מתן תמריצים לרכישת מכשירים חסכוניים בחשמל, החלפת מוני חשמלוהטמעת נורות חסכוניות, אלו חלק מהמהלכים אותם מתכוון משרד התשתיות לקדם במהלך 2010 במסגרת תוכנית המשרד לקידום "מהפכת החיסכון באנרגיה". וזאת במסגרת יעד הממשלה לחיסכון של 20% בצריכת החשמל במשק עד 2020.
חשיבה חסכונית
עוזי לנדאו בתערוכת ווטק 2009
שר התשתיות, עוזי לנדאו, אמר אתמול כי חיסכון באנרגיה הוא צורך אסטרטגי של המדינה בשל מקורותיה המוגבלים, אך גם צורך כלכלי וסביבתי. בין היתר, תקיף תוכנית המשרד הטמעת נורות פלואורסנט (CFL) או נורות לדים במקום נורות הליבון השכיחות, העמדת תמריצים לצרכנים שיחליפו מכשירי חשמל ביתיים זוללי אנרגיה, ובחינת החלפת מוני חשמל במונים "חכמים" שיסייעו לצרכן הביתי לנתב את צריכת החשמל לשעות שפל (smart grid).
במגזר העסקי כוללת התוכנית עידוד פרויקטים לחיסכון בחשמל באמצעות מענקים, ליווי פרויקטים במסגרת חוק עידוד השקעות הון, עריכת סקרי אנרגיה בעסקים קטנים והקמת תשתית טכנולוגית שתאפשר הדמיה של בנייה ירוקה. התוכנית תלווה גם בהעברת תכנים למערכת החינוך, ביצוע הכשרות ל"קציני אנרגיה" בארגונים ומתן אות למלון החסכן – בשיתוף התאחדות המלונות.
באשר למימון התכנית, יבחן המשרד את האפשרות להקים קרן אשראי לחיסכון באנרגיה (הלוואות או ערבויות), וכן מימון פרויקטים גדולים יותר באמצעות אגרות חוב ירוקות לפרויקטי התייעלות אנרגטית, או באמצעות רתימת ארגונים כמו הקרן הקיימת לפרויקטים משותפים.
התוכנית תלווה בקמפיין תקשורתי בעלות של 2.9 מיליון שקל, שיעניק לציבור טיפים לחיסכון בהוצאות החשמל השוטפות (למשל כיוון טמפרטורת המזגן, כיבוי דודי שמש או תאורה בחדרים). את התשדירים הפיקה לשכת הפרסום הממשלתית, והם יועלו בשלב הראשון למשך שבועיים בטלוויזיה, ברדיו ובאינטרנט.
מודעות ציבורית
"כל מכבסה או חנות פרחים צריכים להתייעל אנרגטית, ולהבין שזהו אחד הפרויקטים היותר רווחיים שלהם", אמר אתמול מנכ"ל משרד התשתיות, שאול צמח. "המודעות היא הדבר העיקרי בשלב הנוכחי, ואנו מציעים לציבור סל אמצעים ידידותיים שיוכיחו לו כי יש באפשרותו לחסוך בצריכת החשמל מבלי לשנות מהותית את הרגלי הצריכה שלו", אמר צמח. "המשק יעמוד ביעד שקבעה הממשלה לחיסכון אנרגטי, ואף מעבר לזה".