שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו קיים השבוע דיון בין משרדי בנושא מדיניות רכב חשמלי בארץ. בדיון נכחו נציגי משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, משרד המשפטים, משרד התחבורה ורשות החשמל. נציגי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הפנים לא הגיעו לדיון.
משרד התשתיות הלאומיות מגבש מדיניות לתשתית עבור רכבים חשמליים בישראל
צילום: בטר פלייס
שר התשתיות הלאומיות, ד"ר עוזי לנדאו קיים השבוע דיון בין משרדי בנושא מדיניות רכב חשמלי בארץ. בדיון נכחו נציגי משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, משרד המשפטים, משרד התחבורה ורשות החשמל. נציגי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הפנים לא הגיעו לדיון.
המטרות שגובשו במהלך הדיון כללו: קביעת טעינה מבוקרת המאפשרת את ניתוק הטעינה באופן שיקטין את הצורך בהקמת מתקני ייצור חשמל נוספים והרחבת רשת החשמל הקיימת כיום, תוך מתן מענה בטיחותי הולם לשימוש ברשת החשמל לשם טעינת כלי הרכב. הטעינה המבוקרת נועדה לאפשר בקרה ושליטה על הביקושים לחשמל, ועל העומס במערכת הייצור, ההולכה והחלוקה של החשמל. החלת הטעינה המבוקרת תעשה בהתאם לקצב כניסת הרכבים החשמליים למשק, ועל פי רמת ההיערכות של חברת החשמל. תיתכן טעינה מבוקרת באזורים רלוונטיים, בהתאם לצורך שייגזר מקצב כניסת כלי רכב במתחמים אלו. באזורים הציבוריים תעשה ההקמה על ידי חברת החשמל. באזורים הפרטיים תעשה על ידי גורם המורשה לעבודות חשמל בהספק הרלוונטי.
בעלות והחזקת מתקני הטעינה: באזורים הציבוריים- הבעלות תהייה של חברת החשמל, והיא אחראית לתחזוקת המתקנים. באזורים הפרטיים- בעלות של בעלי כלי הרכב (או בעלי המקרקעין), והם יהיו גם האחראים לתחזוקתם. שמירה על עיקרון ה- OPEN ACCESS (גישה חופשית), שיאפשר מערכת טעינה רבת מפעילים. לשם יישום עיקרון זה יקבע תקן אחיד להתחברות למערכת הטעינה, אשר יבטיח קיום אפשרות טעינה של כל נהג רכב חשמלי בכל נקודת טעינה מורשית, מבלי שיהיה רלוונטי לאיזה ספק טעינה הוא קשור. התקינה שתיקבע תאפשר תחרות הולמת בשוק הרכב החשמלי. תיבחן תקינה בין לאומית כבסיס, תוך התאמתה לעקרונות המדיניות שקבע המשרד.
כבל הטעינה היוצא מיחידת הטעינה יהיה בלתי ניתן לפירוק מהיחידה, ויהיה מותאם להספק הטעינה הנדרש. השקע בקצהו של כבל זה יהיה בסטנדרט אחיד, יתאים לכל כלי הרכב, וחיבורו לרכב יגרום לביצוע תהליך זיהוי של הרכב מול כבל הטעינה ולהיפך. ללא זיהוי מלא בשני הכיוונים, לא תאפשר יחידת הטעינה חיבור של מתח טעינה לכבל הטעינה. באופן זה תימנע התחשמלות ושימוש בכבל לא תקני ומתאם לרכב. יחידת הטעינה, תבצע בדיקות בטיחות נוספות כגון בקרת רציפות הארקה, יכולת ניתוק במקרה של זליגה (פעילות כ"מפסק פחת"), הפסקה מיידית של מתח הטעינה במקרה של זיהוי ניסיון לניתוק שקע הטעינה מהרכב בעת הטעינה, וכיו"ב.
לדברי שר התשתיות, הרכבים החשמליים הם כלי חשוב שיסייע להפחתת התלות בנפט ויתרום ליצירת עולם ירוק וידידותי לסביבה. " אנחנו רוצים להתיר את כל החסמים, ולאפשר לכל יצרן, בכל טכנולוגיה, להתחבר למערכת ולקבל את שירותי החשמל, תוך דגש על הפן הבטיחותי. אנו נערכים לכך שבעתיד, כאשר הנושא יצבור תאוצה, ניהול ביקושי הטעינה יהיה מוסדר, עם שמירת האופציה לשימוש בטכנולוגיה של 'רשת חכמה'".
בברכת שהחיינו, כל התקדמות בנושא הנעה חשמלית מתקבלת בברכה!