסנאטור, שחזה בנזקי נזילת הנפט בסאנטה ברברה ב-1969, הצטרף לחבר קונגרס שמרן פיט מקקלוזי ושכרו את דניס הייז לנהל את תנועת הקיימות. ב-22 לאפריל 1970, יצאו 20 מיליון אמריקאים לרחובות להפגנת תמיכה ברעיון הקיימות שהיה עד אז נחלתם של היפים "מחבקי עצים" ו"שומרי לוויתנים".
ב-1990 פנו קבוצת מנהיגי דעה בתחום הקיימות והסביבה פנו שוב להייז וביקשו ממנו לארגן עוד יום כדור הארץ בדומה לזה שאורגן ב-1970. הייז זיהה פוטנציאל גלובאלי ו-200 מיליון בני אדם ב-141 יצאו להפגין בעד עולם ירוק יותר ודרשו לשלב חשיבה סביבתית אל תוך הכלכלה המודרנית.
בשנת 2000, בשילוב אמצעי תקשורת מודרניים ואמצעים חדשים להעברת מסרים שלא היו קיימים בעשורים קודמים – קרי האינטרנט (טרום עידן הפייסבוק) קמפיין שעת כדור הארץ הונע על ידי 5000 ארגונים ירוקים ב-184 מדינות להפגין למען עולם ירוק יותר ואימוץ חשיבה סביבתית. מאז ועד היום, יום כדור הארץ הוא יום בו מיליוני אנשים מסביב לעולם מכבים לשעה אחת את האור לסמל את מחויבותם לכדור הארץ ולחסכון באנרגיה, לקיימות והתייעלות אנרגטית.
אולם המתנגדים לקמפיין ולערכים אותו הוא מייצג מטילים ספק ביעילות כיבוי האורות לשעה. מקורות בחברת החשמל מסרו לתשתיות כי בשנה הקודמת נחסכו בשיא יום כדור הארץ 100 מגה וואט בלבד מתוך 11 הגיגה וואט הנמצאים במשק האנרגיה במדינת ישראל. "אנשים בתל אביב מכבים את האור לשתיים שלוש דקות ומדליקים אותו מחדש" מסרו המקורות. אולם למעשה, חברת החשמל אינה מפסיקה לייצר את החשמל שאינו נצרך, אלא פועלת במתכונת אולי מצומצמת מעט, היות ובתחנות הכח לא ניתן להפחית משמעותית את ייצור החשמל למשך שעה בלבד. מצד שני, האם יש באמת מחיר להחדרת ערכי יום כדור הארץ – קיימות, התייעלות אנרגטית וחשיבה סביבתית?