וסטרליה נחשבת כיום למובילה עולמית בתחום הבניה הירוקה. חברת קנדול (שם באנגלית) הינה חברה לייעוץ הנדסי רב תחומי המתמחה בבניה בת קיימא. החברה מובילה בימים אלה את אחד הפרויקטים הגדולים ביותר במדינה העושה בתחום הבנייה הירוקה. אחד ממהנדסי הפרויקט, מרלון קובקר, התארח בכנס הבינלאומי לבניה ירוקה בקריית שדה התעופה שנערך היום והציג את יתרונות הפרויקט ותהליך בנייתו. בראיון בלעדי לתשתיות, סיפר קובקר על החשיבות הרבה של הקפדה מירבית על איכותו של כל שלב בביצוע הפרוייקט, ועל הדרכים בהם יש לנקוט על מנת להביא את יעדי חסכון האנרגיה מן הכוח אל הפועל.
מרלון קובקר בכנס בניה ירוקה- צילום: ארנון מעוז
ראיון בלעדי: יש למדינת ישראל מה ללמוד מהמדיניות האוסטרלית בתחום הבניה הירוקה
אוסטרליה נחשבת כיום למובילה עולמית בתחום הבניה הירוקה. חברת קנדול (cundall) הינה חברה לייעוץ הנדסי רב תחומי המתמחה בבניה בת קיימא. החברה מובילה בימים אלה את אחד הפרויקטים הגדולים ביותר במדינה העושה בתחום הבנייה הירוקה. מדובר במרכז העסקים ווסטפילד הממוקם בלב העיר סידני. זהו אתר של ארבעה בניינים רבי קומות במרכז סידני המכיל ששודרגו ועוצבו מחדש על מנת לחסוך באנרגיה. בשל הצלחת ועמידתו ביעדים הנוקשים לחסכון באנרגיה, אותם הציבה ממשלת אוסטרליה, קיבל הפרויקט את הדירוג הבינלאומי היוקרתי של חמישה כוכבים ירוקים.
אחד ממהנדסי הפרויקט, מרלון קובקר, התארח בכנס הבינלאומי לבניה ירוקה בקריית שדה התעופה שנערך היום והציג את יתרונות הפרויקט ותהליך בנייתו. בראיון בלעדי לתשתיות, סיפר קובקר על החשיבות הרבה של הקפדה מירבית על איכותו של כל שלב בביצוע הפרוייקט, ועל הדרכים בהם יש לנקוט על מנת להביא את יעדי חסכון האנרגיה מן הכוח אל הפועל.
האם לדעתך אפשרי לבצע פרויקטים של מרכזים מסחריים של בניה ירוקה בישראל בהתחשב במחסור במדיניות ממשלתית בנושא?
מחסור במדיניות מקשה מאוד על ביצוע פרויקטים כאלה. המדיניות קובעת סטנדרטים מינימליים חשובים עבור המתכננים והמבצעים. הממשלה והמועצות המקומיות הן אלה שקובעות את היעדים לחיסכון באנרגיה עליהם אנו מבססים את עבודתינו. בנוסף הן מספקות לנו גם תמריצים כלכליים לביצוע הפרויקטים. בכל שנה, המדינה מעלה את רף היעדים וכתוצאה מכך דורשת מאיתנו להתמקצע עוד ולהתייעל יותר.
כמו כן, יש צורך גם באנשים מנוסים בבנייה ירוקה החל משלב התכנון, בו נדרשים מהנדסים ואדריכלים מומחים וגם בשלב הביצוע, יש צורך בבנאים מנוסים. אם אין לכם בארץ את האמצעים הללו תצטרכו לייבא אותם מחו"ל, דבר שייקר את הפרוייקט כולו.
מהם הטכניקות החשובות ביותר לשימור אנרגיה הנדרשות לביצוע פרויקטים של בניה ירוקה בענף המסחרי?
קודם כל יש חשיבות עליונה לעיצוב נכון של המבנה. העיצוב הפאסיבי משפיע על אופן בניית המבנה. צריך להבין את תנאי השטח בהם הולכים לבנות. יש ללמוד את האקלים, את מהירות הרוח, בה ניתן להשתמש לאוורור טבעי של המבנה, צריך לדעת לנצל באופן מקסימאלי את האור הטבעי הנכנס לבניין על מנת לחסוך בחשמל לתאורה מלאכותית. עיצוב נכון של הבניין הוא הדבר החשוב ביותר על מנת להפחית בעלויות הפרויקט. שלב העיצוב מאפשר רכישה חכמה וכלכלית של חומרי גלם וטכנולוגיות ועל האדריכלים להבין היטב עקרון זה. בישראל אני חושב שחשוב מאוד לדעת לנצל באופן מקסימאלי את אנרגיית השמש.
האם אתה מתכוון לבניין שקירותיו מכוסים בפאנלים סולאריים?
אני חושב ש בבניינים קטנים יותר עדיף להציב את הקולטים דווקא על גג הבניין. ברבי קומות ניתן ליישם טכניקה זו רק אם מדובר בגג גדול במיוחד, אחרת ניתן יהיה לנצל רק כמות מזערית של אחוז אחד מהאור הטבעי המגיע לבניין.
מה החשיבות של חינוך הדיירים בבניינים ירוקים לחיסכון באנרגיה ומהי לדעתך הדרך הטובה ביותר לעשות זאת?
פרזנטציה ישירה מפי אחד מהגורמים המעורבים בעיצוב ותכנון הפרויקט היא הדרך היעילה ביותר. הם אלה המבינים את תפעול הבניין ואת כל מרכיביו בצורה הטובה ביותר. המעצבים יכולים להסביר לדיירים מה החשיבות של חסכון באנרגיה. חייבים לתת לדיירים רקע, להסביר להם איך הכל בנוי. אי אפשר רק להכריח אותם להתנהג בצורה מסויימת. ההתנהגות חייבת להיות חלק מקונטקסט מסוים. בצורה זו, הציבור יבין את הערך של שיטת הבנייה הירוקה ואת חשיבותו האמיתית של הפרויקט.
איזה קהל קל יותר לשכנע, לקוחות מסחריים או פרטיים?
לקוחות מסחריים קל יותר ללמד, בעיקר משום שתאגידים יכולים לחייב את עובדיהם להתנהגות מסויימת. הם עורכים הרצאות וימי עיון והעובדים חייבים לשבת ולהקשיב. לעומת זאת לדיירים פרטיים קשה יותר להסביר. זאת משום שלא תמיד ניתן לאסוף את כל הלקוחות הפוטנציאלים במקום אחד. על מנת ללמד אותם, יש צורך בקמפיין רחב היקף באמצעי התקשורת השונים. פרויקטים רבים מארגנים אולם תצוגה בתוך המבנה עצמו ושם מחלקים את כל החומר ההסברתי ומעבירים הרצאות בנושאים הרלוונטיים. עבור לקוחות פרטיים מומלץ לשלב את חיסכון האנרגיה בתוך קמפיין המכירות כיתרון מובהק של הפרויקט. הבנת הכדאיות הכלכלית של החסכון באנרגיה תביא בסופו של דבר לשינוי בהתנהגות.
מהי חשיבות השימוש במספרים וסטטיסטיקות בתהליך ההסברה ללקוחות?
הנתונים המספריים הם הסיבה העיקרית להצלחת הפרויקטים שלנו באוסטרליה. הם מאפשרים לנו למדוד את ההשפעה של הפרויקט על הסביבה. הצלחתו נמדדת על ידי כלים בינלאומיים לחסכון באנרגיה המבוססים על סטנדרטים כלל עולמיים בתחום הבניה הירוקה. שיטת הכוכבים הירוקים למשל היא כלי חשוב מאוד למדידת החיסכון באנרגיה. באמצעותו ניתן להבין תחילה את הקונספט של שימור המשאבים ובעקבות זאת למדוד את ההשפעה. הכלים הללו מאששים למעשה את ההערכות של בעלי המקצוע. אנחנו לא רק חושבים שאנחנו פועלים ביעילות ולטובת הסביבה, כעת אנחנו גם יודעים בוודאות שזה נכון.
האם לדעתך תשתפו פעולה עם השלטונות בישראל על מנת לבצע פרויקטים של חידוש מבנים כאן?
בהחלט, אנחנו מאמינים בשיתוף פעולה על מנת להביא לשינוי. אם אנחנו יכולים לתרום לכם מהניסיון ומהידע של אנשינו נשמח לעשות זאת.