"בגרמניה יש הרבה שמש בדרום והרבה רוח בצפון. האתגר הוא להוביל את האנרגיה המתחדשת המיוצרת". אומר יוכן פורניס, מנהל שיווק ומכירות בחברת מאינובה הנמצאת בבעלות כמעט מלאה של עיריית פרנקפורט
מנהל שיווק מאינובה "עתיד תחום ההתייעלות האנרגטית תלוי במונים חכמים ורשת חכמה"
צילום: חגי אנסון
"בגרמניה יש הרבה שמש בדרום והרבה רוח בצפון. האתגר הוא להוביל את האנרגיה המתחדשת המיוצרת". אומר יוכן פורניס, מנהל שיווק ומכירות בחברת מאינובה הנמצאת בבעלות כמעט מלאה של עיריית פרנקפורט והסוחרת בכמעט 8.7 גיגה וואט. פורניס השתתף בכנס האסקו (מודל כלכלי למימון תהליכי התייעלות אנרגטית) של משרד האנרגיה והמים ויוזמת מדהנק אתמול (ד') בקיבוץ רמת רחל בו השתתפו החוג המצומצם של עוסקים בתחום ההתייעלות האנרגטית מישראל, לצד נציגי חברות וארגונים מגרמניה ואירופה.
לטענת פורניס, הרקע הפוליטי לאסקו הינו יעד של ממשלת גרמניה 2050 השואפת להפחית את צריכת החשמל ב-50% עד ביחס ל-2008 ולהגדיל את יחס האנרגיות המתחדשות עד 2050 ל-80% (לעומת 20% היום). היעד גם כולל והפחתה של 50% בייצור אנרגיה קונבנציונלית. אולם כיוון שאין אופק כלכלי כרגע בתחום הביו מאסה, וההשקעה ביותר ממתקן אחד לייצור אנרגיה מגז טבעי, יש צורך בכמות התקנה גדולה בגלל נזילות משאבי הרוח והשמש. זאת בנוסף לעובדה שאחרי אסון פוקושימה נסגרו מיד לצמיתות שבעה כורים גרעיניים וישנה החלטה בלחץ ציבורי להפסיק את היצור החשמל ממקורות גרעיניים עד 2023 לחלוטין.
פרוניס טוען ש"כחברת תשתית אנחנו חושבים על אתגרים ואסטרטגיות רבות". לאחרונה גייסה החברה 500 מיליון יורו בתחום המתחדשות, מתוכן 355 מיליון יורו באנרגית רוח בצפון גרמניה. כמו כן משקיעה החברה במונים חכמים ורשת חכמה. "בגלל שמשאבי הרוח והשמש מאוד נזילים מאינובה מציעה תעריף חכם במטרה לעודד צרכנים לצרוך את החשמל כשהוא זמין. בין חצות לשמונה בבוקר הנחה של 10% בחשמל, ובין השעות 15:00 ל-18:00 הנחה של 5% בתעריף החשמל. בגלל חוק האנרגיה הגרמני (EEG), כיום אנחנו מחויבים להציע מונה חכם בהתקנה של מונה חדש" אומר פרוניס.
מאינובה גם החלה לפתח לאחרונה תשתיות לרכבים חשמליים. "כיום חברות מסבות את צי הרכבים שלהן לצי חשמלי, אבל אינן מוכנות להשקיע בתחנות תדלוק. כיום התקנו 40 תחנות, בינתיים זו פעילות שאינה רווחיות אלא השקעה במיתוג". בנוסף, מאינובה הקימה מיזם שיתוף מכוניות חשמליות במטרה לעודד שימוש ברכבים חשמליים."אחת התופעות של הערים המודרניות היא התרחקות של צעירים מאחזקת רכב פרטי, ומתן עדיפות לשירותי שיתוף מכוניות, כשהמודל היעיל ביותר הוא שיתוף מכוניות חשמליות" אומר פרוניס.
פרוניס מספר ש"כיום יש דרישה של צרכנים לאספקת חשמל מבוזרת. דרישה זו מתווספת לדרישת שוק לחבילה שלמה הכוללת אספקת חשמל וניהול אקלים (חימום הנמכר בנפרד מחשבון החשמל הביתי)". אולם מעבר לכך, תקנות הבניה בגרמניה מחייבות לנצל אנרגיות מתחדשות בבניית בית חדש על מנת לעמוד בדרישה לבתים יעילים אנרגטית עד 0 פליטות – net Zero Housing – חישוב של תעודה ירוקה, בלי לעמוד בתקנים הקבועים בתעודה – אין רשיון בניה. חטיבת האסקו של מאינובה מציעה ניטור אנרגיה ואספקת אנרגיה, חימום וקירור ובידוד. לכל אלה נותנים חוזה שלם שנקרא "יעילות אנרגטית". החברה מתחייבת שהלקוח יצרוך כמות מסוימת של אנרגיה, ואם יש חריגה, אז היא מגולגלת למאינובה שהתחייבה לצריכה האנרגטית של הלקוח.
אזורי חיסכון – דוד המים, משאבות במתקני חימום וקירור, והתקנת מוצרים על ידי מאינובה שמתחייבת על המוצרים וצריכת האנרגיה שלהם. "דוד חימום וחימום מים עשוי להגיע לעלויות של 200,000 יורו, וזהו סכום גדול ו'כבד' על הלקוח. על כן המערכות עצמן נרכשות, מותקנות ומתוחזקות על ידי מאיינובה. חישוב החיסכון מבוסס על חישובי הצריכה בשלוש שנים האחרונות, וכמו כן משוקלל מידע אודות מזג האוויר באותן שנים וכך נקבע רף בסיס (בנץ' מרק). תהליך זה הוא קל יותר בבניינים מוסדיים שם יש כמעט את אותה פעילות אנרגטית במנותק ממזג האוויר. בתי ספר הם אתגר גדול יותר כיוון שיש שוני בשעות השיעורים, מספר כיתות משתנה, וצריכת האנרגיה בהתאם. ההשקעה הממוצעת ללקוח (כולל מדידות, התקנות, חישובים, תחזוקה וכו') היא קרוב ל100,000 יורו והיא עדיין זול יותר מהשקעה במערכת חימום אוויר ומים חכמה (בממוצע 200,000 יורו).
"העניין של חברת התשתית באסקו הוא מועט." אומר פרוניס, "אולם הלקוח עדיין יבחר בתהליך התייעלות ולכן חברות תשתיות כמו מאינובה בכל זאת מסייעת לגופים לחסוך בכסף. אנחנו מתייחסים לכך כשימור לקוחות – בעיקר לקוחות "כבדים" כגון מלונות ובתי ספר וכו'. בסופו של דבר, אם אנחנו לא נסייע להם להתייעל, תבוא חברה אחרת שכן תעשה זאת וכך נפסיד גם הזדמנות לפעילות חדשה עם לקוח, וגם את הלקוח עצמו".