משרד התשתיות פרסם לשימוע ציבורי את עקרונות מדיניותו עבור כלי רכב חשמליים בישראל. המשרד מזמין את הציבור למסור את הערותיו על המסמך עד סוף החודש ולאחר מכן תגובש המדיניות בנושא באופן סופי.
צילום: בטר פלייס
משרד התשתיות פרסם מדיניות עבור כלי רכב חשמליים
המשרד לתשתיות לאומיות פרסם לשימוע ציבורי את עקרונות מדיניותו עבור כלי רכב חשמליים בישראל. המשרד מזמין את הציבור למסור את הערותיו על המסמך עד סוף החודש ולאחר מכן תגובש המדיניות בנושא באופן סופי.
עקרונות המדיניות כוללים:
א. ביצוע טעינת כלי הרכב תוך מתן מענה בטיחותי הולם למשתמש במתקני הטעינה ולעוברי אורח בהתאם לתקנות ולתקינה.
ב. פיקוח וניהול העומסים על רשת החלוקה המקומית ועל רשת ההולכה הארצית, על ידי ספק השירות החיוני (בדרך כלל חברת החשמל), על מנת להקטין את הצורך בהרחבת רשת החשמל הקיימת כיום ובהקמת מתקני ייצור חשמל נוספים (להלן "בקרת הטעינה").
ג. מתן אפשרות לניהול הטעינה על ידי ספקי טעינה בעלי רישיון מתאים, בכפוף לבקרת הטעינה על ידי ספק השירות החיוני, בהתאם להסכמים בינם לבין לקוחותיהם.
ד. בקרת הטעינה תהווה פעילות ראשונה במסגרת "רשת חכמה" (SMART GRID) ותופעל על ידי ספק שירות חיוני. כיוון שכך, תינתן בשלב הראשון עדיפות לצריכת חשמל ביתית, עסקית ואחרת על פני טעינת הרכב החשמלי, בכל נקודת זמן שבה ייווצרו מגבלות אספקה ברשת החלוקה המקומית או ברשת ההולכה הארצית.
ה. ספק השירות החיוני יחלק את יכולת הטעינה הקיימת בכל אזור חלוקה בזמן נתון, בכפוף למגבלות האספקה ברשת החלוקה המקומית, שווה בשווה בין כלי הרכב המחוברים ליחידות הטעינה באותו אזור. צרכנים אשר יזדהו לצורך טעינה זו בפני ספק השירות החיוני כלקוחות של ספק טעינה מסוים, המוכר על ידי ספק השירות החיוני, הקצאת אספקת הטעינה שלהם יכול שתועבר לספק הטעינה לפי בקשתו וזה האחרון יחלק אותה בין לקוחותיו באמצעות מערכת ניהול הטעינה שלו.
ו. עם זאת תיבחן אפשרות לטעינה שלא על פי מגבלות האספקה ברשת החלוקה המקומית, כאמור, בתעריפים יקרים יותר ובתנאים שיוגדרו (לחיצה על כפתור שייועד לכך וחיוב בתעריף גבוה יותר, וכדומה).
ז. תחילת בקרת הטעינה תתבצע בהתאם לקצב כניסת כלי הרכב החשמליים למשק, ועל פי רמת ההיערכות של חברת החשמל. עד למועד תחילת בקרת הטעינה יקושרו יחידות הטעינה למערכת מחשוב שתוקם אצל מנהל המערכת (של חברת החשמל), לשם בדיקת קיום התקשורת ותקינותה (לא לשם בקרה). עם תחילת הפעלת בקרת הטעינה, התקשורת עם יחידות הטעינה שכבר הוקמו תועבר ליחידת הבקרה המקומית. מובהר בזאת כי תיתכן הקמת מערכות בקרת טעינה באזורים מסוימים בלבד, ולא באופן גורף על פני כל שטח המדינה.
ח. הקמת מתקני הטעינה:
- התקנה של יחידת טעינה תתבצע על ידי בעל רישיון חשמלאי מוסמך לפחות.
- בבתים הפרטיים ובאזורים פרטיים המשמשים את הציבור (למשל חניונים) תעשה ההתקנה על ידי הבעלים או על ידי ספקי טעינה אחרים בעלי רישיון בהסכמת הבעלים, באופן שייקבע את היחידה לקיר המבנה או לעמוד, ללא יכולת טלטול.
- באזורים הציבוריים תעשה ההתקנה על ידי ספק השירות החיוני.
- יחידת הטעינה תיבדק על ידי בעל רישיון חשמלאי בודק לפני הפעלתה הראשונה לעניין קיום הוראות חוק החשמל התשי"ד-1954 ותקנותיו.
ט. מימון הקמת מתקני הטעינה:
- באזורים הציבוריים – יעשה המימון מראש על ידי ספק טעינה שיזמין התקנה כזו, והחזר המימון יבוצע על ידי ספק השירות החיוני לאורך זמן, על ידי העברת חלק התשלום בו יחויבו המשתמשים בגין כיסוי עלות ההקמה למממן. במקרים בהם יונחה ספק השירות החיוני על ידי משרד התשתיות הלאומית להקים מתקני טעינה, הקמה זו תיכלל בתוכנית פיתוח ייעודית שלו.
- באזורים פרטיים – יעשה המימון באמצעות בעלי הזכויות במקרקעין הרלוונטי, או באמצעות כל גורם אחר שיורשה על ידי בעלי זכויות אלו.
י. בעלות והחזקת מתקני הטעינה:
- באזורים הציבוריים- הבעלות היא של ספק השירות החיוני, והוא אחראי לתחזוקת המתקנים.
- באזורים הפרטיים- הבעלות של בעלי המקרקעין, או של כל גורם אחר שיורשה לכך על ידי בעלי המקרקעין, והם יהיו גם האחראים לתחזוקתם.
יא. שמירה על עיקרון "הגישה החופשית" (Open Access), שיאפשר מערכת טעינה רבת ספקים כולל גישת "הלקוח המזדמן". לשם יישום עיקרון זה יקבע תקן אחיד להתחברות למערכת הטעינה, אשר יבטיח קיום אפשרות טעינה של כל רכב חשמלי בכל נקודת טעינה ציבורית או פרטית לשימוש ציבורי, מבלי שיהיה רלוונטי לאיזה ספק טעינה הוא קשור, אם בכלל.
יב. תקינה: התקינה שתקבע תכסה את הדרישות הבטיחותיות כנדרש, ותאפשר תחרות הולמת בשוק הרכב החשמלי. תבחן תקינה בין לאומית, תוך התאמתה לעקרונות מסמך מדיניות זה.
יג. הסדרת הפעילות: יקודם מסלול רישיונות אשר יוסדר במסגרת חוק משק החשמל. הרישיונות ינוסחו כרישיונות חדשים וייעודיים לתחום זה. ספקי הטעינה יהיו חייבים בקבלת רישיון על מנת לבצע פעילות במשק זה.
יד. בעל רכב חשמלי יוכל להתקשר עם ספק טעינה שינהל את טעינת הרכב החשמלי שלו, אך לא יהיה חייב בכך.
טו. השתת העלויות העודפות הנובעות מהקמת מערך טעינת כלי הרכב החשמליים תוטל רק על בעלי כלי הרכב ו/או על ספקי הטעינה.
טז. ספק השירות החיוני יחייב את הלקוחות המזדמנים וכן את ספקי הטעינה בעבור צריכת לקוחותיהם, בגין שלושה מרכיבים-
- תשתיות (הקמה) – עלות הקמת עמודי הטעינה באזורים ציבוריים ותשתית ההתחברות שלהם לרשת.
- תשתיות (תחזוקה) – עלות תחזוקת עמודי הטעינה באזורים ציבוריים ותשתית ההתחברות שלהם לרשת.
- צריכת חשמל – חיוב עבור צריכת החשמל של הצרכן באמצעות עמוד הטעינה.
יז. שקע- תקע: כלי הרכב יצויד בשקע תקני, כפי שיקבע מכון התקנים, ואילו יחידת הטעינה תצויד בכבל טעינה שיחובר ליחידת הטעינה ויהיה בלתי ניתן לפירוק או בשקע תקני, כפי שיקבע מכון התקנים. במקרה השני ישמש לטעינה כבל טעינה מתאים שיוחזק בכלי הרכב.
יח. חיבורי החשמל יותאמו הן לזרם חד פזי והן לזרם תלת פזי, לפחות באזורים הציבוריים.
יט. שדה מגנטי (קרינה)- המתקנים החשמליים הנדרשים לטעינת כלי הרכב יצטרכו לעמוד בתקני איכות הסביבה ככל שקיימים היום או יחולו בעתיד.
מהמשרד נמסר כי בימים הקרובים יפורסמו לשימוע גם תקנות חוק משק החשמל בתחום כלי הרכב החשמליים.