הרעיון לשימוש בעצי אקליפטוס למטרות עצה לתעשייה, נבחן בישראל עוד בשנות התשעים. לאחרונה הודיעה חברת ג'נרל אלקטריק כי בכוונתה להגיע לתהליך ייצור של ביודלק למטוסים מעץ המלי, השייך למשפחת האקליפטוסים, עוד בשנת 2012.
דלק אקליפטוסים בשירות התעופה
בשנת 2010 חל גידול של 17% בהיקף ייצור הדלקים הביולוגיים בעולם. דלקים אלו מהווים כ-2.7% מכלל הדלק הנצרך על ידי כלי רכב כיום. בסך הכל ייצרו בעולם בשנה שעברה כ-105 מיליארד ליטרים של דלקים ביולוגיים.
לאחרונה פנה המשרד להגנת הסביבה לציבור החוקרים בארץ, באמצעות לשכת המדענית הראשית, בבקשה להגיש הצעות מחקר בנושא הפקת אנרגיה מביומסה. פנייה זו מתווספת למהפכה המתחילה בתחום, כאשר לאחרונה החלו מספר חברות להתעניין בייצור ביודלק לשימוש במטוסים ובתעשייה.
ההבדל בין דלק לביו-דלק מבוסס על העובדה ,שבעוד הדלק הסטנדרטי מיוצר ממקורות של מאובנים עתיקים שעברו תהליכים כימיים ללא נגישות לחמצן וכתוצאה מכך נוצרו פחם ונפט. ביו-דלק מופק ממקורות חדשים של צמחים, בעלי חיים ותוצריהם, לכן נחשב לאנרגיה מתחדשת.
תהליכים כימיים, כפירוליזה או ניזול, מאפשרים את ההמרה של ביומסה לביו-שמן. בעוד ביו-שמן בעצמו אינו יכול לשמש ישירות כדלק נוזלי, ניתן להפכו לפרפינים (paraffins), אשר מהווים חומרי גלם בסיסיים החשובים לתעשיית הכימיה, ובמיוחד, כחומרי-מוצא לייצורם של פלסטיקים. בנוסף, הם משמשים כחומר דלק עיקרי בתעשייה העולמית.
אקליפטוסים בשירות התעשייה
הרעיון לשימוש בעצי אקליפטוס למטרות עצה לתעשייה, נבחן בישראל עוד בשנות התשעים. עצי האקליפטוס ידועים ביכולתם לעזור בשיקום אקולוגי של שטחים בהם נגרם נזק סביבתי מעליית מי תהום וקרקעות הסובלות מתהליכי המלחה ונתרון חמורים. יתרונם של האקליפטוסים הוא בעובדה שהם עצים מהירי גידול, בעלי יכולת הסתגלות ושרידות (כ-81%) גבוהים. ניסיון כזה נעשה בעמק החולה 1951, למרות שתוצאות המהלך נתונות לפרשנויות שונות.
מחקר שנערך בשנות ה-90 בעמק יזרעאל הראה יכולת התחדשות גבוהה של עצי האקליפטוס, גם לאחר גיזום של 40% מכמות העצים ושימוש בהם למטרות תעשייה. מחקר נוסף שנערך בסיטינגבורן באנגליה בשנת 2001 הראה שגם לאחר גיזום של 50% מהעצה לא פגעה בגידול הטבעי של העצים. ברוב המחקרים נמצא כי עצי האקליפטוס מתאימים לשימוש בתעשייה כבר לאחר 4 שנים, קצב גדילתו אינו נפגע וניתן לבסס עליהם משק תעשייתי, כאשר לרוב, מטרות הגידול הם לתעשיית הMDF ,ולאחרונה גם לתחום האנרגיות המתחדשות.
ביו-דלק נקי לשימוש במטוסים
חברת ג'נרל אלקטריק בשיתוף עם וירג'ין אוסטרליה וחברות נוספות, החלו לפתח ביו-דלק מטוסים המתבסס על עץ ממשפחת האקליפטוסים. הכוונה היא להגיע לתהליך ייצור עוד בשנת 2012. לדעת חוקרים, שימוש בביו-דלק צפוי להוריד את כמות פליטת המזהמים בכ-17%.
חברת לופטנהזה החלה באמצע חודש יולי ניסוי בשימוש בביו-דלק של החברה הפינית נסטה לתדלוק מטוסים. מטרת הניסוי לבחון לאורך תקופה של שישה חודשים את היתרונות הכלכליים בשימוש בתחליפים ירוקים לדלק המטוסים על בסיס נפט.
חברה נוספת שהצטרפה לתחום הינה חברת Primus GE, חברה בת של IC Green Energy, הזרוע הירוקה של החברה לישראל שבשליטת עידן עופר. לאחרונה פיתחה מערכת מתקדמת לייצור דלקים מפסולת עץ וביו-מסה חקלאיות במחיר עלות ייצור המאפשרת תחרות מול מחירי הנפט.התוצר הסופי הינו בנזין ביולוגי ירוק 93 אוקטן עם יכולות ותכונות אנרגטיות כמו הבנזין, לשימוש ישיר במנועי המכוניות ובתשתיות הקיימות כיום, ללא צורך בהתאמה או שינוי. בנוסף רמת הזיהום שלו צפויה להיות כ-20% משימוש בבנזין המופק מנפט. לדברי החברה ביכולתם להפיק כ- 2,000 גאלון בשנה במתקן ההדגמה. אולי בעתיד ניתן יהיה לראות את שילוב האקליפטוסים בתעשיית דלק התעשייה והמטוסים המקומי.