תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
בלעדי: שרותי הכבאות ומכת האש לענף הסולארי
מערכת תשתיות 12 בדצמבר 2011 0:32 8 תגובות

הכל התחיל באסון הכרמל, בעקבות תהליך הפקת הלקחים של שרותי הכבאות נשלח בתאריך 24 באוגוסט האחרון מכתב המלצה לתקני בטיחות אש עבור מערכות סולאריות.

Print Friendly, PDF & Email
בלעדי: שרותי הכבאות ומכת האש לענף הסולארי

בלעדי: שרותי הכבאות ומכת האש לענף הסולארי

הכל התחיל באסון הכרמל, בעקבות תהליך הפקת הלקחים של שרותי הכבאות נשלח בתאריך 24 באוגוסט האחרון מכתב המלצה לתקני בטיחות אש עבור מערכות סולאריות. ההמלצה מוגשת בימים אלה לוועדה הבוחנת את כל נושא תקנות האש במדינת ישראל ומתמקדת בצורך להתקין מפסקי כיבוי עבור כל 120 וולט DC, כלומר מפסק בטיחות עבור כל שניים עד שלושה פאנלים סולאריים, וכן מפסק ראשי השולט על כלל המפסקים ליד המפסק הראשי בבניין. המלצה זו מתייחסת למערכות סולאריות חדשות כמו גם מערכות קיימות. את ההמלצה החלה ליישם התחנה הממליצה – תחנת חדרה.

במכתב ששלח היום עו"ד איתן פרנס, יו"ר איגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל למנכ"ל המשרד לבטחון פנים – יעקב גנות ולנציב שירותי הכבאות וההצלה – רב טפסר שחר איילון, נאמר "רק בשבועות האחרונים החלו שירותי כיבוי והצלה לדרוש דרישות בלתי אפשריות, לגבי מתקנים פוטו-ולטאיים, חדשים וגם לגבי כאלו שכבר פועלים שנים, אשר חלקן מעמידות חסם טכנולוגי בלתי אפשרי ולכולן משמעות כלכלית נכבדה, עד כדי עיוות חמור של כלכליות הקמת המערכות והתוצאה הנה סיכול ההסדרות. נהיר כי כך נעשה ללא כל תיאום עם משרד התשתיות הלאומיות או עם הרשות לשירותים ציבוריים חשמל, אשר מצויה בימים אלו ערב קבלת החלטות עקרוניות באשר לעתידם של תערפי הייצור לתחום."

אך פרנס גם מבהיר ש"עדיין אין שריפה. ישנה דרישה לא מוגדרת ורק כעת מתחילים לדון בהמלצה".

משמעות הוספת המפסק למערכות שפועלות במתח מעל 63 אמפר (כל המערכות הסולאריות העסקיות בהספק 50 קילווט פועלות במתח של 80 אמפר) היא תוספת עלויות אדירה שהופכות את כלל ההשקעה להרבה פחות כדאית. עלות מפסק ראשי העומד בתקן הוא מעל 350 שקלים ומפסקים רגילים בעלות 75 ₪ האחד, במערכת של 50 קילוווט מדובר בעלויות של קרוב ל-30,000 ₪ תוספת לעלויות המערכת – כמעט חצי מעלות הממירים. במערכות גדולות המספרים הופכים להיות גבוהים הרבה יותר ומגיעים די קרוב לחצי מיליון שקל בשקלול עלויות החומרים וההטמעה.

בינתיים התגובות בתעשייה הפוטוולטאית החבוטה של ישראל הן כבר לא של כעס, זעם או תסכול אלא ייאוש מוחלט. היזמים המתמודדים יום יום עם תלאות הרגולציה והבירוקרטיה כבר לא יודעים מאיפה תבוא המכה הבאה וכמה היא תעלה להם.

דני דנן, מנכ"ל אנרפויינט "מדינת ישראל השתגעה. משלמים פה במדינה עלויות לא הגיוניות, עוצרים את השוק, גזרות בעלויות החשמל, בתעריפי הייצור. אני לא מבין את זה, במיוחד אחרי שכבר פתחו מכסות חדשות. דרישות הבטיחות לא עולות בקנה אחד עם שום מקום אחר בעולם, גם לא בארה"ב או באנגליה. תקנה כזו על העלויות הכרוכות בה תמוטט את הענף הסולארי לגמרי בישראל."

אלון תמרי, מנכ"ל סולאר פאוור ישראל אומר בתגובה שהוא כבר התרגל ל"סאגה שחדשות לבקרים מוסיפים מכשולים בכלל כשלי תקשורת בין משרדי הממשלה השונים". לטענתו הדרישה החדשה היא "עוד מכשלה בפני יזמים שלא מתומחרת" גם הוא לא מבין את התקנה שלא מקובלת בשום מקום אחר בעולם. "זה לא מקובל בשום מקום בעולם, אלו דרישות דרקוניות שלא ברור מה עומד מאחוריהם. לצערנו זה ישים אבל זה מגוחך. איפה רשות החשמל? נפתחו התעריפים ופתאום מכניסים מכשול של 300 אלף שקל. זה משוקלל בתעריף המופחת? זה בנוסף לשאר הגזרות כמו היטלי מס שבח? מטריד שהנחיה חדשה שמגיעה ונופלת על היזמים במפתיע וזה תוקע ומעקב את השוק ופרויקטים נתקעים עוד שבועות וחודשים."

מוטי אבני, מנכ"ל גרינטופס מערכות "הפתרון אינו ישים בעליל, ונראה שמי שהמליץ על התקנה החדשה אינו מבין במערכות סולאריות מימינו ומשמאלו"

זוהר דותן מדור מערכות תוהה למה עכשיו בחרו לפתוח את התקנה ולקבור תחום שלם. "ייתכן וזה קשור לשריפה בכרמל. להראות שאחרי השריפה בכרמל –הם עובדים לשנות את פני המדינה ועכשיו תחום שלם נקבר. הרי היום הם מכבים שרפות עם קצף ולא צריך את המפסק – הם יודעים להתמודד עם חשמל. אז למה עכשיו? לא ברור מה הניע את תחנת הכיבוי בחדרה להתחיל מהלך כזה ולמה דווקא בחדרה, לא ברור כיצד המלצה כה דרקונית מצאה את דרכה אל הועדה. ישנה אי נוחות בתעשייה להודות בכך, אך מגוון מקורות מהתעשייה ומחוצה לה טוענים שייתכן ויש פה יד מכוונת של מישהו לעצור את התעשייה מסיבות כל שהן."

מכתב ההמלצות שהוגש לוועדה הבוחנת את נושא תקנות האש במדינת ישראל

מכתב ההמלצות לוועדה הבוחנת את נושא תקנות האש במדינת ישראל

Print Friendly, PDF & Email

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

8 תגובות

  1. אור ניראל מהנדס חשמל בודק סוג 3. הגב 13 בדצמבר 2011 בשעה 9:13

    יש מערכת ניתוק כזאת במחירים מאוד אטרקטיביים, שלא מייקרת את המערכת הסולארית, מייצרת את המערכת הנ"ל חברת "פאור קום" , המערכת הופכת את המערכת הסולארית לבטוחה לסובבים אותה, ולשירותי הכבאות, הן בשעת תקלה, הן בשעת פריצת אש והן בשעת תחזוקה.
    טלפונים: פאור קום 09-7907900.

    ממליץ מאוד. אור ניראל מהנדס חשמל בודק סוג 3.

  2. יוני פוגל הגב 13 בדצמבר 2011 בשעה 16:09

    לכבוד
    מר עו"ד איתן פרנס, יו"ר איגוד חברות אנרגיה מתחדשת בישראל..
    א.נ.

    אני בתור אדם שיש לו מערכת כזאת רוצה לדעת למה לא להתקין כזה מפסק? אשר מקנה לי "שקט" לביטחון משפחתי ולביטחון כל אשר האנשים אשר סובבים את המערכת…
    ולא צריך ללמד את כבודו מה קרה בצרפת, אשר שם נישרפו למוות משפחה שלמה
    (לא היה להם כזה מפסק) מפני שכאשר פרצה שריפה מגורם שלישי כוחות כיבוי האש שהגיעו למקום לא הסכימו להתקרב מחשש להתחשמלות… סוף סוף יש דבר אשר מקנה שקט וביטחון.
    לא חייבים ישר לתקוף אפשר לפעמים ללמוד ולנסות ואז להגיב.
    בעניין הרווחיות של החברות "לא תמיד" עדיף כסף על חיי אדם.
    בכבוד רב
    יוני פוגל

    • רמי אלמקייס הגב 13 בדצמבר 2011 בשעה 19:13

      יוני צודק.

      בטיחות והגנה על חיי אדם הם מלפנים משורת הדין ולפעמים עלות נוספת אינה תירוץ שלא צריך את זה!!!!
      אם אפשר לחסוך אז למה רק בתחום אחד?? בשביל מה חברות המכוניות מבצעות מבחני ריסוק שמייקרות פי כמה את מחירי המכוניות ובשביל מה מפתחים כריות אוויר ומערכות התראה לנהג שמייקרות את הרכב?? למה כולם רוצים רכב בטוח??

      לא מבין את הצעקה על התייקרות המערכת?? מי רוצה שיישרף לו הגג?? מי בכלל לקח בחשבון בשלוש שנים האחרונות את הסיכונים שבמערכות הללו?? כולם רצו אבל לא הביטו לרגע קדימה?
      על גג הבית ספר של הבן שלי מותקנת מערכת ומאז אני מדיר שינה מעיניי!!!

      כל הכבוד שישנם אנשים שחושבים על הביטחון שלנו ועל בטחון רכושנו היקר מכל.
      תודה!

  3. אוהד הגב 13 בדצמבר 2011 בשעה 16:11

    יש לבדוק את כשרות ההצעה ,שלא מעורבים פה סולאר אדג או טיגו

  4. ד"ר משה גורפינקל הגב 13 בדצמבר 2011 בשעה 16:35

    הדרישה של ניתוק הפאנלים מוגזמת בעליל, אבל לפחות יש פתרון ישים וזול והוא גם ישראלי. לממירי סולאר אדג' יש מנגנון ניתוק כזה הבנוי כבר בתוך הקופסאות החכמות שעל כל פאנל והוא נכנס לפעולה בכל פעם שמנתקים את הממיר מרשת החשמל.

    בנוגע לדרישות בארונות האיסוף בצד ה-AC, אני ממש לא מבין את הדרישה. מדובר בארונות ללא כל הזנה מקווי DC ואין שום הבדל בינם לבין כל ארון חשמל אחר. אם לא דורשים מערכת כיבוי בארונות חשמל רגילים, למה לדרוש אותם בארונות החשמל הקשורים למערכת. הרי באופן אוטומטי הזרם בהם ינותק ברגע שמתח הרשת מתנתק.

    בברכה,
    משה גורפינקל
    [email protected]

    • אור ניראל מהנדס חשמל בודק סוג 3 הגב 13 בדצמבר 2011 בשעה 19:07

      לד"ר הנכבד! מכיוון שאני מהנדס חשמל ואתה ד"ר לא צריך להכביר במילים ולהסביר את חוק החשמל. אבל מי כמוך יודע שחוק החשמל מחייב ניתוק מעגל חשמלי בעת תקלה ו/או במצב חירום תוך פרק זמן שלא יעלה על 5 שניות. ושוב מכיוון שאיני צריך להסביר אתה בודאי יודע שלמערכת סולאר אייג' יש זמן פריקה של הפאורבוקסים של למעלה מעשרות שניות עד שהם מגיעים למתח dc שאינו מסוכן, אז לכן ד"ר נכבד לצערי הפתרון של סולאר אייג' אינו תואם לחוק החשמל הישראלי, ולכן אין זה פתרון ישים בכדי להגן על לוחמי האש או על כל פלוני שיבוא במגע עם המערכת.

      • ד"ר משה גורפינקל הגב 14 בדצמבר 2011 בשעה 18:36

        אור היקר,

        אני אולי ד"ר אבל לך יש רשיון בודק סוג 3, כך שבנושא חוק החשמל אתה מנוסה פי כמה ממני.
        אני צודק לחלוטין שזמן הפריקה של קופסת סולאר אדג' הוא איטי, אבל זה לא נראה לי בעיה לחכות דקה מהלחיצה על המפסק עד לעליית הכבאים על הגג. אני בטוח שייקח להם יותר זמן גם כך.

        קןדם כל בוא נסביר לאנשים שלא למדו הנדסת חשמל, מה הבעיה כשיש שריפה במבנה עם מערכת סולארית:
        הפאנל מספק מתח גם כאשר הוא מנותק. בעצם כל זמן שיש שמש.
        ד"כ סטרינג של פאנלים מחבר בין 10 ל-30 פאנלים ומגיע למתחים של מאות וולטים.
        במהלך שריפה, הכבאים מנתקים את המתח לכל הבנין, אבל המתח בפאנלים לא יכול להכבות.
        הדבר יוצר סיכון לכבאים שייגעו בטעות בכבל חשוף או ייחשפו דרך המים שהם משתמשים למתח הגבוה ויתחשמלו.
        מה שטענתי, הוא זה שבקופסאות של סולאר אדג' מספקות הגנה אוטומטית ומתנתקות את הפאנלים ברגע שאין מתח במערכת. נכון שזה לוקח כמה עשרות שניות, אבל זה סביר בהחלט במקרה של שריפה לחכות את הזמן הזה. אני חושב שיש לנו פתרון שנותן את הביטחון הדרוש, אמנם צריך לחכות כמה שניות לפני שעולים לגג, אבל הוא 100% פתרון ישראלי והוא גם זול. לי זה נראה שילוב מנצח.

        אני מבין שאתה קשור לחברה שמייצרת פתרון נוסף לבעיה ואני מזמין אותך לספר לנו עליו קצת יותר. אני לא קשור לחברת סולאר-אדג' ויותר מאשמח לשמוע על פתרונות אפשריים לבעיה החדשה שעומדת בפני התחום שלנו. אם מדובר על פיתוח ישראלי נוסף, זה אפילו עוד יותר משמח. אם אתה לא מתנגד, אני בטוח שארנון ונתי ישמחו לתת לך לפרסם כתבה על הנושא באתר.

  5. חיים כהן הגב 14 בדצמבר 2011 בשעה 13:00

    כשנשרף במושב שלנו הלול לקח למכבי האש כמעט 20 דקות להגיע. ולנו היה רק מים לנסות לכבות את הלול. פחדנו להתקרב בגלל המערכות הסולריות ובסוף רוב הלול נשרף שהעלות היא הרבה יותר מהמערכות הסולריות שהיו עליו.

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס