ארבע שנים של המתנה, עבודה קשה, חזון והתמדה היום נשאו את פירותיהן עבור 100 עובדים מאושרים של חברת בטר פלייס שזכו הבוקר לקבל את המפתחות לרנו פלואנס ZE החדשה של בטר פלייס.
בטר פלייס השיקה היום 100 מכוניות חשמליות לשימוש עובדי החברה
ארבע שנים של המתנה, עבודה קשה, חזון והתמדה היום נשאו את פירותיהן עבור 100 עובדים מאושרים של חברת בטר פלייס שזכו הבוקר לקבל את המפתחות לרנו פלואנס ZE החדשה של בטר פלייס. שי אגסי, מייסד ומנכ"ל בטר פלייס אמר "היום לפני ארבע שנים הכרזנו על הקמת החברה בישראל בבית הנשיא עם קרלוס גוהן, נשיא קונצרן רנו ניסן. אז היה בידינו חזון וניירות עבודה בלבד, אין ספק שבארבע שנים הוכחנו באופן חד משמעי שכשמציבים מטרה ופועלים בנחישות אפשר להגיע ליעדים ולחולל שינוי עולמי".
בגשם שוטף שהפך את נתיבי איילון ואת כבישי תל אביב לנחילי מים יותר מאשר כביש יצאנו לנסיעת חוויה עם אורן כסיף מצוות התפעול והאסטרטגיה של בטר פלייס. אחד הפיצ'רים המקוריים של הפלואנס ZE של בטר פלייס היא מערכת האוסקר. זוהי מערכת ניהול המשמשת כקונסולות השליטה בכלל הרכב למעט התנעה ונהיגה. מערכת האוסקר שולטת על בקרת המדיה, מערכת הניווט הלווינית, מערכת חיווי מצב הסוללה – כמה קילו וואט נצרך או מיוצר וכמות האנרגיה שנותרה ברכב. המערכת יודעת לזהות את בעל הרכב ולטענת כסיף "המערכת לומדת בתוך שבועיים את צורת הנהיגה של הנהג וכך יכולה לחזות את צריכת האנרגיה שכל נסיעה תדרוש". המערכת גם משמשת כמערכת קריאה לעזרה במקרה של תקיעה או תקלה של הרכב.
טעינת המצבר בכל בלימה
בשל תנאי מזג האוויר והתנועה הכבדה לא קיבלנו באמת הזדמנות לחוות את ביצועי הרכב החשמלי. אך לדברי כסיף לרכב כוח האצה של 22 קג"מ והוא מגיע ממצב עמידה ל-100 קמ"ש "תוך 12-13 שניות" אומר כסיף ומתנצל שאינו זוכר את הנתון המדויק. "היתרון במנוע חשמלי" אומר כסיף "הוא בכך שלא צריך לחכות שהמנוע יגיע לסל"ד מסויים על מנת להנות מכוח שלו, ההאצה לינארית ורציפה". אחרי כמה נסיעות במכוניות חשמליות שונות, כנראה שכבר התרגלנו להאצה המהירה והלינארית כיוון שלהבדיל מבעבר הגוף כבר לא נצמד לכסא הנוסע בדומה להאצה ברכב ההדגמה של בראבוס, אולם ייתכן והשוני נובע מההינע הקידמי של הפלואנס לעומת ההינע האחורי של המרצדס של בראבוס.
על הכביש הרכב מתנהג כרכב לכל דבר ולא היה דבר מפתיע בו, אולי למעט ההתנעה שלו – הכנס המפתח, סובב ו…אין רעש מנוע. אלא שיש עוד פיצ'ר שדומה בכל הרכבים החשמליים – נושא ההאטה. רכב מנוע בעירה ממשיך לנסוע באותה מהירות במישור אלא אם ישנם שיפועים והתנגדויות גם אם הורדתם את הרגל מההאצה. אלא שבפלואנס המצב שונה, מהרגע בו הורדת את הרגל מההאצה, האוטו מאיט כמעט באותה מהירות בה האיץ. יתרה מכך, הפלואנס מנצלת את ההאטה על מנת להטעין מחדש את הסוללה. "אפשר לחשב מתי מגיעים לרמזור אדום ולנצל אותו כדי להטעין את הסוללה" אך מבין השורות ברור שלא מכאן תבוא הישועה למי שמעוניין לנסוע מעל 160 ק"מ מבלי להחליף סוללה או להמתין כמה שעות עד שהסוללה תטען מחדש.
"רמת האיבזור בפלואנס מתקדמת מזו שברכב רגיל" אומר כסיף ומדגיש שוב את יתרונות מערכת האוסקר, מערכת המדיה המובנית, בקרי שליטה על ההגה, שש כריות אוויר, וגימור העשוי מפלסטיק רך. הרכב בהחלט מרווח ויש מקום במושב האחורי לשני מבוגרים גדולים ואולי אף שלושה בינוניים. תא המטען של הפלואנס מבלבל בגלל שאת חלקו תופסת הסוללה החשמלית המניעה את הרכב, אולם נציג החברה באולם התצוגה בפי גלילות מציין שגודל תא המטען הוא 317 ליטר.
תשלום עבור קילומטרז'
הפלואנס ZE של בטר פלייס מתחרה ישירות ברכבי הליסינג המשפחתיים הדומיננטיים בשוק הישראלי כמו המזדה 3 ופורד פוקוס. מבחינת מחיר מדובר על תג מחיר שאינו זול במיוחד – 123,000 ש"ח. חברות הליסינג קונות אותו "במודלים המקובלים בשוק" כדברי כסיף יחד עם חבילה של 4 שנים המותאמת לכמות ק"מ מוגבלת בשנה. "זה לא אומר שאם קנית 20,000 ק"מ בשנה ובשנה הראשונה חרגת ובשנה השנייה לא הגעת נתחשבן" אבל הוא מציין באותה נשימה "אם מערכת החיוב של בטר פלייס מזהה התנהגות צרכנית שתביא אותו לחריגה מהחבילה, בטר פלייס יצרו עם הצרכן קשר על מנת להתאים מחדש את החבילה". כסיף מבקש להבהיר שבטר פלייס אינה רואה עצמה כחברה המוכרת מכוניות אלא כספק תשתית של חשמל והחלפת סוללות, והסוללה המותקנת ברכב היא של בטר פלייס, אמנם את הסוללה ניתן להטעין (בבית!) גם לחברים, אך המנוי אינו עבור החשמל הנצרך אלא עבור הקילומטרים אותם גומע הרכב. כלומר, גם אם "מפרגנים" הטענה עבור חברים שבאים לביקור, אינכם משלמים על החשמל, אלא החברים משלמים עבור הקילומטרז' אותו עשו עד אליכם ומכם.
סיכום
לחובבי הנהיגה הספורטיבית, חשוב לציין שלפלואנס החשמלית אין תיבת הילוכים. נציגי החברה הסבירו ארוכות מדוע אין צורך בכזו ומהירות הרכב מוגבלת ל-135 קמ"ש. סביבת הנהג מפנקת וכיסאות הישיבה נוחים למדי. הרכב אטום לרעשים ואינו מייצר כאלה, כך שגם בנסיעה באיילון ביום גשום ועמוס עדיין ניתן היה לנהל שיחה נוחה במהירות של 90-100 קמ"ש. במבחני הריסוק של NCAP קיבל הרכב רק 4 כוכבים, לדברי כסיף בגלל לחץ האוויר של כריות האוויר. למאמצים מוקדמים – ייתכן ויהיה כדאי לרכוש או לקבל בליסינג חברה את הרכבים של בטר פלייס המבינה שחייב להיות מענה למכירת המכונית בעתיד. היא אינה מיועדת לסטודנטים אלא לבעלי משפחות והמעמד הבינוני המבוסס.