ועידת האנרגיה שנערכה אתמול במלון הילטון בת"א נפתחה על רקע הודעת חברת החשמל כי חתמה על חוזה עם הועדה לאנרגיה אטומית על חוזה לתכנון תשתיות עבור הקמת תחנה גרעינית בישראל. יש אפילו שטח מתוכנן אשר טרם פורסם מיקומו. כנס זה עסק בעתיד חברות האנרגיה המזהמות וחברות הדלק הגדולות במשק.
משתתפי פאנל סוגיות עדכניות במשק הדלק – יונה פוגל, רפי טטרקה, ישראל יניב, ומלאכי אלפר (מימין לשמאל) – צילום: ארנון מעוז
הועידה הלאומית לאנרגיה 2010 שנערכה אתמול במלון הילטון בת"א עסקה בעתיד חברות האנרגיה הקונבנציונלית וחברות הדלק הגדולות במשק. הועידה נפתחה על רקע הודעת חברת החשמל כי חתמה על חוזה עם הועדה לאנרגיה אטומית על חוזה לתכנון תשתיות עבור הקמת תחנה גרעינית בישראל. ועל הקצאת שטח למיקום תחנת כוח גרעינית אשר מיקומו טרם אושר לפרסום.
פחמית או גרעינית?
מבחינת שיקולי פליטות גזי חממה תחנה גרעינית פולטת עשרות אחוזים מזהמים פחות מתחנות הכוח הפחמיות. עם זאת הטכנולוגיות הקיימות כעת לא יכולות כעת לטפל בזיהום הגרעיני המצטבר בתוך תחנות הגרעין. לדברי פרופ' גרשון גרוסמן ראש פורום האנרגיה הישראלי " אין היום טכנולוגיות שיכולות להתמודד עם זיהום הקרקע. עם זאת הערך המוסף מבחינת פליטת גזי חממה הנו בעל שיעור ערך גדול".
גם מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח, לא פוסל את הרעיון לדבריו "זה לגיטימי לדבר ולדון על התחנה הגרעינית, יש לבחון את האפשרות מהדררג המדיני סך הכול זו יוזמה רלוונטית וניתנת למבחן ראוי" לדברי מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר "חברת החשמל חושבת קדימה ברגע שדברים יבשילו נוכל להיכנס לפעילות".
חברת החשמל לא עוצרת לרגע ורוצה לבנות את ביטחונה בשוק האנרגיה של העשורים הקרובים ומתייחסת לתחום האנרגיה המתחדשת כסייח צעיר ובלתי אפקטיבי בעליל. התמריץ הירוק הוא מזערי בשיקולים האסטרטגיים של מדינת ישראל המנסה להגיע ליעד של ביטחון אנרגטי.
על פי האווירה בכינוס הייתה אהדה ונכונות להניע את ישראל להקמתה של תחנה גרעינית, המגבלה המרכזית תהיה חשיפת נתוני הגרעין של ישראל לאו"ם ולארגונים בינלאומיים על מנת לקבל את האישור והלגיטימציה הבינלאומית להקמת תחנה כזו. לדברי דדי גולן דובר חברת חשמל נסגר כבר שטח עקרוני להקמת התחנה בדרום הארץ אך טרם הותר לפרסום מיקומה המדויק של התחנה.
ישראל צועדת לעצמאות אנרגטית ללא התחשבות מהותית בשיטת התחשוב הירוק וכניסה של טכנולוגיות מתקדמות לעולם האנרגייה המתחדשת באופן משמעותי וודאי. הראייה הצרה של שוק האנרגיה הקונבנציונלי רק מתעצמת ומתפתחת לכיוונים החדשים שטרם רואה באנרגיות מתחדשות מתקדמות כמו אנרגיה תרמו סולארית ותחנות כוח נקיות כמו אשלים כאלטרנטיבה ממשית ברת קיימא.
ביו דיזל
כיום לא ניתן להזרים את הביו דיזל המזהם פחות מבנזין וסולר בצינורות הולכה למרחקים ארוכים מפני שהוא סופח אליו משקעים ויוצר בעיות בצנרת של הדלק הסילוני. הדרך האפשרית היא הובלה על ידי מכליות הדלק מה שאומר שנצטרך להכפיל את כמות המכליות שיפגעו באיכות הסביבה. לדברי מנכ"ל פז בית זיקוק אשדוד, מלאכי אלפר "המדינה חוסמת את פיתוח שוק הביו-דיזל להנעת רכבים בדלק ידידותי לסביבה, מעבר לשימוש רחב ביו דיזל יאפשר הפחתה של 4 אחוז מפליטות גזי החממה בישראל"
לדברי מנכ"ל דור אנרגיה, ישראל יניב "כשאתה שורף ביו דיזל את מוציא את אותה כמות של פליטת גזי חממה. אנחנו הולכים לפתור בעייה שהיא לא כל כך חמורה והמדינה הולכת לשלם על זה כסף, אני שמח שמקבלי ההחלטות ירדו לבירור בנושא".
לדברי מנכ"ל תשתיות נפט ואנרגיה, דוד קמיניץ "אם אנחנו משוווים דלק פוסלי לביו דיזל יש 80% של הפחתת פליטות בשימוש בביו דיזל. אני מאוכזב מאוד מהמחוקק בתחום זה באופן שיטתי. אנחנו מדברים על שוק סולר של 10.000 טון ולא צריך לשנע את הכל בשינוע ארצי. אפשר להגיע להפחתה של 4% בפליטות גזי חממה מתחום זה".