משק האנרגיה העולמי מצוי כיום בנקודת מפנה משמעותית. משבר האקלים וההשלכות הסביבתיות של של השימוש בדלקים מחצביים, נפט, גז טבעי ופחם; הסיכונים הגיאופוליטיים הכרוכים בסחר בנפט; העליות המתמשכות בביקושים לאנרגיה מצד מדינות דרום מזרח אסיה; כמו גם התנודתיות הגבוהה במחיר הנפט ובמחירי הדלקים – כל אלה יוצרים "סדר חדש" בשוק האנרגיה.
הטיפול בשיאי הביקוש לחשמל – דו"ח הפורום הישראלי לאנרגיה
מאת: ד"ר ארז סברדלוב וד"ר שחר דולב – הפורום הישראלי לאנרגיה
תקציר מנהלים
בדו"ח זה מציג הפורום הישראלי לאנרגיה את הבעיה האקוטית ביותר עמה מתמודד כיום משק החשמל של ישראל: בעיית שיא הביקוש לחשמל, אשר עלולה לבוא לידי ביטוי בין היתר, בהפסקות באספקת החשמל למשק בשעות השיא. הדו"ח מדגיש את חומרת הבעיה והדחיפות שבקביעת אסטרטגיה לפתרונה, ומציע שורה של אמצעי מדיניות בהם ניתן לנקוט על מנת להתמודד עם אתגר זה.
רקע
משק האנרגיה העולמי מצוי כיום בנקודת מפנה משמעותית. משבר האקלים וההשלכות הסביבתיות של של השימוש בדלקים מחצביים, נפט, גז טבעי ופחם; הסיכונים הגיאופוליטיים הכרוכים בסחר בנפט; העליות המתמשכות בביקושים לאנרגיה מצד מדינות דרום מזרח אסיה; כמו גם התנודתיות הגבוהה במחיר הנפט ובמחירי הדלקים – כל אלה יוצרים "סדר חדש" בשוק האנרגיה.
מדינת ישראל כמדינה מערבית מפותחת מושפעת אף היא משינויים אלו במשק האנרגיה העולמי, כמו גם ממגבלות ייחודיות, המציבות בפניה אתגרים מורכבים נוספים. הסיכון העיקרי הניצב בפני משק החשמל של ישראל הינו מצב של חוסר יכולת – בטווח זמן של עשור עד שניים – להבטיח זמינות ואספקה תקינה של חשמל לכלל הצרכנים. זאת, בשל מגבלות אובייקטיביות על הרחבת מערך ייצור החשמל בניסיון לעמוד בביקושים הגדלים.
האילוצים הייחודיים לישראל, המהווים מקור לסיכון משמעותי בהקשר זה הינם:
1. הגידול המתמשך בביקושים לחשמל, אשר צפוי להמשך גם בטווח הארוך
2. מחסור חריף בקרקע להקמת מתקני ייצור חשמל חדשים
3. בידודה של ישראל בהיבט הסחר בחשמל עם שכנותיה ("אי אנרגטי")
מאז קום המדינה, תוכנן מערך ייצור החשמל בישראל כך שיוכל לתת בכל עת מענה אמין לביקוש לחשמל. ואולם הביקוש לחשמל אינו קבוע, אלא משתנה לאור שעות היממה בהתאם להיקף הפעילות העסקית במשק ולמזג האוויר. שיא הביקוש השנתי לחשמל נרשם אפוא לרוב במהלך ימים ספורים בעונת הקיץ ובחורף בהם שוררים תנאי מזג אוויר קיצוניים.
הצורך לתת מענה לביקוש לחשמל גם בשעות השיא, מחייב הקמת תחנות כוח אשר נדרשות בפועל לספק חשמל אך ורק במשך שעות ספורות בשנה. ייתכן וניתן היה להימנע מהצורך להקים תחנות אלו, לו הייתה התפלגות הביקוש לחשמל מאוזנת יותר לאורך שעות היום (עקומת ביקוש שטוחה). ואולם יכולתה של ישראל להמשיך במגמה זו ולהרחיב את כושר ייצור החשמל כך שיענה על ביקושי השיא, מוגבלת ביותר.
בשני העשורים הקרובים, תידרש ישראל להקצות שטחי קרקע בהיקפים גדולים להקמת מתקנים לייצור חשמל. זאת, בשל הצורך להדביק את הצריכה הגוברת, ובפרט בכדי להבטיח אמינות אספקה מוחלטת בשעות שיא הביקוש הספורות. זמינות של קרקעות בהיקף כזה נתונה בספק גדול, ולמעשה התרבו בשנים האחרונות סימנים להתגברות הקשיים הסטאטוטוריים באיתורן. קיים אפוא סיכון ממשי ומחריף לכך, שהמשק הישראלי יימצא במשבר מערכתי בתחום אספקת האנרגיה.
על מנת למנוע משבר זה באספקת החשמל, יש לפעול כבר בטווח הזמן הקרוב להורדת שיאי הביקוש לחשמל. זאת, באמצעות הסטת עומסים משעות שיא הביקוש לשעות השפל, יחד עם פעילות נרחבת להגברת החיסכון וההתייעלות בצריכת אנרגיה בכלל.
האמצעים העיקריים בהם ניתן לנקוט בטווח הזמן הקצר על מנת לצמצם את הבעיה כוללים:
1. פעילות להטמעת תודעת התייעלות וחסכון בקרב מגזרי הצרכנים השונים (משקי הבית, התעשייה והמגזר המסחרי) ובפרט להגברת המודעות לצורך בצמצום צריכת החשמל בשעות שיא.
על ממשלת ישראל לעודד שינוי בהתנהגות הצרכנית באמצעות פיתוח מערכות פרסום והפצת מידע. (1) כמו כן יש לעודד פיתוח מוסד "ממונה אנרגיה" בארגונים, אשר ינהל בצורה מושכלת את הביקוש לחשמל באותו ארגון.
כיום יכול הציבור ללמוד על מצב משק החשמל ברגע נתון רק באמצעות אתר האינטרנט של חברת החשמל. ניתן להשתמש באמצעים דוגמת מסרונים או אמצעי תקשורת נוספים.
2. הפעלת תמריצים כלכליים לשינוי התנהגות צרכנית. מדיניות התעריפים המונהגת כיום ע"י הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל. מיועדת בעיקרה להשגת יעילות כלכלית, קרי לחיוב מדויק ככל האפשר של הצרכנים על פי עלויות הייצור השוליות. אנו סבורים כי בראייה רחבה של המשבר במשק האנרגיה, ובהתייחס לאתגרים עתידיים יש לבצע מהפך בגישה זו ולהרחיב את השימוש בתעריף ככלי לקידום ניהול הביקושים במשק. על מדיניות תעריפי החשמל לשלב שלושה עקרונות יסודיים:
(א) תעריף מדורג למשקי בית, כלומר – מחירו של כל קוט"ש בודד לצרכן הביתי יהיה גבוה יותר, כאשר יעבור הצרכן סף צריכה מוגדר (בדומה לתעריף המדורג הנהוג במשק המים).
(ב) במקביל, תוצע לכל צרכן האפשרות לשלם תעריף יחסי לפי שעות היממה (תעריף תעו"ז). הפנמת דפוסי צריכה מושכלים והימנעות מצריכת חשמל רב בשעות השיא, תאפשר לצרכן ליהנות מחסכון ניכר בחשבון החשמל, באמצעות תעריף זה, התקנת הציוד הטכני המאפשר זאת תעשה ללא עלות לצרכן.
(ג) העלאת התעריף הבסיסי לחשמל באופן שישקף את העלויות החיצוניות האמיתיות הנגרמות למשק כתוצאה מייצור החשמל והשימוש בו.
3. קביעת הסדרים מוסכמים בין חברת החשמל לצרכנים המעוניינים בכך, להשלת עומסי חשמל סלקטיבית בשעות השיא, בשליטה מרחוק על ידי חברת החשמל, בתמורה להטבות כלכליות לצרכן.
4. יישום אמצעי רגולציה שיאפשרו התפתחות שוק מקומי לספקי הפחתת ביקושים: שלילוואטים (negawats) מנגנון זה יאפשר מתן תגמול כספי למוסדות ולמשקי בית על הפחתה יזומה בצריכת החשמל בשעות שיא הביקוש. בין היתר, תתאפשר הקמת חברות 'מרכזות' (aggregators) אשר תוכלנה להתקשר באופן פעיל עם מספר גדול של צרכנים , ו"למכור" הסטת עומסים והפחתת ביקושים בשעות השיא, במרוכז ובהיקף משמעותי, בחזרה לחברת החשמל.
במקביל לכל זאת יש לפעול בעוצמה רבה לפתח שוק של מתן שירותי ניהול אנרגיה והתייעלות אנרגטית לצרכנים מוסדיים , מסחריים ותעשייתיים, כמו גם לארגונים ציבוריים ופרטיים גדולים. בשוק זה יפעלו חברות Energy Service Company) ESCO) וגם חברות אספקת החשמל (כיום – חברת החשמל), אשר מובילות פרויקטים מסוג זה במדינות רבות בעולם.
בטווח הזמן הארוך, על ממשלת ישראל לעודד גישת תכנון אדריכלי-פיסי מודעת אנרגיה. כמו כן יש לפעול לעידוד החלפת טכנולוגיות צריכה ישנות בסקטור הביתי (מזגנים ומכשירים חשמליים) ביעילות יותר.
סיכום
עלות אי-אספקת החשמל למשק גבוהה ביותר. לפיכך,הפחתת ביקושי השיא לחשמל הינה צורך אסטרטגי קריטי של מדינת ישראל. אם לא יטופל הנושא בצורה יסודית ומושכלת, עלול הדבר להביא את ישראל בטווח של שנים ספורות למשבר חמור באספקת החשמל, שהשלכותיו בהיבטים הכלכליים, הבריאותיים, התשתיתיים והחברתיים-אנושיים עשויות להיות קשות.
על מנת לטפל במשבר בצורה יעילה, יש צורך קריטי בגיבוש אסטרטגיה ובריכוז סמכות ואחריות לקידום כלל נושאים אלו בידי גורם שלטוני אחד, אפקטיבי ומקצועי, אשר יאפשר את הוצאתם לפועל של הצעדים שהוזכרו לעיל, כמו גם אמצעים אחרים.
אודות הפורום הישראלי לאנרגיה
הפורום הישראלי לאנרגיה הוא עמותה ללא כוונת רווח המקדמת משק אנרגיה בר קיימא בישראל.
הפורום מגבש חזון כולל למשק האנרגיה הישראלי בשיתוף מומחים, אנשי ממשל וכלכלה, ארגונים וחברות העוסקים בנושא. במועצה הציבורית חברים אנשי אקדמיה ומומחים, אנשי תעשייה ועסקים, מהמובילים בתחום זה בישראל.
אתגרי משק האנרגיה של ישראל רבים ומורכבים, דבר המקשה על קיום דיון ציבורי מעמיק בנושא, ומביא לכך שתהליכי קבלת ההחלטות בתחום זה רחוקים מעין הציבור. הפורום פועל ליצירת שיתופי פעולה בין השחקנים השונים במשק החשמל, על מנת להביא למציאת פתרונות אפקטיביים.