בכנס אילת אילות שנפתח אתמול פרסם משרד התשתיות במסיבת עיתונאים בה השתתפו שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו ומנכ"ל המשרד, שאול צמח, את התכנית הרב שנתית להסדרת הענף הסולארי, אנרגיית רוח, ביו גז וביו מסה, מחקר ופיתוח אנרגיות מתחדשות, התייעלות אנרגטית ועוד. תכנית המשרד מובאת כאן במלואה ככלי להבנת המדיניות החדשה לעוסקים בתחום האנרגיה הירוקה והתייעלות אנרגטית.
א. מבוא וריכוז המלצות
מטרה :
תכליתה של מדיניות המשרד היא פיתוח ושילוב נמרצים של אנרגיות מתחדשות במשק האנרגיה של ישראל, במטרה לקדם את המדינה לקראת ביטחון ועצמאות אנרגטיים ולחזק את השתלבותה בתרבות הרגישות לסביבה. יעדים אלה יושגו תוך מינוף התהליך לפיתוח התעשייה והטכנולוגיה הישראליות ובמקביל לפיתוח מקורות פרנסה, במיוחד בפריפריה.
המדיניות נועדה ליישם באורח אופטימאלי את החלטת ממשלה 4450 (חכ/176) בדבר ייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות.
מטרת מסמך זה היא לפרט את צעדי משרד התשתיות הלאומיות לקידום מדיניות זו.
עקרונות מנחים למדיניות משרד התשתיות הלאומיות בתחום האנרגיות המתחדשות :
- יצירת וודאות בתחום האנרגיות המתחדשות תוך הבהרת יעדי יצור החשמל עד שנת 2020.
- עידוד הקמת מתקני ייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות במדינת ישראל בכלל ובתחומי הפריפריה בפרט.
- עידוד תעשיית האנרגיה המתחדשת בישראל וכן עידוד מחקר ופיתוח ישראלי בתחום האנרגיות המתחדשות.
- הגדלת הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל.
- עידוד ייצור חשמל באמצעות טכנולוגיות "ידידותיות" לסביבה.
- הגדלת ייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות תוך צמצום הנטל התעריפי לצרכנים.
החלטות ממשלה
יעד ייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות: החלטת הממשלה שמספרה 4450 (חכ/176), מיום 29.01.2009, קבעה יעד מנחה לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת בהיקף של 10% מצורכי האנרגיה בחשמל של המדינה בשנת 2020. באותה החלטה נקבע לפעול להקמת תחנות כח בהיקף שלא יפחת מ- 250 מגה-וואט בכל שנה, החל משנת 2010 ואילך.
על פי החלטה זו, אנרגיה מתחדשת מוגדרת כאנרגיה שמקורה בניצול חום וקרינת שמש, רוח, ביו-גז וביו-מסה או מקור לא מתכלה אחר שאינו דלק פוסילי.
יעד התייעלות אנרגטית לשנת 2020: להחלטה 4450 קדמה החלטת ממשלה שמספרה 4095, מיום 1.09.2008 והחלטה 3261 (חכ/69) מיום 29.01.2009, בהן הוחלט על שורת צעדים להתייעלות אנרגטית ולצמצום בצריכת החשמל, בהיקף של 20% מצריכת החשמל הצפויה בשנת 2020.
תחזית הספק מותקן באמצעות אנרגיות מתחדשות לשנים 2014- 2020
תחזית הספק מותקן ותחזית הייצור באמצעות אנרגיות מתחדשות
משרד התשתיות הלאומיות מתווה להלן אבני דרך דו-שנתיות (המהוות תחזית להספק מותקן בטכנולוגיות מתחדשות שונות), במטרה לעמוד ביעד ייצור חשמל של- 6.4TWH באמצעות אנרגיות מתחדשות בשנת 2020. אבני דרך אלו הינן על סמך תחזית הביקושים ושיעורי ההתייעלות עד שנת 2020.
תחזית הספק מותקן באנרגיות מתחדשות לפי טכנולוגיה (MW מותקן)
חשוב להדגיש כי מדיניות המשרד לתשתיות הלאומיות לשילוב אנרגיות מתחדשות כחלק מתוכנית פיתוח משק החשמל לטווח הארוך תיבחן ותתעדכן בשנת 2014 בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות והכלכליות ולשינויים בתחזית הביקוש.
עיקרי המדיניות
"איתור ופיתוח מקבצי ייצור"– משרד התשתיות הלאומיות פועל להקמת מקבצי ייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות. המשרד ביצע מיפוי ראשוני של קרקעות באזור הנגב, ולפיו אותרו אתרים שאינם בשטחי אש, שמורות טבע ו/או תוכניות מתאר קיימות. ריכוז מספר גורמי ייצור במקבץ רציף, יקטין את הפגיעה בשטחים פתוחים ויקל על הולכת האנרגיה. המשרד יקדם את הקמת מקבצי הייצור בשיתוף פעולה עם מינהל מקרקעי ישראל, רשויות התכנון ומשרדי ממשלה הנוגעים בדבר.
"ייצור חשמל בטכנולוגיות רוח"– כדאיות ייצור החשמל באמצעות טכנולוגיות רוח גבוהה יחסית לטכנולוגיות מתחדשות אחרות. עם זאת החסמים הסטטוטוריים וההליכים התכנוניים מורכבים.
- המשרד סקר "מרחבי חיפוש" בנגב לייצור חשמל באמצעות אנרגיית רוח, על-סמך בקשות היזמים למדידת משטר רוחות. המשרד פועל מול משרד הביטחון, רשות הטבע והגנים, ורשויות התכנון להסרת חסמי תכנון וביצוע באזורים אלה.
- המשרד פועל בשיתוף פעולה עם מינהל מקרקעי ישראל לקידום מכרז קרקע להצבת תרניי מדידת רוח.
"ביו-גז וביו-מסה"- המשרד רואה בטכנולוגיות ביו-גז על סוגיהן גורם ייצור חשוב בתהליך השגת יעד הייצור. לטכנולוגיות גזיפיקציה ושריפת פסולת, יתרון בולט כבר בטווח הקצר: נצילות אנרגטית גבוהה, נצילות קרקע, חיסכון בעלויות הולכה ומחזור פסולת.
- המשרד פועל בשיתוף פעולה עם רשות המיסים להחלת פחת מואץ של 25% על מתקני ייצור במכוני טיהור שפכים ומטמנות. החלת פחת מואץ על מתקנים אלה, תקדם את הקמתם היות ועלויות ההקמה גבוהות במיוחד.
- המשרד פועל בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה לקידום מתקנים במטמנות פסולת.
"תעסוקה כחול לבן"- יצרני החשמל יחויבו להעסיק כוח אדם מקומי בהיקף של 100% מהעובדים.
"תיקון החוק לעידוד השקעות הון"– החלת הקלות מכוח החוק על תעשיה (ללא רכיב ייצור) מתחום האנרגיה המתחדשת המבוססת על "ידע" מקורי בתחום, בהתאם לאישור המדען הראשי במשרד התשתיות הלאומיות.[8] בנוסף, פועל המשרד בשיתוף עם משרד התמ"ת להרחבת ההטבות מכוח החוק כך שיחולו גם על מתקני ייצור חשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות.
כמו כן תובא לאישור משרד האוצר המלצה להטבות מס, (הפחתה במסים ישירים- מס חברות ודיבידנד). ההטבות תוענקנה לחברות אנרגיה מתחדשת, שאינן יצואניות, כמתחייב בחוק, אך בעלות ערך מוסף ישראלי (תעסוקה, קניין רוחני ובעלות) של 70% ומעלה.
"תעריף" – אחד המרכיבים החשובים ביישום החלטות הממשלה לקידום מדיניות משרד התשתיות הלאומיות הינו התעריף. האחרון מהווה כלי לעידוד כניסת משקיעים לענף, ליישום שיפורים טכנולוגיים ולהגברת הנצילות האנרגטית של מתקנים לייצור חשמל באנרגיות מתחדשות. התעריפים הרלוונטיים לקידום מדיניות משרד התשתיות הלאומיות יקבעו על ידי הרשות לשירותים ציבוריים חשמל. התעריפים עד שנת 2015 יקבעו תוך הפחתה מדורגת כאשר התעריפים לכמות הנותרת עד שנת 2020 יפורסמו לא יאוחר משנת 2014.
- סך כל העלויות העודפות המהוונות לשנת 2010, כתוצאה משילוב אנרגיות מתחדשות משנת 2010 ועד שנת 2020 נאמדות ב כ- שני מיליארד ושישה מיליון $ (2.06 מיליארד $) עלות זו תבוא לידיי ביטוי בייקור תעריף החשמל לכלל הצרכנים.
- להערכת משרד התשתיות הלאומיות, במידה ולא יחולו שיפורים טכנולוגיים ו/או ירידה בעלויות ההקמה של מתקנים באנרגיה מתחדשת יתייקר התעריף לצרכנים. אומדן משוער לעלייה המצטברת בתעריף החשמל משנת 2010 ועד שנת 2020, כתוצאה משילוב אנרגיות מתחדשות, הינו – 18%.
פריפריה – את מפת הישובים שהוגדרו כנמצאים בתחום אזורי העדיפות הלאומית כפי שמצורפת להחלטת הממשלה 1060 מיום 13.12.09 ניתן למצוא באתר משרד ראש הממשלה www.pmo.gov.il
**קיימת חשיבות כי מכסה זו תהא בהתאם לתעריף, כפי שנקבע, ע"י רשות החשמל לשירותים ציבוריים, להסדרה משנת 2008 למתקנים באותו הספק מותקן.
קרן להתייעלות אנרגטית
מתוך הבנת התועלת למשק מתהליכי התייעלות אנרגטית והצורך הדחוף בביצועה, קיבלה הממשלה ב-18 בספטמבר 2008 החלטה (מס. 4095) שתכליתה ביצוע צעדים להתייעלות אנרגטית רוחבית במשק שתוביל לצמצום הביקושים לחשמל בשנת- 2020 בשיעור של 20%. ואולם, החלטה זו מתבססת בעיקר על מימון פרטי ועל פעולת כוחות השוק.
מבחינה תפיסתית, שקולה העלות שתנבע מפעילות ביצוע ההתייעלות האנרגטית להשקעה חליפית בהגדלת כושר הייצור באמצעות הקמת תחנות כח נוספות, הממומנות אף הן על ידי ציבור הצרכנים כחלק מתעריפי החשמל.
לצורך יישום אפקטיבי של החלטת הממשלה לקידום ההתייעלות האנרגטית במשק ולצמצום 20% מצריכת החשמל הצפויה בשנת 2020, נדרש מימון ציבורי שיאפשר את הקצאת המשאבים הנדרשים להסרת החסמים הקיימים כיום ביישום תהליך ההתייעלות בקרב המגזרים השונים, ואשר תכליתו לשנות את הרגלי צריכת החשמל של ציבור הצרכנים ולהביאם לנקיטת אמצעים מעשיים לשם כך.
אופן גיוס הכספים
גיוס המימון הציבורי למימון פעילויות בתחום ההתייעלות האנרגטית יעשה באמצעות הטלת הטל על ספק שירות חיוני שיקצה שיעור מהכנסותיו לקרן ההתייעלות, והסכום המועבר לקרן זו יוכר לו כהוצאה ע"י רשות החשמל. סכום זה יגולם על התעריף לצרכנים.
קיימים יעילות והיגיון כלכלי בשימוש בגיוס הכספים בדרך זו, מאחר והעלויות שייגבו לצורך הקטנת הביקושים באמצעות קרן ההתייעלות מהוות את התחליף לסכומים שהיו צריכים להיות מגולמים בתעריף עקב הקמת תשתיות חדשות במשק החשמל.
זאת ועוד, השימוש בתעריפים ככלי לקידום ההתייעלות הינו נכון עקב העובדה כי מי שצורך יותר (ובכך יוצר עומס גדול יותר על המערכת) ישלם יותר.
שימושים מרכזיים בכספי הקרן
פעילויות ההתייעלות המסתמכות על כספי הקרן תתבצענה במספר מישורים:
טכנולוגיה ורגולציה
מעבר לשימוש במכשירי חשמל יעילים אנרגטית במגזר התעשייתי, המסחרי, הציבורי והביתי. מתן דגש לבנייה מודעת אנרגיה, ייעשה באמצעות:
1.בחינת וקידום טכנולוגיות יעילות אנרגטית.
2.קביעת תקנים (פרמטרים באמצעותם תדורג היעילות האנרגטית) למכשירי חשמל וציוד, כולל תקני בניה; הקמת ושדרוג מעבדות.
פעילויות אלו תשולבנה עם קביעת תקנות ליעילות אנרגטית מינימאלית של מכשירי חשמל ביתיים ותעשייתיים (הטלת איסורי ייבוא/ ייצור של מוצרים בעלי דירוג אנרגטי נמוך), בנוסף לתקנות מחייבות לבנייה מודעת אנרגיה.
פרויקטי התייעלות במגזרים השונים
1.קידום הטמעת טכנולוגיות ושימוש במוצרי חשמל יעילים אנרגטית במגזר התעשייתי , המסחרי והביתי באמצעות תמריצים – הלוואות מותנות ומענקים חלקיים, בפרט עבור החלפות מוצרי חשמל ישנים במטרה להביאם לגריטה ולהוציאם מהשוק.
2.איטום/בידוד בתים לשם חיסכון בעלויות חימום/קירור בקרב אוכלוסיות ייעודיות (המאופיינים ברמה סוציו אקונומית נמוכה)
3.מערך ייעוץ עבור עסקים המבקשים לבצע תכניות התייעלות/סקרי אנרגיה (המצביעים על פוטנציאל ההתייעלות האנרגטית של יחידת צריכה). תבחן אפשרות להשתתפות חלקית של הקרן בעלות הסקר.
הדרכה והסברה
המגזר התעשייתי, המסחרי והציבורי
1.קיום כנסים עם מנהלים בכירים ומנהלי כספים במגזר התעשייתי והמסחרי להגברת מודעות הפוטנציאל הכלכלי הגלום בתכניות ההתייעלות.
2.הדרכת מתכנני תשתיות ואדריכלים לבניה מודעת אנרגיה בשת"פ התאחדות המהנדסים והאדריכלים. קביעת "תו תקן" למהנדסי בניין/מהנדסים אזרחיים שתכלול חובת השתלמות בהתייעלות אנרגטית ובנייה מודעת אנרגיה.
3.שת"פ לגיבוש תכניות לימודים ספציפיות בתחום האקדמי (מקצועי וכלכלי).
4.הכשרות והשתלמויות מקצועיות לממוני אנרגיה (האחראים על פעולות ההתייעלות האנרגטית).
5.קידום תכניות לימודים.
מגזר משקי הבית
1. קמפיינים פרסומיים, הדגשת צעדים מעשיים בהם יש לנקוט על מנת להביא להתייעלות.
2. תחרויות- המצאות למודעות אנרגיה/ירוקות בקרב הציבור הרחב, כולל מתן מענקים.
מבנה הקרן ומנגנון פעילותה
1. ההיטל שיוטל על ספק שירות חיוני יתועל– תוך הפרדה מיתרת הכנסות החברה – לקרן ציבורית ייעודית. קרן זו מהווה משק תקציבי סגור, המנותק מתקציב המדינה מחד ומהכנסות החברה מאידך ותיועד למימון פרויקטי התייעלות אנרגטית במשק.
2. גביית היטל בשיעור של 1% לדוגמא, על ספק שירות חיוני, בנתוני הצריכה כיום, יאפשר מקור מימוני בסכום של כ-200-250 מש"ח בשנה לשם יישום נרחב של פעילויות התייעלות אנרגטית, ובעקבותיהן שינוי ממשי בביקושים לחשמל.
3. אור החלטת הממשלה מספטמבר 2008, קרן ההתייעלות האנרגטית תידרש להיות פעילה לפחות עד לשנת 2020, או עד לדיווח הנהלת הקרן על השגת היעד המנחה של הממשלה לצמצום צריכת החשמל הצפויה בשנת 2020 בעשרים אחוזים. בעת הקמת הקרן יש להידרש לאפשרות הארכת תקופת פעילות הקרן אף לאחר שנת 2020 או לאחר השגת יעדי החיסכון.
4. מאפייני הקרן והנהלתה יקבעו ע"י השר במסגרת התקנות לפי חוק משק החשמל. השר ימליץ, בין השאר, כי:
- הנהלת הקרן תמנה שבעה חברים: בראש הקרן יעמוד מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות או נציגו. הקרן תכלול את ראש אגף התייעלות אנרגטית במשרד התשתיות הלאומיות, את נציגי משרדי האוצר, התמ"ת, הגנת הסביבה, נציג הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל, ונציג ציבור.
- הנהלת הקרן תהיה אמונה על אישור תכנית העבודה השנתית לשימוש בכספי הקרן, וכן על האחריות לעדכונה, במידת הצורך, אחת לשישה חודשים. הנהלת הקרן תתכנס אחת לחודש לכל הפחות ותקבל דיווחים על התקדמות הפעילות ליישום תכניות ההתייעלות.
[1] פריפריה – ישובים שהוגדרו כנמצאים בתחום אזורי העדיפות הלאומית בהתאם להחלטת הממשלה מיום 13.12.09
[2] התייעלות אנרגטית- שם כולל לפעולות שנועדו לצמצם את צריכת החשמל.
[3] מתקני ייצור חשמל באמצעות אנרגיית רוח המחוברים לרשת החלוקה ו/או ההולכה
[4] מתקנים לייצור חשמל המחוברים לרשת ההולכה
[5] מתקני ייצור חשמל מטכנולוגיות סולאריות על כל סוגיהן מחוברות לרשת החלוקה
[6] אומדן דרישות השטח ביחס לאנרגיית רוח מתייחס לדרישת קרקע נטו (בסיס הטורבינה בלבד(
[7] תחזית הייצור בסעיף זה חושבה לפי יכולת ייצור של מתקנים בטכנולוגיית תרמו סולאר.
[8] חוק לעידוד השקעות הון, תשי"ט-1959
שמי חיים ליברמן
אני נוהג להפציץ אתרי תוכן עם הודעות זבל לפרוייקט לא ברור
אם בכל זאת אתם מרגישים פראיירים מספיק כדי להשקיע את כספכם – תתקשרו!!!
Desalinated Water and Electricity for
HALF THE PRICE
SYSCON ENGINEERING
6/9 KAM AVE. POB 1241 RAMAT-GAN ISRAEL 52112
TEL: 972-3-6779910. FAX: 972-3-6770545 [email protected]
A BUSINESS PROPOSAL
==============================================
A sea-waves powered "DESALINATION"
and / or "ELECTRICAL" power generation –
=== "S W E D" ===
No Electricity is Required !!!
=================================================
System / process cuts operational costs by 50%.
======================================================================
Annual Water production 5-50M Cubic meters
And Electrical Power Of 2,5 – 25MW
Annual Electricity production 20-200MkWh
=======================================================
Designed / Developed and Ready for serial production.
Searching for strategic Investor / Partner
Ask For More Details