בשבוע שעבר פרסם מכון לוקס דו"ח צפי לסוללות ליתיום איון ותחזיות להורדת עלויות. לוקס ציין ששוק הרכב החשמל מתפתח לאט והמפתח להאצ בפיתוח, הוא כרגיל, הורדת מחירי סוללות ומצברי הליתיום איון. הדו"ח קובע, לעומת זאת, שיש גבול להורדת המחירים שטכנולוגיות קיימות יכולות להציע והיתכנות מסחרית בטווח הארוך לרכבים חשמליים ייאלץ לחכות עד לפיתוח דור טכנולוגי חדש
שיתוף פעולה בינתחומי כמפתח לחדשנות של טכנולוגיות אחסון אנרגיה
מיכלי אחסון אנרגיה בשיטת אגירה שאובה
בשבוע שעבר פרסם מכון המחקר לוקס בארה"ב דו"ח צפי לסוללות ליתיום איון ותחזיות להורדת עלויות. לוקס ציין ששוק הרכב החשמל מתפתח לאט והמפתח להאצת הפיתוח, הוא כרגיל, הורדת מחירי סוללות ומצברי הליתיום איון. הדו"ח קובע, לעומת זאת, שיש גבול להורדת המחירים שטכנולוגיות קיימות יכולות להציע והיתכנות מסחרית בטווח הארוך לרכבים חשמליים תיאלץ לחכות עד לפיתוח דור טכנולוגי חדש.
דו"ח לוקס מעניין כיוון שהוא קובע מספרים לאתגר. על פי חישובי לוקס, המחיר הטוב ביותר שניתן להגיע אליו בטכנולוגיות הליתיום-איון הקיימות, בעיקר על ידי ייצור סוללות על פי גדלים, הוא 397$ לקוט"ש. זהו שיפור ניכר ממחירי סוללות הליתיום איון הנמצאות בשימוש היום, זה עדיין רחוק מאוד מהרף אותו קבע הקונסורציום לסוללות מתקדמות (X<150$ לקוט"ש), שהוא מעריך הכרחי על מנת שרכבים חשמליים יצליחו לחדור לשוק הצרכני. לוקס קובע שההזדמנויות להפחתה נוספת במחירי סוללות לרכבים חשמליים נמצאים בפיתוח רכיבים חדשים כגון ליתיום-אוויר, ליתיום-גפרית ומגנזיום-איון וסוללות ליתיום-איון במצב מוצק.
טכנולוגית אחסון אנרגיה מבוזרת ומחוברת לרשת נתקלת גם היא בחסמי עלויות רציניים. מחירי ההטמעות הראשוניות של מערכות אחסון אנרגיה שכונתיות גבוהים מידי בכדי להיות כדאיים. האתגר הכלכלי לתחנות אחסון, לעומת זאת, לעומת אחסון אנרגיה במכוניות, איננו בעלויות הסוללה עצמה כשם שהוא נמצא בעלויות ההערכה, הניטור וניהול הסוללה לפני ואחרי ההטמעה שלה.
מתוך כוונה להתמודד עם הסוגיה, הסוכנות פרויקטים למחקר מתקדם – אנרגיות (E-ARPA), ממשרד האנרגיה האמריקאי הודיעה על יוזמה חדשה שנועדה לזהות פיתוחים פורצי דרך בתחום האבחון, חיזוי ויכולות ניהול מערכות אחסון אנרגיה. היוזמה מתרכזת בעידוד יצירת צוותים של חברות וחוקרים מתוך ארגון חוצה תעשייה ומגזרים המתחרה על אפשרויות המימון של E-ARPA למערכות ניהול אחסון אנרגיה.
היוזמה של E-ARPA מכוונת לעודד יצירת מערכות יחסים חדשות ויציבות יותר בין תעשיות התוכנה, הניהול והסוללות. מגזרים עסקיים שאינם בהכרח עובדים בשיתוף פעולה היסטורי. ברור שדרושה חדשנות על מנת להורדי את מחירי אחסון האנרגיה והחדשנות חייבת להתבטא בטכנולוגיות ובמערכות שהינן שונות ממה שאנחנו מכירים היום. אולם על מנת למצוא את החדשנות הטכנולוגית המדוברת וקידומה, חשוב לזהות מניין היא עשויה להגיע. חדשנות בעלת ערך, כזו שמשפיעה על טכנולוגיות בוגרות כגון תעשיית הרכב ורשת הולכת החשמל לא תיווצר בוואקום (או במעבדה בלבד).
על מנת לקדם חדשנות שיש לה השפעה, יש לאפשר ליצרני סוללות, רכבים וחברות הולכה עם ניסיון אמיתי בשימוש בטכנולוגיות קיימות – מוגבלות ככל שהן כיום – לעבוד יחד ולאפשר להן להבין כיצד להגדיל את כושר המערכות ולהפחית את עלותן. פיתוח דור טכנולוגי חדש הוא חשוב, כמעט קריטי, לעתיד תעשיית אחסון האנרגיה. אולם יש להימנע מהפיתוי להאמין שטכנולוגיות חדשות אלה יצוצו לפתע מתוך מוסך של מישהו.
ועל זה נאמר אמן, וככל שזה יקרה יותר מהר, הרי זה משובח.