פרס לינדברג, המוענק מדי שנה לכלי תעופה חדשניים העושים שימוש בחשמל, הוענק השבוע למטוס Elektra One, הפועל בעזרת פאנלים סולאריים.
עפים על כנפי השמש – מטוס סולארי עתידני זכה בפרס לינדברג
פרס לינדברג, של-שמו של צ'רלס לינדברג (שביצע את הטיסה הטרנס-אטלנטית הראשונה) המוענק מדי שנה לכלי תעופה חדשניים העושים שימוש בחשמל, הוענק השבוע למטוס Elektra One, הפועל בעזרת פאנלים סולאריים.
המטוס שתוכנן על-ידי החברות PC-Aero ו-SolarWorld זכה בפרס ה"חזון על מטוס חשמלי" שהעניק אריק לינדברג – נכדו של צ'רלס. המטוס כולל תאים פוטו-וולטאים של חברת SolarWorld, המותקנים על גבי כנפיו ומאריכות את זמן השהייה באוויר. מפתחי המטוס כוללים כחלק מהחבילה גם האנגר סולארי בו מאוחסן המטוס, המטעין את החשמל היוצא אל בטריות ליתיום-יון המשמשות את המטוס. החשמל העודף המיותר על-ידי ההאנגר מועבר לרשת החשמל.
"המטוס החדשני מסוגל לשאת נוסע אחד במשך יותר משלוש שעות, ללא פליטת מזהמים, ללא רעש ובעלויות הנמוכות בהרבה מאלו של מטוס קונבנציונאלי", טוען קאלין גולוגאן נשיא החברה הגרמנית PC-Aero, שגם תכנן את המטוס.
טווח הטיסה הנוכחי של המטוס הוא מעל 400 ק"מ, מהירותו המקסימלית 160 קמ"ש, עלות זמן הטיסה היא כ-35 אירו לשעה או 0.2 אירו לק"מ, ועלותה של המערכת כולה (כולל ההאנגר) נמוכה מ-100 אלף דולר.
משקלו המקסימאלי של המטוס, כולל הבטריות והנוסע הוא כ-300 ק"ג (המתחלקים בצורה שווה בין משקל המטוס, הבטריות והמטען/נוסע – 100 ק"ג כ"א), מוטת הכנפיים היא 8.6 מטרים.
תכניות LEAP במסגרתן מוענק הפרס באה במטרה לעודד חדשנות, השראה ותמריצים להמצאות המסוגלות להשפיע על כלכלת העתיד. אחת התכניות המרכזיות במסגרת הפרויקט כולו היא "תכנית טיסה החשמלית" המיועדת להאיץ את פיתוחה של תעשיית כלי התעופה החשמליים, באמצעות מגוון פעילויות דוגמת פרסים וייעוץ טכני ומשפטי.
השנה בחרו להתמקד באספקט החזון העתידני בהענקת הפרס, ולהעניקו למוצר המייצג חדשנות וחזון בכל האספקט של ניהול החשמל והתשתיות התומכות במטוס. בועדת הפרס התרשמו מהתכנית השלמה והמקיפה לניהול האנרגיה של המטוס, תוך אימוץ שיטת ההנעה החשמלית שלו.
לפניכם סרטון קצר של חברת PC-Aero המראה את המטוס במעופו: