בעוד שהיא מריצה פיילוט להפקת חשמל מנסיעת כלי רכב בכביש 4 – פיילוט ראשון מסוגו בעולם, החלה אמש (ב') חברת אינוואטק הישראלית בניסוי נוסף – הפעם להפקת חשמל מפסי רכבת בניסוי משותף של אינוואטק, הטכניון ורכבת ישראל. בחברת אינוואטק בודקים את היתכנות המיזם בו האנרגיה המכאנית שמקורה במשקל הרכבת הופכת לאנרגיה חשמלית.
לפני כחודשיים, ביצעה החברה בשיתוף עם החברה הלאומית לדרכים, ניסוי דומה בכביש 4 במהלכו שובצו גנרטורים מתחת לשכבת האספלט העליונה. בניסוי זה הוצגה בהצלחה יכולת קצירת אנרגיה חשמלית מנסיעת כלי רכב. הניסוי הנוכחי מבוצע במסילת הרכבת שלצד תחנת לוד, במסגרתו הותקנו במסלול המסילה אדנים סטנדרטיים בתוכם שובצו המערכות שפותחו ע"י החברה.
התעניינות חסרת תקדים בטכנולוגיה המתפתחת
מנהלת הפרויקט ד"ר לוסי אדרעי-אזולאי. "באדני הרכבת החדשים משובצים גנרטורים יעודיים המבוססים על חומרים פייזואלקטריים", תנועת הרכבת על פני המסילה המונחת על האדנים, מאפשרת המרה של האנרגיה המכאנית שמקורה במשקל הרכבת לאנרגיה חשמלית.
לדברי אדרעי-אזולאי הטכנולוגיה שפותחה באינוואטק בשיתוף עם מוסד הטכניון, מאפשרת אספקת חשמל לצרכנים שונים לאורך מסילת הרכבת, כדוגמת מנורות תאורה, שלטי פרסום, מערכות תקשורת, ומעבר לכך אספקת אנרגיה לצרכי הרכבת עצמה.
לדבריה, יתרונותיה הבולטים של הטכנולוגיה כפי שכבר הובהרו ביישום הכביש, נכונים גם עבור יישום הטכנולוגיה לאורך המסילה: ייצור אנרגיה חשמלית ללא תלות בתנאי מזג אוויר, ניצול המסילה ללא צורך בשטחים נוספים, ואפשרות ייצור וקצירה של חשמל בקרבת הצרכנים, ללא צורך בהקמת תשתיות הולכה. חברות גדולות בעולם בתחום התשתיות והאנרגיה הירוקה, עוקבות מקרוב ומגלות התעניינות חסרת תקדים בטכנולוגיה שפותחה בישראל".
מנכ"ל הרכבת, יצחק (חקי) הראל, "החיבור בין רכבת ישראל לניסוי של חברת אינוואטק הוא אך טבעי", הרכבת היא כלי תחבורה ירוק, התורם להפחתת זיהום האוויר. מספר הנוסעים הממוצע ברכבת טיפוסית אחת, שווה ערך למספר הנוסעים ב-323 כלי רכב מזהמים. ייצור אנרגיה מתנועת הרכבות היא יוזמה שיש לברך עליה ואנו גאים להיות חלק בהובלת המהפך לייצור אנרגיה ירוקה".
לדברי מנכ"ל אינוואטק פרופ' חיים אברמוביץ', פוטנציאל ייצור האנרגיה במסילות הוא רב. "כמות האנרגיה שתופק מהמסילה, היא יחסית לנפח תנועת הרכבות בשעה. במדינות מתקדמות בעולם, בהן נעות עשרות רכבות באותו הקטע בשעה ובממוצע של 10 קרונות לרכבת, ניתן להפיק כ-120 קילו-וואט שעה בשעה. כמות אנרגיה המאפשרת אספקת חשמל סדירה לכ-150 בתי אב בממוצע", הוא מסביר.
האם הכול כך יפה, איפה היישום? עברו שנתיים זמן ללא שינויים מסטאטוס דאז.
אשמח לקבל ההתייחסות.
בברכה
בוריס
המדינה לא מקצה מספיק תקציבים לחדשנות
ורעיונות פורצי דרך שיכולים לצמצם את זיהום האוויר
ולחסוך באנרגיה כתוצאה מכך אין רצון של יזמים
פוטנציאלים להשקיע בתחום זה וזיהום האוויר עולה
מידי שנה . כחה לא מעודדים יצור אנרגיה ירוקה
וחדשנות טכנולוגית
מה קרה בסוף עם הדבר הזה?