רשות החשמל החליטה להכיר בעלויות חכירת אונית LNG מגזזת על-ידי חברת החשמל ותפעולה, באמצעות הקמת מצוף ימי אשר יאפשר חיבור המגזזת לצורך אספקת גז טבעי ממקור נוסף
מליאת רשות החשמל התירה לחברת החשמל לחכור אונית LNG מגזזת לצורך אספקת גז טבעי ממקור נוסף
עקב אי הוודאות הנובעת מהאפשרות למחסור בגז טבעי בשנת 2013, ובהתאם לפעילות שמקדמת רשות הגז הטבעי לאספקת גז טבעי מנוזל (LNG), החליטה אמש מליאת רשות החשמל להכיר בעלויות חכירת אונית LNG מגזזת על ידי חברת החשמל לישראל ותפעולה, באמצעות הקמת מצוף ימי אשר יאפשר חיבור אוניית LNG מגזזת לצורך אספקת גז טבעי ממקור נוסף. החלטה זו, מצטרפת לשורת החלטות שקיבלה רשות החשמל בתקופה האחרונה על מנת למנוע מחסור בגז טבעי בשנת 2013.
חברת החשמל רוכשת גז משני ספקים: ספק הגז המצרי EMG וקבוצת ים טטיס. אספקת הגז מקבוצת ים טטיס נעשית מקידוח מרי B, אשר כמויות הגז בו הולכות ומתכלות עם השימוש המוגבר בגז טבעי לצורך יצור החשמל. כמות הגז במאגר ים טטיס צפויה להסתיים במהלך שנת 2012. מאגר הגז תמר אשר אמור להחליף את מאגר ים טטיס צפוי, על פי תוכניות ההפעלה, לספק גז במחצית השנייה של שנת 2013 וזאת אם לא יחולו עיכובים. בפועל צפויים עיכובים בהקמת האסדה הנוספת ליד מאגר מרי B.
המשמעות היא, כי בשנת 2013 צפוי מחסור בגז טבעי אשר יביא לשימוש בדלקים חלופיים מזהמים יותר ויקרים יותר. המחסור בגז צפוי לגרום לכך שיחידות הפועלות בגז יופעלו בסולר או יוחלפו על ידי תחנות קיטוריות המופעלות במזוט.
על פי רשות הגז הטבעי, הדרך היחידה לספק חלק מהמחסור בגז טבעי בשנת 2013, היא באמצעות טכנולוגיית מצוף ואוניה מגזזת, כאשר הצפי לתחילת הפעילות הוא לרבעון הראשון של שנת 2013. בשיטה זו מציבים מצוף בים המקושר בצינור למערכת הגז הארצית. אספקת הגז מתבצעת באוניה מגזזת אשר מכילה גז מנוזל (LNG), המתחברת למצוף ומזרימה גז טבעי.
כמות הגז השנתית שניתן לספק באמצעות האוניה המגזזת הינה כ-1-1.5 BCM לשנה, בתלות באופן השימוש.
החכרת האוניה תעשה על ידי חברת החשמל. שימוש שיעשה בתשתית האוניה המגזזת שלא על ידי חברת החשמל יחייב בדמי שימוש. הרשות תקבע את דמי השימוש אשר יובאו בחשבון לצורך קביעת תעריפי החשמל.
החלטה זו נועדה להבטיח אספקת גז טבעי למשק החשמל ונועדה לטובת משק החשמל, שמירה על אמינות אספקת החשמל, והעקרונות בה כפופים לעקרון מזעור עלויות בכפוף לתנאים הבאים:
1. ההכרה תיעשה במסגרת התנאים והעלויות להחכרת אוניית LNG מגזזת, המצוינות בבקשת חברת החשמל, ובכפוף לבקרת עלויות שתבצע הרשות.
2. על החברה ליידע את הרשות על כל שינוי בתנאי חכירת האונייה.
3. על החברה להביא לאישור הרשות את ההסכם הסופי בין החברה למחכיר האונייה, וזאת ארבעה שבועות לפחות לפני חתימתו.
4. החזר העלות בגין חכירת אונייה זו תיפרס על פני כל תקופת החכירה.
5. ככל שאין באוניה צורך תפעולי עבור משק החשמל, תתאפשר החכרה של האוניה לצד שלישי, בכפוף לצרכים תפעוליים של משק החשמל באותה העת (ותחת עקרון מזעור העלויות על פי קביעת הרשות).
6. חברת החשמל תחויב לאפשר שימוש בתשתית האוניה לצורך רכישת גז, אחסונו ופריקתו על ידי יצרני חשמל נוספים, לרבות ביצוע עסקאות רכש משותפות, כפי שתקבע הרשות.
7. הרשות תביא בחשבון, במסגרת קביעת תעריפי החשמל, את שווי השימוש בתשתית האונייה שייעשה על ידי משתמשים אחרים שאינם חברת החשמל, לרבות בדרך של קביעת שווי השימוש בתשתיות אלו.
8. החברה תגבה תשלום עבור השימוש בתשתית האונייה על ידי צרכנים אחרים.