גפ"מ הוא תערובת של פחמימנים (בעיקר פרופאן ובוטאן) המופקת בתהליך זיקוק הנפט, או לחלופין מופקת ישירות מהאדמה. לדברי חברת"גזפרו" העוסקת בארץ בהסבת כלי הרכב להנעה על גפ"מ, מעבר כלי הרכב להנעה בגז מציאה לקיצוץ הוצאות הדלק בחמישים אחוז.
מאת: מרלן-אביבה גרינפטר – אפוק טיימס
חברת "דפוס בארי" מצאה את הנוסחה המנצחת להתייעלות כלכלית וגם ידידותית לסביבה. החברה ההסבה את צי הרכב של קיבוץ בארי ודפוס בארי (מעל ל-70 כלי רכב) למערכת הנעה בגז פחמימני מעובה (גפ"מ) והחיסכון לדבריה גדול. בתום השנה הראשונה חסכה החברה מיליון שקל מהמעבר לשימוש בגפ"מ. חברות נוספות שהסבו את ציי הרכב: ביתילי, דפוס בארי, דלתות פנדור, פריגת, בזק, עמינח, צ'יטה שליחויות ועוד.
קיצוץ בהוצאות לעומת בנזין רגיל
גפ"מ הוא תערובת של פחמימנים (בעיקר פרופאן ובוטאן) המופקת בתהליך זיקוק הנפט, או לחלופין מופקת ישירות מהאדמה.
לדברי חברת"גזפרו" העוסקת בארץ בהסבת כלי הרכב להנעה על גפ"מ, מעבר כלי הרכב להנעה בגז מציאה לקיצוץ הוצאות הדלק בחמישים אחוז. החברה מצינת שהגפ"מ מהווה תחליף מושלם לבנזין, הוא מתאים לכל סוגי מנועי הבנזין ומספק רמת ביצועים זהה למנוע בנזין בנפח מקביל. המערכת מותקנת ברכב בהליך פשוט וקצר מאד וניתנת להסרה ולהעברה לרכב אחר בכל רגע נתון.
בכל זאת יש לנהוג בכללי זהירות שאולי אינם חמורים מאלה בהם יש לנהוג עם בנזין נוזלי, אך כדאי לדעת על כך. גפ"מ הוא דליק, אך חסר ריח, ולכן מייצרים אותו גם עם ריכוז נמוך של אתאנתיול – חומר בעל ריח חזק ואופייני, המאפשר לבני אדם לזהות נזילות.
הגז כבד מן האוויר, ולכן בנזילה ממכליו הוא זורם צמוד לרצפה ונוטה להתרכז במקומות נמוכים כגון מרתפים, דבר שיש בו סכנה אם הוא לא מטופל בזמן.
יתרונות כלכליים וגם סביבתים
– גז אוטומטיבי זול בכ-50 אחוז מבנזין.
– העדר אגרות ומיסים על הנעת כלי רכב בגז, בהשוואה להנעה בסולר.
– החזר השקעה תוך כשנה לרכבים הנוסעים למעלה מ-30,000 ק"מ בשנה.
– הפחתת תדירות הטיפולים השוטפים.
– הפחתה בהוצאות עקב בלאי נמוך של ראש המנוע וצינורות הפליטה.
– פליטה נמוכה יותר של מזהמי אוויר וגזי חממה בדגמי רכב מיושנים
כיום ישנן מספר תחנות בהם ניתן לתדלק גפ"מ, ניתן ללמוד עליהן באתר האינטרנט של גז-קר. אם אתה בעל כלי רכב ישן, אולי כדאי לשקול זאת מאחר וכלי הרכב הישנים המונעים על בנזין הם מזהמים יותר מכלי הרכב החדשים.
אתר אפוק טיימס