רשות המיסים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה הודיעו על החמרת המיסוי הירוק במסגרתו יתייקר שיעור המס על המכוניות החשמליות. ההחלטה התקבלה לאחר מחקר שערך המשרד להגנת הסביבה בדבר העלויות החיצוניות של זיהום האוויר.
החמרה במיסוי הירוק: רכבים חשמליים יוחשבו כמזהמים
רשות המיסים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה הודיעו על החמרת המיסוי הירוק במסגרתו יתייקר שיעור המס על המכוניות החשמליות. ההחלטה התקבלה לאחר מחקר שערך המשרד להגנת הסביבה בדבר העלויות החיצוניות של זיהום האוויר.
תוצאות המחקר שבדק מה המחיר שמשלם המשק על הגזים המזהמים המסכנים את הבריאות ומה מחיר פליטות הפחמן, הראו כי יש צורך בשינוי נוסחאת המיסוי על הרכבים המונעים על ידי דלקים חלופיים, כגון: היברידיים, חשמליים ועוד. בעקבות זאת הוחלט כי מכוניות שיפלטו פחות גזים, כמו תחמוצות חנקן (Nox) או פחמן דו חמצני יזכו להטבות במיסוי גדולות יותר.
בנוסף, המחקר החדש מתייחס גם למאפייני השימוש במכונית ולתנאי השטח שבהם היא פועלת. כך למשל, הוחלט כי מכונית שנוסעת בשטח עירוני, כמו למשל בתל אביב נחשבת למזהמת יותר ממכוניות באזורי הפריפריה.
החלטה נוספת שעשויה לעורר התנגדות, בעיקר בקרב הגורמים העתידים לפעול בשוק הרכבים החשמליים, היא בדבר הגדרת המכונית החשמלית ככלי רכב מזהם. על פי הקריטריונים החדשים, לחישוב מידת הזיהום של המכוניות החשמליות יצטרף גם מדד הזיהום של תחנות הכוח, המפיקות את החשמל המניע אותן. לפיכך, הניקוד הירוק של המכוניות הללו ישתנה ולא יהיה עוד אפסי.
הרפורמה במיסוי הירוק היא צעד נוסף במסגרת הירתמותה של רשות המיסים ללצמצום זיהום האוויר. מהלך כלכלי זה, המהווה חלק ממדיניות ממשלתית ארוכת טווח בנושא, מונהג מזה שנים במדינות רבות בעולם המערבי. הרפורמה נועדה לעידוד השימוש באנרגיות תמחדשות והפכתת התלות בדלקים מתכלים.