נמשכת מגמת העלייה ברכבים הנמצאים מזהמים על ידי ניידות ניטור אוויר מרכבים של המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל, כך עולה מן הדוח המסכם של העמותה לשנת 2009. מן הדוח עולה תמונת מצב לא 'מזהירה', לפיה 9% מבין כלל הרכבים שנבדקו, התגלו מזהמים.
דוח מלר"ז לשנת 2009: עלייה במספר כלי הרכב המזהמים
נמשכת מגמת העלייה ברכבים הנמצאים מזהמים על ידי ניידות ניטור אוויר מרכבים של המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל, כך עולה מן הדוח המסכם של העמותה לשנת 2009. מן הדוח עולה תמונת מצב לא 'מזהירה', לפיה 9% מבין כלל הרכבים שנבדקו, התגלו מזהמים. זוהי עלייה של קרוב ל1% לעומת 2008, ושיאה של עלייה במספר הרכבים המזהמים מאז 2006 של קרוב ל8.5%. התפלגות הבדיקה בין רכבי הדיזל לעומת הבנזין, מעלה כי אחוז כלי הרכב הלא תקינים מכלל רכבי הבנזין שנבדקו גבוה יותר מהנתון המקביל ברכבי הדיזל. בשנת 2008 היחס היה כמעט פי שלושה, ובשנת 2007 כמעט פי שניים.
"האם קיימת בעיה בתקינות הממירים הללו, שאמורים להיות מותקנים על כל מכונית שיוצרה ב- 15 השנים האחרונות?"- שואל ד"ר מיכאל גרבר, חבר הנהלת מלר"ז וראש תחום זיהום אוויר בעמותה לאור הממצאים שהתגלו בדו"ח. "במחקר של הטכניון שהוצג לאחרונה בכנס ה-38 של האגודה הישראלית לאקולוגיה" מוסיף גרבר, "עולה כי מתוך מדגם אקראי של 17 כלי רכב שנבדקו, ממיר קטליטי אחד לא נמצא תקין. כדאי כמובן להרחיב את המחקר הזה, אולם הוא מספק לנו קצה של תשובה לגבי ממצאי הניידת בנוגע לתקינותם של רכבי הבנזין"
רוב רכבי הבנזין שנבדקו הם מכוניות פרטיות. 367 כלי רכב, שהם כ-21% מכלל רכבי הבנזין שנבדקו, נמצאו לא תקינים. מרבית רכבי הבנזין שנמצאו לא תקינים היו ישנים ובלי ממיר קטליטי- רק ב-57 מהם היה מותקן ממיר קטליטי (15.53%). במהלך 2009 נבדקו על ידי צוות הניידת למדידת עשן מכלי רכב של עמותת מלר"ז 7,134 כלי רכב, מתוכם 1,786 היו רכבי בנזין (25.04%) ו- 5,348 רכבי דיזל (74.96%).
מדובר במגמת עלייה במספר כלי הרכב הנבדקים, שכן ב- 2006 נבדקו 3,641, ב- 2007 נבדקו 5,905 וב- 2008 נבדקו 6,419 רכבים. צוות הניידת פעל השנה בערים תל אביב-יפו, כפר סבא, חולון, פתח תקווה, רמלה ואשדוד. כמו כן נבדקו במשך שלושה ימים המוניות הפועלות בנמל תעופה בן גוריון. באשר לרכבי הדיזל, בשנת 2009 נבדקו בסך הכול 5,348 כלי רכב מסוג זה, שהם 74.96% מכלל כלי הרכב שנבדקו. רק 5.2% מכלל רכבי הדיזל שנבדקו נמצאו מזהמים, ובהם כלי רכב מסחריים היו המזהמים ביותר. מתוך כלל כלי הרכב שנבדקו, דיזל ובנזין גם יחד, אחוז רכבי הדיזל שנמצאו מזהמים הוא ארבעה אחוזים.
פרויקט ניטור אוויר מרכבים של עמותת מלר"ז
במדינת ישראל פועלות כיום שבע ניידות. שתים מהן מופעלות בידי רשויות עירוניות – ירושלים ואיגוד ערים חיפה, ארבע מפעיל המשרד להגנת הסביבה, וניידת אחת מפעילה מלר"ז. צוות הניידת של המלר"ז הינו היחידי במדינת ישראל שמורכב אך ורק מבוחני רכב ועשן מוסמכים, העוסקים בבדיקת כלי רכב מזהמים בלבד (צוות הניידת של ירושלים, לדוגמה, עובד גם במוסך). כמו כן, מלבד הניידות של המשרד לאיכות הסביבה, רק ניידת השיטור המשולב של מלר"ז "מורידה מהכביש" כלי רכב מזהמים ומנחה אותם לבדיקה חוזרת במכון רישוי מוסמך.
צוות הניידת, המופעלת זו השנה השביעית, מונה שני בוחני רכב ושוטר. ניידת מלר"ז מוצבת בצד הכביש, עוצרת כלי רכב הנעים בציר התחבורה שנבחר לבדיקה – ביניהם משאיות, אוטובוסים, מוניות וכלי רכב פרטיים המונעים במנועי דיזל ובנזין – ומעבירה אותם בדיקה. אם בבדיקה כלי הרכב נמצא תקין, מודבקת לשמשת הרכב מדבקה המאשרת את תקינותו. במקרה של רכב דיזל הפולט זיהום מעל המותר בחוק, לנהג נרשם דוח עבירה. דוח זה מועבר למערך ברירות המשפט של המשרד להגנת הסביבה, להפקת דוח לבעל הרכב.
במקרה של רכב בנזין שנמצא מזהם – מוצע לבעל הרכב לתקן את הליקויים ולעבור בדיקה נוספת בניידת. בעלי רכב בנזין המתקנים את הליקוי בתוך שבוע אינם מקבלים ברירת משפט. גובה הקנסות נע בין 250 שקלים לעבירה ראשונה ברכב בנזין ועד 2,000 שקלים לעבירה חוזרת ברכב תאגיד המונע בדיזל. כל כספי הקנסות מועברים לקרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה.
עם העיניים קדימה – השנה הקרובה בפרויקט ניטור הרכבים
"2009 הוותה התקדמות יפה מאוד עבור תחום זיהום האוויר במלר"ז וידינו עוד נטויה", אומר ד"ר מיכאל גרבר. "לפי מספר הבדיקות שנעשו עד כה בשנת 2010, נראה שעד סוף השנה נגיע ליותר מ- 9,000 רכבים שיבדקו על ידי צוות הניידת. אחת הסיבות לכך היא הוספת כח אדם לניידת. כיום מתלווה לצוות הבודקים פקידה האחראית על רישום תוצאות הבדיקות, מה שמיעל את פעילות הניידת ומפנה זמן לבדיקות רכבים נוספים". גרבר מביע תקווה כי בעתיד הלא רחוק תוכל מלר"ז להפעיל את הניידת במשמרת שניה וכן להוסיף עוד ניידות למערך הפעילות של העמותה.
מלר"ז כבר הציגה בעבר בפני השר להגנת הסביבה, ח"כ גלעד ארדן, תכנית שמטרתה היא להגיע לכך שבמהלך שנתיים יבדקו 100% מכלי הרכב בלי פוטנציאל הזיהום במדינה. במדינת ישראל יש כ-3,000,000 כלי רכב ומתוכם כ- 150,000 – 200,000 כלי רכב מזהמים, מעבר למותר.
"מצב איכות האויר בערים הגדולות במיוחד, הינו מצב קשה הגורם לחולי רב ואף להגברת התמותה בעיקר באוכלוסיה החלשה. מלר"ז הציעה למשרד להגנת הסביבה ולמשרד האוצר להקים מערך ובו חמש ניידות שתעבודנה בשתי משמרות, במשך חמש שנים לפחות ותבדוקנה בכל שנה את 300,000 כלי הרכב המזהמים הפוטנציאליים במדינת ישראל, על מנת להוריד מהכביש את המזהמים בהם", מסביר חיליק רוזנבלום, יו"ר העמותה. לצורך כך מוכנה מלר"ז לגייס מהרשויות המקומיות ומגופים נוספים 20,000,000 ₪, כנגד סכום זהה שתעמיד המדינה בסיועו של השר להגנת הסביבה.