אחרונה חלה עליה במודעות לפליטת פחמן דו חמצני בנמלי הים. לנמלים יש השפעה גדולה במיוחד על זיהום האוויר בסביבתם, זאת בשל שימוש בכלי שיט ובכלי רכב רבים הפולטים כמויות גדולות של פחמן לאוויר, כגון: ספינות גרר, סירות גייד, דחפורים, מעבורות ועוד. בניסיון להפחית את כמות הפחמן הנפלטת לאוויר, החלו נמלי הים של לוס אנג'לס ולונג ביץ' בארה"ב להשתמש בספינות גרר היברידיות. כעת, מחקר שנעשה באוניברסיטת קליפורניה הראה כי המעבר לספינות היברידיות אכן הוכיח את עצמו.
ספינת גרר
מחקר חדש מוכיח: ספינות גרר היברידיות מפחיתות פליטת פחמן דו חמצני בנמלים בארה"ב
לאחרונה חלה עליה במודעות לפליטת פחמן דו חמצני בנמלי הים. לנמלים יש השפעה גדולה במיוחד על זיהום האוויר בסביבתם, זאת בשל שימוש בכלי שיט ובכלי רכב רבים הפולטים כמויות גדולות של פחמן לאוויר, כגון: ספינות גרר, סירות גייד, דחפורים, מעבורות ועוד. בניסיון להפחית את כמות הפחמן הנפלטת לאוויר, החלו נמלי הים של לוס אנג'לס ולונג ביץ' בארה"ב להשתמש בספינות גרר היברידיות. כעת, מחקר שנעשה באוניברסיטת קליפורניה (CU) הראה כי המעבר לספינות היברידיות אכן הוכיח את עצמו.
ספינות גרר בדרך כלל מונעות על ידי מנועים המוצתים על ידי דחיסת מי הים. חוזקם של המנועים גדול מאוד, יחסים לגודלן של הספינות עצמן. כך למשל, לספינות גרר גדולות, הפועלות במים עמוקים יש מנועים המגיעים ל-27,000 כוח סוס- כוח השווה למנוע של קטר הרכבת. לרוב, מנועים אלה מפעילים את הפרופלור של הספינה באופן מכני. בשל גודלם העצום, הם צורכים כמויות דלק גדולות ועל כן פולטים לאוויר כמות גדולה של גזים רעילים ומזהמים.
עד לאחרונה, נחשבו נמלי הים של לוס אנג'לס ולונג ביץ' לנמלים המזהמים ביותר בחוף הצפוני של ארה"ב, זאת על פי נתונים של מועצת המנהלים של משאבי האוויר של קליפורניה. כתוצאה מפליטת הפחמן הרבה שלהם, נוצר גידול במספר חולי מחלות נשימתיות וסרטן בקרב האוכלוסיה הגרה בסמיכות אליהם.
כעת נמלי הים הללו הם הראשונים בעולם המשתמשים בספינות גרר היברידיות. הספינות, העונות לשם "קרולין דורותי", מונעות על ידי 4 מנועי דיזל ו-126 סוללות סה"כ. עלותן כ-1.35 מיליון דולר, המגיעים ממימון משותף לנמלים ולמנהל המחוזי לשליטה על איכות האוויר.
מחקר שבוצע על ידי המרכז למחקר סביבתי של המחלקה להנדסה באוניברסיטת קליפורניה, בדק מה מידת האפקטיביות של ספינות הגרר החדשות בהפחתת פליטת פחמן דו חמצני בנמלים. על פי ממצאי המחקר, השימוש בספינות במהלך השנה שחלפה מאז שהחלו את פעילותן בינואר 2009 הפחית את פליטת הפחמן בכ- 27%. כמו כן, נרשמה ירידה גם ירידה של מעל 50% בפליטת תחמוצת חנקן.
מסקנת החוקרים היא ששימוש נרחב של נמלי הים בספינות היברידיות יתרום באופן משמעותי מאוד להפחתת זיהום האוויר במדינה אך עם זאת, בשל מחירן היקר של מנועים היברידיים לספינות ומספר בעיות טכניות בתפעולם שטרם נמצא להם פתרון הולם, חוזים החוקרים כי עוד יעבור זמן מה עד שהטכנולוגיה החדשה תאומץ על ידי נמלים נוספים.