תחנת החלפת סוללות למוניות חשמליות – צילום: בטר פלייס
Better Place הציגה היום את המונית החשמלית הראשונה בעולם עם סוללה מתחלפת, בשיתוף עם משרד הכלכלה, המסחר והתעשייה היפני, חברת A123 Systems ו Nihon Kotsu, מפעילת המוניות הגדולה ביותר בטוקיו. הפרויקט, אשר ימשך 90 ימים, מהווה עוד אבן דרך משמעותית בדרך לבדיקת כל מרכיבי הפתרון בישראל לפני סוף השנה הנוכחית.
"בטוקיו יש יותר מוניות מאשר בלונדון, פריז וניו יורק יחד, כ 60,000 מוניות, בעלות נראות גבוה בסביבה וסך קילומטראז' שנתי גבוהה מאוד. ניסוי זה יכול להאיץ תהליך של מעבר לפיתוח ושיווק המוני של הטכנולוגיה להחלפת סוללה", אמר קיוטקה פוג'י, נשיא Better Place יפן. "מאז שהכרזנו לראשונה על הפרויקט, קיבלנו פניות מערים ברחבי העולם המעוניינות להמיר את ציי המוניות שלהן, למוניות חשמליות בעלות סוללה מתחלפת, כאמצעי מעשי למלחמה בפליטות גזים וזיהום עירוני. מוניות חשמליות מהוות צעד פרגמאטי עבור ממשלות במלחמה בזיהום בתוך הערים והפחתת התלות בנפט, כמו גם יצירת פוטנציאל רווח במעבר לתחבורה חשמלית".
במסגרת פרויקט המוניות החשמליות בטוקיו, Better Place ו-Nihon Kotsu, חברת המוניות הגדולה של טוקיו, יפעילו שלוש מוניות חשמליות עם סוללות מתחלפות. המוניות יהיו זמינות לציבור בעמדת המוניות השמורה למכוניות הידידותיות לסביבה, בקומה הראשונה של קומפלקס רופונגי הילס. Better Place עיצבה, תכננה ופיתחה את המבנה ההנדסי וההסבה של מכוניות הבנזין למוניות חשמליות עם סוללות מתחלפות. הסוללות למכוניות סופקו ע"י חברת A123 Systems . משרד הכלכלה, המסחר והתעשייה היפני פנה ל- Better Place לביצוע הפרויקט בטוקיו בעקבות ההדגמה המוצלחת של הטכנולוגיה להחלפת סוללה של החברה, ביוקוהמה (יפן) בשנה שעברה.
זמן ההמתנה להחלפת סוללה קצר מתדלוק רגיל
התחנה להחלפת סוללות המופעלת היום בטוקיו היא התקדמות משמעותית מאז הצגה ראשונה של מנגנון החלפת הסוללה ביוקוהומה בשנה שעברה. התחנה בטוקיו מציגה שילוב של אחסון וטעינת סוללות עם יכולות ניהול תרמי אופטימאלי. תחנת ההחלפה בטוקיו מאפשרת תהליך החלפת סוללות בשלוש המוניות במשך כל שעות היממה, כמעט ללא הפסקה, תוך מקסום חיי הסוללה וביצועיה ע"י ניהול הסוללה אונליין.
הסוללה היא מרכיב חיוני במכונית החשמלית והאופן שבו היא מנוהלת ונטענת היא קריטית למיקסום ביצועיה. בכלי רכב הפעילים לאורך כל שעות היום, כגון מוניות, הצורך בטעינה תכופה, של כמה פעמים במהלך שעות היממה בשל השימוש הרב ברכב תפגע באורך החיים והביצועים של הסוללה.
תעשיית הרכב מציגה מספר פתרונות להתמודדות עם הארכת טווח הסוללה בין טעינות, אולם החלפת הסוללות היא האפשרות הישימה היחידה – וזאת מנקודת מבט של עלות, גמישות (היכולת לנהל טעינה בפחות מ-5 דקות) וטכנולוגיה – אשר תפעל בזמן הקרוב ותעניק פיתרון טעינה נוח, מהיר ויעיל. החלפת סוללות מאפשרת "טעינה מיידית" – החלפה של סוללה ריקה, בסוללה טעונה באופן מלא, תוך פחות זמן מהנדרש למלא טנק דלק, או לטעינה בכל דרך אחרת. טעינה מהירה, תוך 20-30 דקות, עדין אינה מהווה פתרון אידיאלי עבור הצרכנים.
משך הזמן, העמידות והיציבות של תהליך החלפת הסוללה, טווח הנסיעה ועמידות הסוללה בפני בלאי, יבואו לידי ביטוי בהפעלה יומיומית של המוניות, אשר ייסעו כמעט ללא הפסקה, הרבה יותר ממכונית פרטית ממוצעת.
עד סוף השנה, Better Place תבדוק את כל מרכיבי הפיתרון שלה בישראל לקראת השקה מסחרית בישראל ובדנמרק במחצית השנייה של 2011. הפיתרון הכולל של Better Place משלב עמדות טעינה, מערכת תוכנה מתקדמת ברכב לניהול הנסיעה והאנרגיה, מרכז תפעול ובקרה לניהול יעל של צריכת האנרגיה ברשת, מכוניות חשמליות, סוללות ותחנות להחלפת סוללה – כאשר כולם מנוהלים כרשת חכמה.