ממשלה אישרה היום פה אחד את המלצות ועדת ההיגוי הבינמשרדית להפחתת פליטת גזי חממה. על פי התוכנית, 2.2 מיליארד שקלים יוקצו לתוכניות התייעלות אנרגטית של משרדי הממשלה השונים, כאשר 75% מהתקציב הכולל יועברו לתוכנית של המשרד לתשתיות לאומיות.
השר להגנת הסביבה-צילום: ששון תירם
הממשלה אישרה השקעת 2.2 מיליארד שקלים בהפחתת פליטות גזי חממה: הארגונים הירוקים לא מסופקים
הממשלה אישרה היום פה אחד את המלצות ועדת ההיגוי הבינמשרדית להפחתת פליטת גזי חממה. על פי התוכנית, 2.2 מיליארד שקלים יוקצו לתוכניות התייעלות אנרגטית של משרדי הממשלה השונים, כאשר 75% מהתקציב הכולל יועברו לתוכנית של המשרד לתשתיות לאומיות.
בדיון שהתקיים היום בנושא בישיבת הממשלה, אמר השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן כי "מדובר בעשייה בתחום שאף ממשלה בעבר לא פעלה בו. לראשונה אנו מקדמים צעדים משמעותיים לקידום תרומתה של ישראל להפחת הפליטות גזי החממה. מדובר בתוכנית פרקטית שנוגעת לחייו של כל אזרח ובצעדים שיתמכו בתעשייה, יזמות טכנולוגית ויתנו מענה לבעיה העולמית של ההתחממות הגלובלית."
בתגובה לפרסום המלצות ועדת ההיגוי, שיגרה קואליציית ארגוני הסביבה מכתב למנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, העומד בראש הוועדה ולשרי הממשלה ובו היא מפרטת את הערותיה לגבי התוכנית הלאומית להפחתת פליטת גזי החממה. על פי מכתב זה,הארגונים מברכים על תהליך החשיבה האסטרטגי אותו מקיימת הממשלה בנושא ומעודדים את התווית המדיניות להגשמת יעד הממשלה להפחתה של 20% בפליטות עד 2020. אך עם זאת, לטענתם, על פי המלצות הועדה מדינת ישראל לא תצליח לעמוד ביעדים אליהם התחייבה. על המכתב חתומים הפורום הישראלי לאנרגיה, חיים וסביבה, החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין, תחבורה היום ומחר, מגמה ירוקה, גרינפיס, המועצה לבנייה ירוקה וארגון שתי"ל.
מכתב הארגונים מעלה שלוש נקודות עיקריות הנוגעות לעבודת הועדה. ראשית, בנוגע למשק האנרגיה והתייעלות אנרגטית, נמצא כי אין במסקנות הועדה כל התייחסות לנושא החשוב של שינוי תמהיל הדלקים במשק, והפחתת השימוש בפחם. נוסף על כך, המודל שהוצע על ידי חברי הועדה לניהול התייעלות במשק האנרגיה לא אפקטיבי ויביא לפיזור התקציב האחריות על ביצוע תהליכי ההתייעלות במשק בין משרדי הממשלה השונים.
כמו כן, בהקשר של בנייה ירוקה, טוענים הארגונים כי בהמלצות של חברי הועדה אין אזכור של בנייה חדשה וחידוש מבנים כחלק מהותי ממכלול הפעילות והתקצוב, אף על פי שהמגמות העולמיות מצביעות באופן ברור כי בנייה ירוקה מהווה נדבך קריטי בהתמודדות עם משבר האקלים ובמאמץ לצמצום פליטות גזי חממה.
בנוסף, גם בתחום התחבורה, סבורים הארגונים כי אין התייחסות רצינית לנושא וטוענים כי מסקנות הועדה מתבססות על ההנחה לפיה ייתכנו שינויים ושיפורים בצי הרכב אשר אינם נוגעים להתנהגות ולהפחתת נסועה. בארגונים טוענים כי כל האמצעים להפחתת פליטות תלויים בתשתית ובטכנולוגיה, אך גם בהתנהגות, וממליצים על שורה של צעדים שיתמרצו שינויים התנהגותיים בתחום, הן באמצעים רגולטוריים והן באמצעות שיפור תשתיות וטכנולוגיות.
בדיון שנערך בנושא בישיבת הממשלה, הוחלט להוסיף להמלצות הוועדה תוכנית משלימה בנושא אנרגיות ירוקות שתובא גם היא לאישור הממשלה בעוד כשישה חודשים. זאת בעקבות בקשה של השר להגנת הסביבה בנוגע לאי התייחסות הוועדה לנושאים אליהם התייחסו הארגונים הירוקים במכתבם.