שרי האוצר של אירופה קראו השבוע לפקידות האיחוד האירופאי להכין נייר עמדה בנוגע לגיוס תקציבים להתמודדות עם שינויי האקלים באמצעות מיסוי פליטות התחבורה הימית והאווירית עד יוני.
שרי האוצר של האיחוד האירופי קוראים לממן הקרן לשינוי האקלים מהכנסות מס פליטות תחבורה
שרי האוצר של אירופה קראו השבוע לפקידות האיחוד האירופאי להכין נייר עמדה בנוגע לגיוס תקציבים להתמודדות עם שינויי האקלים באמצעות מיסוי פליטות התחבורה הימית והאווירית עד יוני. התקציב – 100 מיליארד דולר בשנה יסייע במימון קרן אקלים ירוק – או כל יוזמה שתחליף את פרוטוקול קיוטו, ויממן למדינות עניות את ההתמודדות והשינויים הדרושים בעקבות ההתחממות הגלובאלית.
בסיכומי הטיוטא, מועצת השרים "מזמינה את הועדה להכין נייר משקף עד יוני על תמחור פליטות מהתחבורה הימית והאווירית העולמית תוך התחשבות בשינויים בארגון הימי הבינלאומי (IMO) וארגון התעופה האזרחית הבינלאומי (ICAO)".
בחודש מאי שעבר, שרי האוצר של האיחוד קראו ל- IMO ול- ICAO "לפתח ללא דיחוי מסגרת מדיניות עולמית שימנע עיוותים תחרותיים או דליפת פליטות". קריאה זו קרמה עור וגידים בטיוטת המסקנות הקובעת ש"מחיר פליטות בתחום התחבורה הימית והאווירית לחולל תמחור שיסייע באופן יעיל להפחתת פליטת במגזרים אלה. כמו כן, לתמחור פליטת בתעשיות אלה יש פוטנציאל לייצר תזרים כלכלי גדול" קובעת הטיוטא.
קרן אקלים ירוק כמבחן לאמינות האיחוד האירופאי
תזרימים אלה יוכל לממן את קרן האקלים הירוק שהוקמה באופן רשמי בפסגת דרבן לשינויי אקלים בדצמבר שעבר אך עדיין לוקה בהכנסות. פקידות האיחוד אותתה שבריסל תשלם עד כדי שליש מהקרן, אך המשבר כלכלי שמעמיס על תקציבים לאומיים ועל השוק הפרטי כאחד, מתקיים מרדף אחר מקורות חדשניים למימון התכנית.
ליאס קראינסט, מומחית שינוי אקלים של אוקספם באיחוד האירפואי בירכה על המהלך, אך הזהירה שיש צורך במעשים ולא במילים בשלב זה. "מבחן הלקמוס לאמינות האיחוד האירופאי השנה יהיה האם האיחוד יכול לעמוד בדבורו ולהבטיח שקרן האקלים הירוק לא יישאר בגדר קליפה ריקה. עלינו לראות את האיחוד האירופאי עומד מאחורי תכנית עולמית שתכניס כסף לפעולות אקלימיות במדינות עניות מהתעשייה העולמית לתחבורה ימית ואווירית"
24 מיליארד דולר מס על פליטות ברחבי העולם
האיחוד האירופאי כבר נייד 4.86 מיליארד יורו לקרן האקלים הירוק כחלק מ-7.2 מיליארד אותם התחייב אליו עד סוף 2012 בפסגת קופנהאגן 2009. ארגוני סביבה טוענים שחלק גדול מהתקציב הנ"ל מוחזר מבקשות סיוע קודמות. כמו כן הביעו הארגונים דאגה מכך שאף חברה באיחוד לא התחייבה לתקציב סיוע לסביבה ל2013 ואילך. השיחות המתוכננות לאיחוד בקטר בדצמבר הקרוב עשויות לגלות את עומק ההתחייבות ארוכת השנים של האיחוד למינוף הקרן לאקלים ירוק.
הקרן הפכה לאלמנט חשוב במו"מ בכנס למדיניות שינוי אקלים בין המדינות המתפתחות, שהיסטורית אחראית על מירב הפליטת העולמיות והעולם המפותח הסובל מתוצאות הפליטות של העולם המתפתח. על פי מסמך עבודה מאפריל 2011, הכנסות מתכנית התמחור העולמי מתחבורה ימית ואווירית עשויית לגייס גלובאלית עד 24 מיליארד דולר.