תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
המטה לתכנון אחראי קורא להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לרפורמת התכנון והבנייה
נתי גרנץ 25 במאי 2010 11:41 אין תגובות
המטה לתכנון אחראי קורא להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לרפורמת התכנון והבנייה

ארגוני המטה לתכנון אחראי קוראים לממשלה לבחון לעומק את הליך קידום הצעת חוק התכנון והבנייה

כרזה נגד הרפורמה – צילום: מגמה ירוקה

חוק התכנון והבנייה הוא אחד החוקים המקיפים והמורכבים ביותר בספר החוקים, שהשפעתם על החיים, הבריאות והסביבה של כולנו, כמו גם של הדורות הבאים, מרחיקת לכת.

למרות זאת, האופן בו קודמה הצעת החוק החדשה, הן מבחינת הבסיס העובדתי עליו הושתתה והן מבחינת הגורמים אשר שותפו והגורמים אשר הודרו מהליך גיבושה, מעלה ספק כבד באשר לגורמים ולשיקולים העומדים מאחוריה, ויוצר חשש שהמשך קידומה עלול להביא לפגיעה בלתי הפיכה בציבור כולו.

לפיכך מבקשים ארגוני המטה לתכנון אחראי מהוועדה לביקורת המדינה כי תבקש ממבקר המדינה לבחון שני היבטים מרכזיים בהליך קידומה של הצעת החוק: ראשית, מיהם הגורמים שהשתתפו בהליך, ומה הייתה השפעתם על התוצאה הסופית. שנית, מה הייתה התשתית העובדתית והמקצועית שעל בסיסה קודמה הרפורמה.

ארגוני המטה לתכנון אחראי קוראים לכנסת לעצור את הדיונים בהצעת החוק עד לסיומה של בדיקת המבקר, ולאחר קבלת חוות דעתו של המבקר- לכנס וועדת חקירה פרלמנטרית לנושא התכנון בישראל, על מנת שתבחן את הצרכים והכשלים ותמליץ על השינויים הנדרשים במערכת התכנון.

מיהם הגורמים אשר שותפו בתהליך גיבוש הרפורמה, ומיהם הגורמים אשר הודרו ממנה?

רק מתי מעט, פורום מצומצם וסגור, בהובלת מנכ"ל משרד ראש הממשלה, עסקו בגיבוש עקרונות הרפורמה ובפריטתה למאות סעיפי הצעת החוק. על פי פרסומים בתקשורת, בצוות המצומצם שניסח את הצעת החוק עצמה היה חבר עו"ד מן השוק הפרטי, המייצג גם יזמי נדל"ן וגופי תשתיות, ובצוות "מאה הימים" אשר גיבש המלצות ביחס להליך החקיקה של הצעת חוק התכנון והבניה החדשה היה חבר עו"ד פרטי נוסף המייצג לקוחות בעלי אינטרסים נדל"ניים ויזמיים, אשר עשוי להיות להם עניין רב בשינוי החוק הקיים באופן שיקל על קידום פרויקטים בהם הם מעוניינים, ואשר אותם הם מתקשים להעביר במערכת התכנון כיום.

בנוסף, למיטב ידיעתנו, ועל פי פרסומים בתקשורת, לגורמים יזמיים ונדל"ניים מובילים במשק היתה 'דלת פתוחה' בפני פורום זה. כך למשל, עקרון "תכנית אחת בוועדה אחת", שיש לו השלכות הרסניות לגבי הסדרי הפיקוח והבקרה במערכת התכנון, מבוסס על תכנית מבית התאחדות הקבלנים. מנגד, ארגוני הסביבה והחברה מצאו את עצמם מגששים באפילה בפגישות הספורות שקוימו עימם, שהיו מס שפתיים בלבד. לפיכך מבקשים ארגוני המטה לתכנון אחראי כי המבקר יבחן מי היו הגורמים שהשפיעו ולקחו חלק בהליך קידום הרפורמה, אילו אינטרסים הם מייצגים והאם נמנעה מראש כל אפשרות לניגוד עניינים.

בחינת התשתית לקידום הרפורמה ובדיקה מעמיקה כתנאי להמשך קידומה

על אף שמדובר בהצעת חוק שהשפעותיה על הסביבה, החברה ודמותה של הארץ מרחיקות לכת, מתברר כי הפרקים הנוגעים למערכת התכנון כלל אינם מבוססים על בחינה רצינית ומעמיקה של מצב מערכת התכנון בישראל! בניגוד לתחום הרישוי, המבוסס על עבודתה של וועדת זיילר ועל עבודת וועדת ההיגוי שהוקמה ליישום המלצותיה, הרי שבנושא הרישוי מעולם לא הוצגו כל עבודות או בדיקות שנעשו על מנת למפות את הבעיות בתחום התכנון, כמו גם את נקודות החוזק של המערכת. כך, לא נבחנו הגורמים לאי מימושן של 200,000 יחידות דיור שאושרו בתכניות וטרם מומשו, לא מופו הגורמים לעיכובים בקידום תכניות, לא נעשתה בדיקה של היחס בין המשאבים המוקצים לוועדות לבין יעילות העבודה בהן, לא נבחנו הגורמים להיעדר תכנון מיתארי ולהיעדרו של תכנון מוטה תחבורה ציבורית והליכה ברגל, ואלו הן דוגמאות בלבד. חשוב לציין, כי בימים אלו יושבת על המדוכה וועדת שרים שכונסה בבהילות בעקבות פרשת הולילנד, אשר אמורה לבחון במהירות את מנגנוני הפיקוח והבקרה בהצעה החדשה. כך, מתברר כי גם נושא חיוני זה לא נבחן כראוי בהליך גיבושה של הצעת החוק.

כאשר ניגשים לקידום רפורמה אשר משנה מן היסוד את מערכת התכנון בישראל, יש לעשות זאת באחריות ועל בסיס עובדתי מוצק, שכן הנזק שעלול להיגרם כתוצאה מהחלטות תכנוניות שגויות או מושחתות הוא ברוב המקרים בלתי הפיך.

לפיכך מבקשים ארגוני המטה לתכנון אחראי כי המבקר יבחן מה היתה התשתית העובדתית עליה התבססה הצעת החוק, ובפרט – מהם הנושאים שלא נבחנו ואשר יש לבחון כתנאי לקידומה של רפורמה כה מרחיקת לכת.

לאחר שתובא חוות דעתו של המבקר בפני הכנסת, ניתן יהיה להמשיך בקידום הצעת החוק, במידת הצורך לאחר שתוקם וועדת חקירה פרלמנטרית לבחינה יסודית ומעמיקה של נושא התכנון בישראל.

ארגוני המטה האחראי קוראים לכנסת לעצור את המרוץ. יש להמתין לתוצאות בדיקת המבקר. יש להקים וועדת חקירה פרלמנטארית שתשמע את כל בעלי העניין בנושא ותבחן, על בסיס תשתית עובדתית ובשקיפות מלאה, מהם השינויים הנחוצים במערכת התכנון, לטובת הציבור כולו ולמען הדורות הבאים.

ארגוני המטה לתכנון אחראי

אדם טבע ודין | אזרחים למען הסביבה בגליל | במקום  – מתכננים למען זכויות תכנון | גרינפיס ישראל  | האגודה לזכויות האזרח  | האגודה לצדק חלוקתי  | החברה להגנת הטבע | הקשת הדמוקרטית המזרחית | התנועה לאיכות השלטון | התנועה לחיים בכבוד | החטיבה לזכויות אדם במרכז האקדמי למשפט ועסקים ר"ג  | חיים וסביבה  |  ידיד | ידידי כדור הארץ המזה"ת  | ירושלים בת קיימא | ישראל בשביל אופניים | מגמה ירוקה | המועצה לשימור אתרים |  מטה הגולשים ישראל  | מכון דש"א | מרכז השל | עמ"י | האגודה לצדק סביבתי בישראל |  שקיפות בינ"ל-ישראל (שבי"ל) | שתי"ל |  תחבורה היום ומחר.

מידע נוסף באתר המטה לתכנון אחראי

Print Friendly, PDF & Email
אדם טבע ודין דעות האגודה לזכויות האזרח המטה לתכנון אחראי מגמה ירוקה רפורמת התכנון והבנייה שתיל

נתי גרנץ |להציג את כל הפוסטים של נתי גרנץ


« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס