לפני זמן קצר טיפסו פעילי גרינפיס על ספינת ענק, בדרכה לפרוק פחם בישראל. הפעולה במסגרת המאבק של גרינפיס נגד הקמתה של תחנת פחם נוספת באשקלון. גרינפיס: "מחירו האמיתי של הפחם גבוה בהרבה מכפי שמוצג, את המחיר האמיתי משלם הציבור".
פעילי גרינפיס טיפסו על ספינת פחם בלב ים במחאה נגד תחנת הכוח הפחמית באשקלון ונעצרו
פעילי גרינפיס על תורן אונית הפחם – צילום: באדיבות גרינפיס
לפני זמן קצר טיפסו פעילי גרינפיס על ספינת ענק, בדרכה לפרוק פחם בישראל. הפעולה במסגרת המאבק של גרינפיס נגד הקמתה של תחנת פחם נוספת באשקלון. גרינפיס: "מחירו האמיתי של הפחם גבוה בהרבה מכפי שמוצג, את המחיר האמיתי משלם הציבור".
הפעילים זינקו הבוקר אל סירות הגומי המתנפחות והתקרבו לעבר דופן ספינת ענק עמוסה בפחם, המיובא מדרום-אפריקה, העושה את דרכה לישראל. הפעילים טיפסו עליה בסולם חבלים ועלו על הסיפון בניסיון לעכב את משלוח הפחם לארץ. הפעילות מור לוי וג'ואנה ג'ונס מישראל והפעיל יינס לואו מגרמניה, התבצרו על התורן הראשי של ספינת הפחם "Orient Venus" ,ודרשו מקברניטה לעצור את הספינה ולמנוע את כניסת הפחם המזהם לישראל. המשטרה התערבה כאשר הספינה היתה מול חופי חדרה, עצרה את 3 הפעילים והורידה אותם מהספינה.
מור לוי, 22, פעילת גרינפיס: "זה נכון שהפעולה שלנו לא שגרתית ואולי אפילו קיצונית, לצערי אין לנו ברירה. ההתעקשות להפיק אנרגיה מפחם קיצונית הרבה יותר. הממשלה פוגעת בי ובקרובים לי! אני מאמינה שכל אחד מאיתנו יכול להשפיע – אפשר גם להשפיע מהבית על ידי חסכון בחשמל שייתר את הצורך בהקמת תחנה נוספת".
נילי גרוסמן מנהלת קמפיין האנרגיה של ארגון גרינפיס בישראל, שהשתתפה בפעילות של ספינת גרינפיס, מסרה: "הפחם הוא דלק מיושן ומסוכן ומחירו האמיתי גבוה מאד. כולנו משלמים את מחיר הפחם שכולל נזק בריאותי, זיהום אוויר, שינויי אקלים, כל אלה מהווים נטל כבד על האזרח מן השורה. הציבור משלם את מחירו האמיתי של הפחם. אנחנו נמשיך להיאבק עד לביטולה המוחלט של תחנת הפחם המזהמת".
מחירו האמיתי של הפחם
דו"ח חדש "מחירו האמיתי של הפחם" שפרסם לאחרונה ארגון גרינפיס קובע כי מחירה של תחנת פחם, בחישוב לטווח ארוך, גבוה פי 2 ממחירה של תחנה סולארית. ממצאי הדו"ח מפריכים את טענות חברת החשמל אשר לגרסתה הפחם הוא הדלק הזול ביותר. שרי הממשלה מקבלים תמונה מעוותת, כאשר מה שמוצג בפניהם הוא רק מחיר השוק של הפחם, ללא כל העלויות הנלוות.
לנוכח הפרסומים האחרונים לפיהן חברת החשמל שוקלת אפשרות להפעיל את התחנה המתוכננת בפחם ובגז לסירוגין עפ"י שיקולי מחיר השוק, אמרה נילי גרוסמן: "תחנה דו-דלקית תהווה תחנת פחם לכל דבר. על שרי הממשלה לשמור על ערנות ולא ליפול בפח. עליהם למנוע אישור של תחנה דו- דלקית. תחנה כזו עלולה בקלות להפוך בפועל לתחנת פחם מזהמת – לה מתנגד הציבור באלפיו". ארגון גרינפיס מנהל מאבק ציבורי לביטול תחנת הפחם באשקלון כ- 6.5 שנים. לפני כשנה נאספו כ- 20,000 מכתבי התנגדות מהציבור בדרישה לביטול התחנה, מספר שיא שטרם נראה כמותו בוועדות התכנון בישראל.