רוב המדדים להתייעלות אנרגטית אינם מדברים אל הצרכנים בשפה המצליחה ליצור שינוי התנהגותי. הגיע הזמן להראות להם איפה הכסף
פורום אילת אילות למדיניות אנרגיה מתחדשת: דיוני סדנת "התייעלות אנרגטית – הגורם האנושי"
משתתפי הסדנה – צילום: גונן גלין
Show Me The Money
רוב המדדים הקיימים להתייעלות אנרגטית אינם מדברים אל הצרכנים השונים בשפה המצליחה ליצור שינוי התנהגותי. הגיע הזמן להראות להם איפה הכסף
מאת: עמית מאיר
התייעלות אנרגטית כוללת אימוץ של התנהגויות צרכניות שונות היכולות להביא לחיסכון משמעותי בצריכת האנרגיה בקרב מוסדות ומשקי בית כאחד. חלק מהתנהגויות אלה דורשות מידה משמעותית של מחויבות או משאבים, ובכלל זה אימוץ של תוכניות ארגוניות להתייעלות אנרגטית בקרב חברות או העדפת השימוש בחבל הכביסה על פני המייבש בקרב משקי הבית. עם זאת, התנהגויות רבות אחרות קלות ופשוטות לביצוע, ובכל זאת אינן זוכות להיקף ולקצב האימוץ המצופה והרצוי.
ניתוח החסמים לאימוץ התייעלות אנרגטית, והדרכים לעודד אותה בקרב צרכנים שונים, נידון בפאנל מומחים בכנס אילת-אילות לאנרגיה מתחדשת. אחת התובנות המרכזיות, שעלתה במקביל בקבוצות עבודה שונות, נוגעת לנגישות התפיסתית של המדדים הנמצאים בשימוש בשיח סביב התייעלות אנרגטית. למשל, “מדד היעילות האנרגטית” של מזגנים יכול, אולי, לאפשר לצרכנים להעדיף דגם אחד על פני אחר (במיוחד במצבים בהם המאפיינים האחרים של המזגנים והמחיר שלהם דומים). מאידך, מדד זה אינו מצליח לכמת את ערכה הכלכלי של העדפת דגם אחד על פני אחר במונחים בעלי רלוונטיות כלכלית לחיי היומיום של הצרכנים. שימוש במדד כמו עלות הפעלה חודשית ממוצעת של המזגן בש”ח יכולה להשיג מטרה זו, וכך לאפשר לצרכנים לקבל החלטות כלכליות מבוססות יותר, וליצור העדפה למזגנים (ולמוצרים אחרים) בעלי יעילות אנרגטית גבוהה יותר.
במישור העסקי נידונו הדרכים ליצור מוטיבציה לשינוי התנהגות בקרב העובדים בחברות ומשרדים. דרך קלה וזמינה ליצור מוטיבציה כזו כוללת ניטור של מספר המשרדים בהם נותר אור בסוף כל יום עבודה, ושליחת מייל בתפוצת כל העובדים לגבי מספר זה, ולגבי העלות של האנרגיה המבוזבזת לחברה. תהליך שכזה ייצור, בראש ובראשונה, תחושה שיש מי שבודק את ההתנהלות של העובדים, וכך יצור תמריץ יומיומי להתנהגויות אותן אנו רוצים לעודד.
נושאים נוספים שנידונו בסדנא כללו דרכים לעודד מפעלים ולהוציא לפועל תוכניות כוללות להתייעלות אנרגטית, אמצעים לעידוד הייבוא והרכישה של מוצרים בעלי יעילות אנרגטית גבוהה, תיקון העיוות בקרב חברות ניהול מבנים המרוויחות מצריכת אנרגיה מוגברת וכלים להשפעה על אורחים במלונות לקחת חלק פעיל יותר בהתייעלות אנרגטית גם מחוץ לבית.
שם הסדנה: התייעלות אנרגטית – הגורם האנושי
מובילי תוכן: סמדר בת אדם – ראש מטה שר האנרגיה והמים
נעם סגל – הפורום הישראלי לאנרגיה