לאחרונה תקף שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו את הממשלה והעומד בראשה, ראש הממשלה בנימין נתניהו בקעבות ההחלטה לדחות את קבלת ההחלטה בדבר הקמת התחנה הפחמית באשקלון. לפני כשבוע החליט ראש הממשלה להקים ועדה מיוחדת בראשה יעמוד מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, שתגבש המלצות לגבי הקמת תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון ועבור משק החשמל בכלל.
השר ארדן בתגובה לדברי לנדאו בנושא הפחמית "משרד התשתיות כשל בניהול משק החשמל"
השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן – צילום: ארנון מעוז
בישיבת הממשלה בשבוע שעבר שדנה בנושא הקמת הפחמית באשקלון החליט ראש הממשלה להקים ועדה מיוחדת בראשה יעמוד מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, שתגבש המלצות לגבי הקמת תחנת כוח פחמית נוספת באשקלון ועבור משק החשמל בכלל.
ההחלטה התקבלה למרות שהשר לנדאו ביקש מהממשלה להעביר החלטה מיידית לאישור הקמת תחנת כוח פחמית באשקלון ובעקבות בקשת השר ארדן לדחות את ההחלטה בטענה כי התחנה המזהמת תסכן את בריאות תושבי האיזור ומהווה נסיגה ממדיניות הפחתת פליטות גזי החממה של ישראל. בזמן ישיבת הממשלה יצאו הארגונים הירוקים ומטה המאבק נגד הפחמית להפגנת מחאה בקריאה "לנדאו, יצאת פינוקיו" לאחר ששר התשתיות נסוג מכוונתו להפעיל את התחנה הפחמית כתחנה המופעלת בגז עם גיבוי של פחם לשעות הצורך בלבד.
השר לנדאו התבטא במהלך השבוע שעבר נגד החלטת ראש הממשלה בטענה כי עיכוב בהקמת התחנה הפחמית במצב בו רזרבות החשמל עומדות על אחוזים בודדים בלבד יביא למצב בו ישראל תסבול מבצורת חשמל כבר בשנת 2013.
הבוקר תקף שוב לנדאו את החלטת רוה"מ בראיון לכלכליסט בו אמר בין היתר "כדי שהתחנה באשקלון תפעל ב-2015, היום צריכה הטורייה הראשונה לעלות על השטח. ובשביל זה באנו עם התוכנית לממשלה. שינינו את הצעת החוק והפכנו בדברי ההסבר את תחנת הכוח לדו-דלקית. אני מאמין שהיינו מגיעים להבנה עם השר להגנת הסביבה גלעד ארדן. אבל רק בסוף הישיבה הבנתי שהיה משחק מכור. שפשוט נתנו לנו לעבוד על ריק.
"כל השרים הבינו שתהיה בצורת חשמל החל ב-2013, ראיתי את זה בעיניים של כולם, זה היה ברור כבדולח. אבל ראש הממשלה העדיף שיקולים פוליטיים. הוא העדיף לרצות את שני השרים מהמפלגה שלו, שר האוצר שטייניץ והשר להגנת הסביבה ארדן, ופשוט החליט לא להחליט. כרגיל.
ארדן "לנדאו מקדם את הפחמית במקום להתמודד עם הכישלון בקידום אנרגיות מתחדשות והתייעלות אנרגטית"
השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, תקף את השר לנדאו בעקבות הביקורת כלפי ראש הממשלה " עצוב לראות כיצד השר לנדאו מנסה לגרור נושא כה מהותי למשק ולחברה אל המגרש הפוליטי בשעה שמתנהל מאבק סביב שאלת אופן הקמת תחנת כח נוספת בישראל . השאלה היחידה היא האם נישען על תפיסות מיושנות ונקים תחנת כח באמצעות פחם מזהם הפוגע בבריאות התושבים, מזהם אוויר ופולט כמות אדירה של גזי חממה, או שנתקדם אל שאר מדינות המערב, נישען על מרבצי גז שניתגלו ונבנה תחנה המופעלת על הגז, שפגיעתה הסביבתית פחותה בהרבה" .
בהחלטת ראש הממשלה לא היה אפילו אבק של פוליטיקה ומי שאומר כך חוטא לאמת. ראש הממשלה קיבל החלטה נכונה ואמיצה. במקום לקבל החלטה מיידית תחת לחץ של סיסמאות כמו 'מחסור בחשמל', ראש הממשלה החליט לקיים דיון מעמיק בנושא תוך התייחסות לכלל ההשלכות של נושא זה בהם ההשלכות הכלכליות, הבריאותיות והסביבתיות.
לצערי השר לנדאו מתעקש להמשיך בהליכי תכנון של התחנה כתחנת כח פחמית, במקום להתמודד עם כישלון משרד התשתיות לאורך שנים בניהול משק החשמל. משרד התשתיות כשל לקדם את ההתייעלות האנרגטית במשק ואת שילוב האנרגיות המתחדשות כחלק ממשק האנרגיה.
בכדי לתת מענה מיידי לצורכי החשמל והפחתת שיאי הביקושים, הממשלה צריכה להוביל במשק פרויקטים להתייעלות אנרגטית אצל צרכני חשמל גדולים ובמשקי הבית . זו הדרך היעילה והנכונה ביותר כלכלית וסביבתית כדי לנהל נכון את ההיצעה וביקוש של משק החשמל.
משרד ראש הממשלה "התבטאויות לנדאו אינן נכונות ואינן ראויות – וחבל שכך"
ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה לדברי לנדאו "ההתבטאויות המיוחסות לשר התשתיות אינן נכונות ואינן ראויות – וחבל שכך. ראש הממשלה בנימין נתניהו הוביל בישיבת הממשלה החלטה חשובה, שקולה ומאוזנת, במטרה לקבל החלטה על הקמת תחנת כוח דו-דלקית, לאחר שנים של עיכובים. החלטה מסוג זה חייבת לשלב בתוכה שיקולים מגוונים מתחומי משק האנרגיה והאנרגיות המתחדשות; הגנה על הסביבה ושמירה על בריאות הציבור; ושיקולים פיננסיים וכלכליים משמעותיים, שכן מדובר בהשקעה של יותר משלושה מיליארד שקל.
"לפיכך, הקים ראש הממשלה צוות מקצועי בין-משרדי, בהשתתפות משרדי האוצר, התשתיות, הגנת הסביבה ומשרד ראש הממשלה, שיגיש בתוך 90 יום את המלצותיו כיצד לקדם הקמת תחנה דו-דלקית שתתבסס בראש וראשונה על אנרגיה נקייה. שיקוליו של ראש הממשלה בנושא זה הם הרבה יותר רחבים ומורכבים מאלה של שר התשתיות, וטוב שכך. ראש הממשלה נתניהו מתכוון לקדם את הקמת תחנת הכוח הדו-דלקית ביסודיות ובאחריות, בדיוק כפי שהעביר בממשלה את ההחלטות על פריסת רשת כבישים מהירים ורכבות והקמת מכשול בגבול הדרום, ובכך קטע סחבת שנמשכה שנים".