הכנס הישראלי הראשון למקורות אנרגיה, סוללות, תאי-דלק ורכב חשמלי בהפקת חברת שמואל דה לאון אנרגיה התקיים היום במלון דניאל הרצליה. בכנס הרצו נציגי מגוון חברות חדשנות טכנולוגיות ועדכון רוחבי של הנעשה בתחום בארץ ובעולם
רכב חשמלי: כנס מקורות אנרגיה הראשון בישראל נפתח היום בהרצליה
משתתפי הכנס – צילום: נתי גרנץ
הכנס הישראלי הראשון למקורות אנרגיה, סוללות, תאי-דלק ורכב חשמלי בהפקת חברת שמואל דה לאון אנרגיה התקיים היום במלון דניאל הרצליה. בכנס הרצו נציגי מגוון חברות בנושאי חדשנות טכנולוגית ועדכון רוחבי של הנעשה בתחום בארץ ובעולם, כמו גם הזדמנות מיוחדת למפגש בין העוסקים בתחום בישראל לתמיכה בקידום תחום האלקטרוכימיה והרכב החשמלי בישראל.
האתגר הגדול של תחום זה הוא מרכיב הסוללה המפעילה את הרכב, מחירה, טווח הנסיעה של הרכב, המשקל ומהירות ההטענה מהווים אלמנטים בולטים בהחלטה לוותר על רכב הבנזין המוכר ולעבור לנהוג ברכבי העתיד. בכנס הציגה חברת כלמוביל את דגם המכונית חשמלית של מיצובישי I-MiEV , מכונית קומפקטית ושובבה המאפשרת טעינה בעזרת שקע חשמל ביתי ייעודי. חברת די.זד. מערכות הציגה קטנוע חשמלי המיועד לרוכבים עירוניים המעוניינים בחיסכון שנתי של עד 10.000 שקלים בהוצאות הדלק.
תחום הרכב החשמלי קיבל תאוצה בתקופה האחרונה עם כניסת תוכנית הפריסה של חברת בטר פלייס לשלב המעשי, טווח הנסיעה המוצע כרגע הוא 160 קילומטר כאשר השאיפה היא להגדיל את הטווח ע"י הורדת מרכיב המחיר במקביל לשיפור הביצועים. ההערכה היא כי בעוד מספר שנים של פיתוח יגיע טווח הנסיעה אל 250-350 קילומטר, בסוף השנה מתכננת בטר פלייס לצאת ליישום ממשי של תוכנית הפריסה בישראל ובדנמרק. למרות האופטימיות, ארגון המדינות המפותחות, ה-OECD פרסם לאחרונה דו"ח העוסק בחידושים ובטכנולוגיות סביבתיות מרחבי העולם. על פי נתוני הדו"ח, עד סוף 2009 נמכרו בעולם פחות מעשרת אלפים מכוניות חשמליות ומניתוח הערכות של חברות הרכב השונות, לא צפוי גידול משמעותי של שוק זה בטווח הקצר.
תחבורה חשמלית יוצרת רשת ביטחון אנרגטית
להסבת מקורות האנרגיה לתחבורה מדלקים מזהמים לחשמל המיוצר בתחנות הכוח אלמנטים סביבתיים שונים. במקביל למהפכת הפחתת הזיהום מתחבורה בערים וריכוזי אוכלוסיה, יסבלו התושבים המתגוררים בקרבת תחנות כוח מעלייה משמעותית בייצור החשמל המזהם. מצד שני ככל שייצור החשמל יתבסס על אנרגיה ממקורות מתחדשים ובמקביל יותקנו סולקנים בארובות הפחמיות יופחתו משמעותית מרכיבי הזיהום.
פרופ' גדי גולן, דקאן הפקולטה להנדסה במכון הטכנולוגי חולון שהשתתף בכנס "נושא אחסון האנרגיה חם ביותר כרגע, משום שלא תהיה תקומה לכל תחום האנרגיות המתחדשות כל עוד לא ייפתר נושא אחסון האנרגיה. כיום מקדמת המדינה את פתרון ה"אגירה השאובה" בצוק מנרה בה שואבים מים לגובה בשעות הלילה בהם החשמל זול למאגר הנמצא על גובה ההר וביום כשהחשמל נדרש מזרימים את המים חזרה במורד ההר וכך מפעילים טורבינות לייצור חשמל. האתגר הוא להגיע למצברים שיהוו חלק מכל מערכת אנרגיה חלופית שאינה יציבה לאורך כל שעות היממה." בעתיד, צי המכוניות החשמליות יכול להוות "רשת ביטחון אנרגטית" כאשר קיים מחסור חמור וזמני בחשמל, ניתן להזרים את החשמל חזרה לרשת וכך להימנע מהשבתת חלקים גדולים במשק.