חברת הדלק טן, מצליחה לחמוק קצת מאור הזרקורים השלילי המכוון לרוב אל שלושת חברות הדלק הגדולות – דלק, פז וסונול. חברת טן מוכרת דלק בעשר אגורות פחות ממחירי שלוש החברות הגדולות ולדברי המנכ"ל בן נר, אין בתחנות החברה "מסלול שירות מלא"
מנכ"ל חברת הדלק טן "יוצאים לפיילוט של מאות מכוניות מונעות במתנול"
דני בן נר, מנכ"ל חברת טן צילום: אביחי ברוך
חברת הדלק טן, מצליחה לחמוק קצת מאור הזרקורים השלילי המכוון לרוב אל שלושת חברות הדלק הגדולות – דלק, פז וסונול. חברת טן מוכרת דלק בעשר אגורות פחות ממחירי שלוש החברות הגדולות ולדברי המנכ"ל בן נר, אין בתחנות החברה "מסלול שירות מלא".
את בן נר פגשנו בועידת אנרגיה ועסקים של חברת אקו אנרג'י ותכלית כנסים, וביקשנו לדעת מה צופן העתיד בתחום הדלקים לתחבורה. בן נר מספר שלחברת טן יש היום כבר תחנת תדלוק פעילה המוכרת מתנול 15% הידועה בשמו המסחרי M15. בן נר סיפר על הניסוי שחברת טן ערכה לקראת השקת המוצר: "אנחנו מחכים לסיום השלב הראשון של הפיילוט וכרגע נראה שהרכב נוסע ללא פערים לעומת רכב בנזין רגיל – מבחינת תחזוקה וקילומטראז' ואנחנו מקווים להתחיל בעוד כמה חודשים את השלב השני של הניסוי, תדלוק כמה מאות רכבים כשהמטרה היא להפוך את ה-M15 לתקן הדלק של ישראל".
M15 הוא אחד התוצרים של הגז הטבעי ולדברי בן נר מספק מוטיבציה להיכנס לתחום הגז הטבעי "ולהיות עצמאיים במקורות האנרגיה שלנו. אפשר להשתמש בו גם בצורת גז וגם בצורת נוזל, באותן טכנולוגיות הקיימות היום. למתנול באופן כללי חצי מהערך הקלורי של בנזין ומכאן שהוא יעיל רק ב-50% ונקרא בלעז "אלכוהול עצים". לדברי בן נר, מוצר ה-M15 – תערובת דלק במינון של 15% עם דלק באוקטן גבוה. זאת בשילוב יעילות הבעירה של מנועים מודרניים אין באמת הבדלים בין הערך הקלורי של דלק ו-M15. "בתערובות שבהן שווי המתנול גבוה יותר, כנראה שהיעילות תפחת, אבל בתערובת שלנו אין הבדל בין דלק רגיל למתנול M15 שלנו."
בן נר אינו מתחייב מה יהיה מחיר הבנזין אך מציין שמחירי המתנול היום הם פחות מ-50% ממחיר חבית דלק. בתחרות מול הגז הטבעי, "מול הגפ"ם הפער הוא מחיר המס. לו היה מס על הגפ"ם בדומה למס על המתנול, המחיר היה דומה". הסיבה לחוסר מיסוי על הגפ"ם הוא הרצון של המדינה לקדם את נושא הגפ"ם – שהיא אנרגיה פחות מזהמת. זו הייתה הדרך לקדם אנרגיה שהיא פחות מזהמת ומוצר דלק חליפי".
אך הגפ"ם לדברי בן נר הוא שוק נישה טן מכוונת הרבה יותר לכיוון הגז הטבעי. לדבריו, הגז הטבעי הוא הפוטנציאל הגדול בתור תחליף לדלק, בעיקר לתחבורה כבדה. "אנחנו בוחנים בימים אלה בצורה מאוד רצינית כניסה לתחום הגז הטבעי ואני מאמין שהוא יהיה מוצר חשוב בסל הדלקים של ישראל".