בדיוני הוועדה הבין-משרדית במשרד התמ"ת לבחינת היערכות המשק לרכבים חשמליים שהתקיימו לאחרונה הביעו נציגי רשות ההגבלים העסקיים התנגדות למתן העדפה לחברה אחת בתחום התשתיות להנעת רכבים חשמליים
מכונית חשמלית של בטר פלייס – צילום: שי אפשטיין
בדיוני הוועדה הבין-משרדית במשרד התמ"ת לבחינת היערכות המשק לרכבים חשמליים שהתקיימו לאחרונה הביעו נציגי רשות ההגבלים העסקיים התנגדות למתן העדפה לחברה אחת בתחום התשתיות להנעת רכבים חשמליים. "היערכות המדינה בתחום התשתית לרכב חשמלי לא יכולה להיות לטובת חברה מסוימת. המערכת צריכה להיות פתוחה ברמת התשתית וברמת ההתחברות אליה" בדבריהם התכוונו נציגי הרשות לחברת בטר פלייס בבעלות עידן עופר ושי אגסי המקימה תשתיות לטעינת רכבים חשמליים והחלפת מצברים והיחידה שהודיעה על הקמת תשתית כזו עד כה.
בהוראת הממשלה הוקמה הועדה בין-משרדית לבחינת היערכות המשק לרכבים חשמליים בסוף 2007. בין היתר תבדוק הועדה את העומס הצפוי על רשת החשמל כתוצאה מטעינה של מכוניות רבות בו זמנית. בנוסף מתכוונים ברשות ההגבלים ליצור מצב בו יוכלו כל המכוניות החשמליות להתחבר לכל נקודת טעינה.
צורך בנקודות טעינה אחידות
כפי שפורסם בתשתיות חברת RWE הגרמנית בוחנת את האפשרות לפריסת רשת טעינה למכוניות חשמליות בישראל. RWE מפעילה מאות עמדות טעינה לרכבים חשמליים בגרמניה המרוכזות ברובן בברלין, עמדות הטעינה שלה בישראל אם יוקמו ישרתו רק רכבים אותם לא תייבא בטר פלייס כמו יונדאי i10, מיצובישי miev־I ומכוניות סמארט חשמליות. לרכבים המיובאים ע"י בטר פלייס יציאות טעינה שונות שלא יתאימו לרשת הטעינה של RWE.
"חשוב שהרשת תהיה פתוחה ליותר משחקן אחד, וששחקן חדש לא יצטרך להקים רשת חדשה. שהוא יוכל מבחינה הנדסית, טכנולוגית ורגולטורית להיות חלק מהרשת, אולי בעתיד יהיו שחקנים מתחרים לבטר פלייס, ואנחנו לא רוצים שהם יראו חומה של חסמי כניסה וחוסר תאימות במאפייני המערכת. אנחנו שולחים נציגים לוועדה כדי לוודא שהאינטרס התחרותי נשמר. יהיה לזה משקל משמעותי במפת האנרגיה, התחבורה והכלכלה בעתיד". הוסיפו נציגי הרשות להגבלים עסקיים.
מחברת בטר פלייס נמסר בתגובה "החברה שבה ומדגישה את מדיניותה המעודדת שוק תחרותי ופתוח של טעינת מכוניות חשמליות ומברכת על כל הצטרפות של מפעיל בתחום שיעודד את המעבר לתחבורה חשמלית. החברה עובדת בשיתוף מלא עם הגורמים הממשלתיים ומלכתחילה הבהירה, כי מדובר במערכת פתוחה, בהתאם לתקנים בינלאומיים אשר תאפשר לכל מפעיל להתחבר אליה. החברה פועלת באופן נמרץ להבטיח תקינה בינלאומית שתאפשר לכל לקוח ללא קשר לחברה אליה הוא קשור לנוע ממקום למקום".