אולי שנת 2011 תהייה שנת נסיעה במכונית החשמלית הירוקה, בינתיים במערב נהגים מספרים מדוע הם מוכנים לקנות מכונית ירוקה ואיזה, לאו דווקא בשל החיסכון בדלק.
כבר לא חלום רחוק – בעולם מצפים לנהוג במכונית החשמלית בקרוב
עמדת טעינה למכונית חשמלית של בטר פלייס – צילום: שי אפשטיין
אולי שנת 2011 תהייה שנת נסיעה במכונית החשמלית הירוקה, בינתיים במערב נהגים מספרים מדוע הם מוכנים לקנות מכונית ירוקה ואיזה, לאו דווקא בשל החיסכון בדלק.
מאת: מרלן-אביבה גרינפטר – אפוק טיימס
יצרני הרכב בעולם מרבים להציג דגמים של מכוניות ירוקות ולאחרונה יותר ויותר מכוניות הנעות על חשמל בלבד. עדיין ישנו פער, ההולך וקטן אומנם, בין המרחק שניתן לעבור באמצעות סוולה חשמלית עד הצורך בהטענה, לבין זו של מכונית הנעה על בנזין. גם אופן התדלוק והזמן הנדרש לכך ארוך בהרבה מחמש הדקות בהם ניתן למלא את הטנק בדלק, זהו נושא למחקרים וחיפוש פתרונות.
חברת "בטר פלייס" בהובלת שי אגסי הייתה בין החברות הראשונות בעולם שהתייחסה לבעית התשתיות וכבר בונה תשתיות של נקודות "תדלוק" לחשמל בישראל ובדנמרק. מדינות נוספות מתעניינות בפתרון של החברה שבבסיסו החלפת הסוללה הריקה בסוללה טעונה בתחנות תדלוק לאורך כבישי המדינה ואגסי מקווה להגיע לעוד מדינות באירופה.
ובמערב, לא מסתפקים בחיסכון בדלק והוא אינו קריטריון הקנייה היחיד של רכבים "ירוקים" – הצרכנים דורשים יותר.
המכוניות חשמליות כבר באופק
מה הן המכוניות החשמליות שצפויות לפרוץ לשוק בשנת 2011? על המכונית שחברת ניסן מציעה (עם או בלי החברה הצרפתית רנו), דגם הליף, כבר סיפרנו לכם. מכונית הליף תוכל לנסוע 160 ק"מ ללא הטענה ולהגיע למהירות של 140 קמ"ש. ג'נרל מוטורס מציעה את השברולט וולט ובינתיים גם חברת ניסאן וגם GM נכנסו לדיונים על הרשויות המקומיות והפדרליות בארה"ב על הבטחת בניית תשתיות להטענת כלי הרכב החשמליים ברחבי ארה"ב. חברת קרייזלר תגייס 1,000 עובדים, לא כדי לייצר מכונית חשמלית אלא כדי לייעל את דגם הג'יפ שירוקי החדש שיהיה יעיל הרבה יותר מבחינת צריכת דלק מאשר הדגמים הקודמים לדברי היצרן.
מה עם האירופיות? לפני כחודש רנו הציגה את פלואנס ZE, מכונית חשמלית יוקרתית והדומה לדגם מגאן המוכר. חברת רנו לא נשארת רק בתחום המכוניות אלא גם עברה לייצור של משאיות חשמליות להובלת סחורות בתוך הערים ולא למרחקים גדולים. בצרפת מרבית ההובלה בין הערים למרחקים ארוכים נעשית באמצעות הרכבת.
גם היצרניות הגרמניות מבטיחה לצאת עם דגמים חשמליים במיוחד לאחר שאנג'לה מרקל, קנצלר גרמניה הודיעה אף היא שהיא רוצה לראות מיליון מכוניות חשמליות בכבישי גרמניה עד לשנת 2020. מרקל צנועה מעט יותר מפרנסואה סרקוזי שהצהיר שהוא מתכנן שינועו שני מיליון מכוניות חדשות על כבישי צרפת עד לאותה שנה.
חברת אאודי מתכננת את מכונית האי-טרון (E-tron) לשנת 2012. חברת פולקסווגן תצא לשוק בשנת 2013 עם המודל הגולף בלו-אי-מוצ'יון (Gulf blue-e-motion). גם חברת דימלר אי-ג'י (Daimler AG) יצרנית הסמארט הירוקה מתכננת מודל חשמלי לחלוטין. חוקרים גילו שמכונית עומדת כשהיא מונעת גורמת לזיהום מוגבר לעומת מכונית נוסעת. מכונית הסמארט כבר יותר מעשור יודעת לעצור לבדה באור אדום ולהידלק כשאור ירוק חוזר לרמזור ובכך מפחיתה באופן רציני את זיהום האוויר בעיר.
היצרניות לא ממש גילו את סודות היכולות של הדגמים החשמליים שלהם, אבל יש עוד זמן עד לשנת 2013-2012 לעומת האמריקאיות-יפניות-צרפתיות שמבטיחות שכבר בשנת 2011 ינועו עשרות אם לא מאות אלפי מכוניות חשמליות בכבישים ברחבי העולם.
מה מבקש צרכן במערב ממכונית ירוקה?
חברת אקסנצ'ר (Accenture), המעניקה ייעוץ ניהולי, שירותי טכנולוגיה ומיקור-חוץ בכל העולם ערכה באירופה מחקר חדש. במחקר נמצא כי בעוד גובר העניין בכלי רכב ידידותיים לסביבה, רוכשי המכוניות לא רואים את הפן ה"ירוק" כסיבה היחידה לרכישת כלי רכב כאלה, ודורשים יותר מהיצרניות.
הסקר שנערך בפברואר 2010, היה מקוון (באמצעות האינטרנט) הקיף 1,850 צרכנים בחמש מדינות: גרמניה, צרפת, איטליה, ארה"ב וקנדה.
הממצאים העיקריים של המחקר די מעודדים:
- 42 אחוז מהמשיבים ציינו כי הם עשויים לקנות רכב היברידי או חשמלי בשנתיים הקרובות
- 80 אחוז השיבו כי יעדיפו רכב היברידי על כלי הרכב החשמליים.
- 60 אחוז צפויים לרכוש רכב היברידי או חשמלי רק כשהוא עולה על רכבי הבנזין בכל הפרמטרים
- 36 אחוז בלבד ציינו את מחירי הדלק הגבוהים כסיבה לקניית מכונית "ירוקה".
מכונית היברידית עובדת על שני מנועים, אחד חשמלי והשני מנוע דיזל כשהמעבר בין שניהם הוא אוטומטי ונעשה מטעמי חיסכון בדלק ומטעמי איכות סביבה. המכונית החשמלית כידוע אינה מזהמת את הרחוב בו היא נוסעת. כשהיא נטענת מחשמל הרשת, היא גורמת לזיהום ולפליטת גזי חממה כמו כל צרכן אחר על פי צריכת החשמל. אחד היתרונות הוא כי ניתן להטעין אותה בשעות הלילה, דבר שאינו מעלה את צריכת זמני השיא שהיא בדרך כלל הבעייתית בביקושים לחשמל.
מתאחדים לפיתוח מכונית חשמלית
הכתב אנטוניו פרז ממהדורת האפוק טיימס בשפה האנגלית מדווח שחברת טיוטה היפנית וטסלה ההודית בחרו את עמק הסיליקון המפורסם שבקליפורניה כדי לפתח מכונית חשמלית חדשה. כידוע טויוטה היא אחת מיצרניות דגם המכונית פריוס שעד עתה הייתה בין ההיברידית הנמכרות ביותר בעולם.
חברת טויוטה שעברה לאחרונה משבר בנושא האמינות שלה, אלפי כלי רכב שלה בעולם היו צריכים לעבור בדיקה ותיקון בשל כשל במערכת בהחלט תרוויח משיתוף הפעולה אפילו עם זה עם חברה שאינה כרגע בין יצרניות הרכב הגדולות. חברת טסלר כבר החלה לבדה בפרויקט מכונית חשמלית בשם רודסטר (Roadster), אך המחיר שמתכוונת החברה להציע הוא 50,000 דולר, בכ-20,000 דולר יותר מחברות אחרות שהודיעו כי ייצאו לשוק עם מכונית חשמלית. מדוע טויוטה, החברה מובילה בהיברידיות מתאחדת עם טסלה? ובכן יש כאן כמובן נושא פיננסי אבל גם נושא הטכנולוגיה וחברת טויוטה כנראה חוששת שהידע שלה במכוניות חשמליות לחלוטין נופל מזה של המתחרות שלה ניסן וג'נרל מוטורס (GM).
אתר אפוק טיימס
אין שאלה בחשמלית בוחר את הרנו פלואנס,אשמח להיות מהראשונים שיעברו לרכב החשמלי כבר בשנה הבאה.
במקרה של רכבים חשמלים גם אני הולך על רנו שהם מהראשונים גם שחשבו קדימה וייצרו דגמים חשמליים,מעבר לזה נותן להם קרדיט על החיבור עם בטר פלייס!
העיקר שזה קורה,משמח ומעודד לחשוב שיש כיוון עם עתיד ירוק יותר.
בהחלט מחכים לרכבים החשמליים,כבר ביקרתי בתחנה הסיור של בטר פלייס בגלילות וקבלתי נסיעת מבחן על הרנו פלואנס החשמלית ואני חייב להגיד שזו חוויה מדהימה ומומלצת!
העתיד כבר כאן וזה מדהים,מי ייתן וכמה שיותר נהגים אכן ישתפו פעולה ויעברו לרכבים חשמליים,כמובן שגם הממשלה תצטרך לקחת חלק בגיוס ולסבסד את הרכבים עד כמה שניתן.
ליתר דיוק המתחרות האמיתיות הן רנו וניסאן שכבר אחרי פיתוח…
הסוף לתלות בנפט! וזה מה שחשוב,בשנה הבאה הרנו החשמלית כבר על הכביש וכל מי שעובר לרכב חשמלי תורם לשינוי!.
אם רכב חשמלי אז רק רנו,שיתוף הפעולה שלהם עם בטר פלייס יביא לתוצאות הכי טובות!
קראתי שגם הליסינג יציע אפשרות מעבר לרנו פלואנס החשמלית,במידה וזה יקרה אשמח להיות מהראשונים שיעברו לרנו החשמלית.
לא באופק כבר ממש כאן,הרנו פלואנס החשמלית ולפי השמועות גם הקנגו כבר מוצגות בגלילות וניתן לקבל נסיעת מבחן,פשוט מדהים.
מעבר לתופעה המדהימה של עתיד ירוק וסוף לתלות בנפט תחשבו כמה מדהים יהיה בלי תחנות דלק,בלי התור בלי לחכות לשלם בלי לחפש תחנה בדרך הביתה או שאתה כבר ממש מאחר…חלום!
מה שקורה בחודשים האחרונים פשוט מדהים. יש התעוררות בתחום וזה אחרי שנים של תרדמת. מרגע שבטר פלייס ורנו אחזו במושכות פתאום כבר לא מדברים על ניסוי חשמלי אלא על שוק הרכב החשמלי. זה הישג אדיר.
אנחנו אמורים לקבל בעבודה רנו חשמליות מסוג פלואנס. היינו בנתיים בניסועת מבחן במרכז בטר פלייס ובאמת נסיעה עם מנוע חשמלי היא חוויה מדהימה. מאד גאה להיות חלק מהניסוי הזה בארץ.
אם יש מכונית חשמלית אחת שאני באמת מחכה לה זו הניסאן ליף. לפי מה שהציגו בתערוכה בג'נבה זו תהיה מכונית בעיצוב מאד מיוחד ודי עתידני.
ניסאן ורנו הם קונצרן אחד ומי שהובילה את ניסאן לתוך העניין החשמלי היא רנו שבאמת היא החלוצה בתחום . הטכנולוגיה הייתה עוד קודם אבל היא באמת לקחה את זה צעד אחד קדימה לכיוון השיווק. אני מניח גם שעם רוח גבית מניסאן היא הרשתה לעצמה לקחת את הסיכון ולהיות הראשונה.
הסמארט נראת נהדר. אני חושב שבעשור הקודם היא הייתה אחת ההברקות של תעשיית הרכב אבל אם אני בוחן פרקטיקה מכונית חשמליות צריכות לתת מענה למשפחות כי רב האנשים בוחרים ברכבים גדולים יותר. המשוואה אמורה להיות מתן מענה מלא לצרכי כל מי שנוהג בבנזין. היות והרב בוחרים רכבים גדולים מפה צריכה לבוא הבשורה. הרנו החשמלית למשל היא כבר משפחתית גדולה ונותנת יופי של מענה. הסמארט מעוצב להפליא ותראה מצויין בתערוכות אבל חייבם לקחת בחשבון את השימושיות של המשפחתיות .
הרעיון החשמלי מקדים את זמנו. העובדה שיש מכוניות חשמליות טובות כמו הרנו והסמארט היא תוצר מוגמר של טכנולוגיה אבל השאלה הגדולה היא התשתית לטעינה וכאן יש לנו בעיה עדיין. נהגים שרגילים לתדלק בכמה דקות לא יחכו שעות שהמכונית שלהן תטען. מצד שני יש גם עניין עלות של טעינה וחוזק של התשתית לתת מענה חשמלי לכמות גדולה של מכוניות. הרבה דברים כאן לא מוכנים כדי זה יצליח.
שינוי בהרגלי הצריכה יהיה משימה לא פשוטה.להציג את המכוניות החשמליות מתוך צמודעות אקולוגית זה רק אפיק אחד. יש כאן משימת שיווק מסובכת מאד לדעתי. לא די במכוניות חשמליות טובות, כמובן שבקורות חיובות על רנו ושאר היצרניות יכולות לעזור אבל כדי לגרום לאנשים לעבור לחשמלית צריכים תמריצים רבים.
ההצלחה של תעשיית הרכב תלוייה ה2 גורמים : (1) המחיר- מחיר המכונית כולל עלות התדלוק. היום חבית נפט עולה 80$, בעוד שנתיים כשיחל ייצור המוני של המכונית החשמלית, מחיר חבית נפט צפוי להאמיר למעל 100% . בואו לא נשכח שכנראה מכונית חשמלית היא זולה הרבה יותר לתחזוק ולא תצטרך להגיע למוסך כמו מכונית רגילה. (2)בטיחות- בהלת הקרינה שעלולה להרחיק קונים כפי שקרה למכוניות ההיברידיות ויציבות של הרכב.