במהלך יום עיון בנושא גז טבעי בתעשייה אותו יזם פורטל תשתיות, ערכנו ראיון עם אודי תמיר, מנכ"ל חברת גזפרו העוסקת משנת 2009 בייבוא ציוד, הסבת רכבים, שירותי תחזוקה והפעלת תחנות תדלוק בגז טבעי.
ראיון בלעדי: אודי תמיר, מנכ"ל גזפרו "נערכים לעידן הנעת התחבורה בגז טבעי"
אודי תמיר, מנכ"ל גזפרו – צילום: גונן גלין
בכבישי העולם נוסעים כעת למעלה מ-11 מיליון רכבים המונעים על ידי גז. איזור אסיה והפסיפיק (כולל יפן, אוסטרליה וניו-זילנד) מוביל את השוק עם כ-5.7 מיליון רכבים. באמריקה הלטינית ישנם קרוב לארבעה מיליון רכבי גפ"מ ובחלק ממדינות אמריקה הלטינית רכבי הגפ"מ מהווים עד שלושים אחוזים מכלל הרכבים. בארה"ב כמות הרכבים המונעים בגז הכפילה את עצמה מאז 2003 ועומדת על 110 אלף.
בנזין וסולר המניעים את כלי הרכב בעולם נחשבים לדלקים בעייתיים היות והם מזהמים את הסביבה. בנוסף דלקים אלו יקרים יחסית ומשפיעים על מצב מאגרי הנפט בעולם ההולכים ומתכלים. במהלך השנים האחרונות אנו עדים לעליה משמעותית במחירי הדלקים המשפיעה על יוקר המחייה של כולנו בתחבורה, בתעשייה או בצריכה הפרטית. להערכת משרד התשתיות המעבר של כלי הרכב לשימוש בגז צפוי לחסוך כ-60 אחוז מסך ההוצאה על הדלק ובנוסף לשיפור משמעותי באיכות האוויר.
במהלך יום עיון בנושא גז טבעי בתעשייה אותו יזם פורטל תשתיות, ערכנו ראיון עם אודי תמיר, מנכ"ל חברת גזפרו העוסקת משנת 2009 בייבוא ציוד, הסבת רכבים, שירותי תחזוקה והפעלת תחנות תדלוק בגז טבעי. החברה עושה כעת שימוש בגפ"מ (גז פחמימני מעובה) ובהמשך תציע הסבה גם להנעה מבוססת גז טבעי.
בשורה התחתונה, כמה חוסך נהג ממוצע בחודש בעקבות הסבה לגז?
נכון להיום סדרי הגודל הם ממוצע של 40% חיסכון בהוצאות הדלק. המודל הזה הוא של חיסכון אנרגטי מובהק. החזר ההשקעה עומד בערך שלושת אלפים ליטר או שלושים אלף קילומטר ברכב רגיל, החיסכון מתבטא היום בכשלושה ש"ח לליטר, ואם רכב צרך 3,000 ליטר בשנה, לפי חישוב של שלושה שקלים מדובר על סדר גודל של תשעת אלפים עד עשרת אלפים ש"ח חיסכון לשנה. אם תיקח צי של מאה רכבים החיסכון משמעותי מאוד.
מה נדרש כדי להסב לרכב בנזין או סולר לעבודה בגז?
השיטה נורא פשוטה, האוטו מגיע בבוקר למרכז הסבות, בשעות אחר הצהריים הוא יוצא וכבר מתחיל לחסוך כסף. בישראל יש היום מעל 60 תחנות תדלוק בגפ"מ, לגז-פרו יש רשת של 25 מוסכי שירות ממג'דל שמס בצפון ועד אילת בדרום, אנחנו כל הזמן בתהליך הרחבה. כיום אנחנו בתהליכי הסבה, מטעם היבואן, של טנדר בנזין גז שנכנס לארץ על ידי חברת המזרח.
אנו פונים לכל פלחי האוכלוסיה, החל מהמגזר הפרטי, דרך האס.אם.בי ועד חברות גדולות. יש היום חברות גדולות שעברו להסבה בצורה גורפת, יש לנו חברות עם ציי רכבים של עד מאה חמישים כלי רכב. לרוב מדובר על כמה עשרות רכבים.
רכב שבנוי לעבוד על גפ"מ יכול לעבור בקלות לתנועה בגז טבעי?
באותו תהליך, אתה מגיע בבוקר עם מערכת גפ"מ שלך ויוצא בערב עם הסי.אן.ג'י. הרכיב העקרי שצריך להחליף זה המיכל עצמו, היום אנחנו עובדים עם מיכליםן בלחץ של 10-12 בר. עם גז טבעי המיכל נדרש לעבוד בלחץ של 220-230 בר ועוד כמה רכיבים במערכת עצמה.
אנחנו נערכים לגז טבעי, ולכן אנחנו כאן בכנס של גז טבעי. רשת המוסכים שלנו עוברת בהדרגה הכשרות כהערכות לנושא של הגז הטבעי. יש לנו כבר זיכיון לערכות הסבה גם לדיזל למשאיות ואוטובוסים וכמובן לטנדרים וג'יפים. גזפרו היא חלק מהשינוי הזה. בנינו את התשתית על גפ"מ מתוך מחשבה להיכנס גם לתשתית של הגז הטבעי, ההסבה בין המערכות השונות מהירה מאוד.
כמה רכבים בישראל מונעים בגז ואיפה יכול הנהג לתדלק?
יש היום כ-20,000 כלי רכב מונעים בגז. גרף הגידול החל לעלות החל מהמחצית השנייה של 2010, אחרי שיצאנו מתקופת המשבר, אנחנו רואים עלייה מתונה אבל קבועה. עברנו את שלב המודעות. היום יש כשישים תחנות תדלוק בגז וכל שנה נפתחות בין שמונה לעשר תחנות, כבר בימים הקרובים הולכות להיפתח שלוש תחנות חדשות, אפשר להיכנס לאתר שלנו ולראות שם את כל פריסת התחנות בארץ.
איך ההתמודדותם עם הרגולציה בתחום?
שש שנים עסקנו במודעות וברגולציה, שמענו היום על הבעיות של רגולציה בתחום הגז הטבעי, ואני מחייך לעצמי מתחת לשפם כי כבר הייתי וחוויתי את ההתמודדות הזו, יש לנו הרבה שריטות על הגב.. נושא איסור הכניסה לחניונים התת קרקעיים עוד קיים, אנחנו מטפלים בנושא הזה ואני מניח שבשנה הקרובה תהייה בשורה. הטיפול הרגולטורי מורכב אבל מתקדם, בחברת גזפרו התמודדנו וטיפלנו בעשרה נושאים רגולטורים לפחות. אבל למרות כל הקשיים תחום ההנעה בגז חי, בועט ונערך לשלב הבא של הגז הטבעי.
ראיון מעניין. אחלה צילום!