תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • תשתיות
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • תשתיות
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
מה בין ניקוי ביוגז וייצור החשמל?
מערכת תשתיות 1 ביוני 2014 18:10 אין תגובות

"הטרגדיה של מנועי גז השריפה הפנימית היא קורוזיה ושבר בגלל שילוב הגופרית ומים הרוויים בגז. זו הסיבה לקיומם של אתרי ביוגז העומדים כאבן שאין לה הופכין", הזהיר אלי מץ, מנכ"ל מדי תעש בכנס ביוגז של תשתיות

Print Friendly, PDF & Email
מה בין ניקוי ביוגז וייצור החשמל?

מה בין ניקוי ביוגז וייצור החשמל?

בתמונה: אלי מץ בכנס ביוגז 2014. צילום: תומר קזיניץ

אלי מץ, מנכ"ל חברת מדי תעש, התארח בכנס ביוגז של תשתיות בשבוע שעבר והרצאתו נסבה על טיפול נכון בביוגז בעת ייצור חשמל. אולם, בפתח דבריו התייחס לתעריפים שקובעת רשות החשמל לגבי מכירת חשמל המופק מאנרגיות מתחדשות: "מחיר החשמל שהרשות קובעת נגזר מהרווח שהיא רוצה להשאיר בידי היזם", אמר מץ והתייחס גם למכסה שהוקצתה לייצור אנרגיה מביוגז בישראל: "מדוע לא ניצלו את כל המכסה של 160 MB של ביוגז? כי אין בארץ פוטנציאל כזה. הבעיה באי הניצול עד היום היא סטטוטורית ותו לא – אין קרקעות מתאימות, המינהל מוציא את הרוח מהמפרשים ואני לא רואה הקמה של עשרות מגה-ואט בשנים הקרובות.

על ניקוי של ביוגז לשם ייצור חשמל.

"הצלחה של פרויקט ביוגז תלויה בדבר אחד: באיכות הביוגז. כל מנועי השריפה הפנימית הם טובים, מי יותר מי פחות. הפרויקטים נראים זהה. איכות הביוגז הנכנס למנוע הוא מה שיקבע", קבע מץ.

הביוגז נוצר בסביבה ללא חמצן של עיכול חומרים אורגניים. סביבה כזו היא למשל מעכל אנאירובי סגור שאחוז החמצן בו נמוך או לא קיים עם בקטריות ספציפיות שאוכלות את החומר האורגנית ומוציאות CH4 (גז מתאן).

ביוגז הוא שם כללי לסוגי גז שמופקים מ:

מזון, פסולת חקלאית וכולי

שפכים מוניציפליים לרבות שפכי בעלי חיים

פסולת עירונית מוטמנת מהודקת (טרקטורים במטמנות מהדקים ומוציאים את החמצן מהקרקע. אח"כ קודחים בתוך האשפה ומוציאים את הגז החוצה).

מרכיבי הביוגז העיקריים:

 – 40-70% מתאן

 – 30-60% פחמן דו חמצני

– אחוז אחד בערך של חומרים בעייתיים: H2S (תחמוצת של גופרית), סילוקסן (משפחה של חומרים אורגניים נדיפים) ועובדת היות הגז רווי אשר רוקחת את כל החומרים הללו. בעולם נהוג לייצר ביוגז במנועי שריפה פנימית.

הטרגדיה של מנועי גז השריפה הפנימית היא קורוזיה ושבר בגלל הנוסחה הכימית הנ"ל. ה-H2S יחד עם המיים הרוויים הם הגורמים לכך. זו הסיבה שמנועים שובקים וגורמים לאתרים לעמוד כאבן שאין לה הופכין. הסיבה היא שהמתכננים לא לקחו בחשבון את הנזקים הללו. "זה קורה בעולם וקרה גם בארץ. לכן ההקפדה על שני מרכיבים אלה היא קריטית ומהותית", הזהיר מץ.

הקפדה על כמות המים וה-H2S היא קריטית ומהותית. מעבר לכך ה-H2S פוגע בחומציות השמן ולכן גורם להחלפת שמן לעיתים תכופות: במקום להחליף שמן כל 1500 שעות מחליפים לפעמים כל 200 שעות עבודה. בנוסף, יש גם פגיעה קשה במחליף החום.

השפעת הסילוקסן: מישקעים ושחיקת חלקי המנוע. קשה מאוד לגלות את הסילוקסן בגז ולכן יש לנו שיטה לגלות אותו בשמן. מה ייגרם עקב התווספות הסילוקסן? שריפת הגז לא תהיה מלאה וטמפרטורת המנוע תעלה עד שהמנוע ישבוק חיים או שהמפעיל ירצה לשמור עליו ואז יהיה צורך להוריד את ההספק. זאת אומרת: פגיעה ישירה בייצור החשמל.

הערכים המותרים:

S2H: עד 500 מ"ג ל-10 קילו-ואט שעה מבחינת המנוע אין בעיה. עד 2000 מ"ג ל-10 קילו-ואט שעה יש ירידה בביצועי המנוע ותכיפות מתן שירות למנוע. מעל 2000 מ"ג אסור לעבוד ויש להכניס מתקנים להורדת H2S.

הסיליקה: קשה לגלות אותה בגז, לכן אנו עושים בדיקה של השמן, ולפי נוסחה אנו יכולים לקבוע מה האינדקס, אשר חייב להיות קטן מ-0.02.

בנוסף, צריך להקפיד שטמפרטורת הגז למנוע לא תעלה על 40 מעלות צלזיוס, ואסור להכניס גז מתחת ל-5 מעלות. לגבי הלחות – שלא תעלה על 80%.

כיצד ניתן לטפל בכל הדברים הללו:

לגבי הלחות היחסית: קירור וחימום על ידי לחץ. קירור הגז שנכנס למנוע לטמפרטורה של 4 או 5 מעלות, עיבוי כל המים מהגז והוצאתם.

הפחתת הגופרית: תהליך ביולוגי מורכב שמצריך פילטר ביולוגי. ניתן לפחית את הגופרית מערכים של 7,000 ל-100 מ"ג. התהליך הוא לא זול.

הפחתת סילוקסן: על ידי פילטר פחם פעיל המותקן בכניסה למנוע. בישראל לא משתמשים בזה מכיוון שהפחם הפעיל נסתם בתכיפות של חודש ועלות ההחלפה יחסית גבוהה. "מדי תעש" מציעים מערך שיודע להחליף בין הפילטרים ולנקות כל פעם – פיתרון קצת יקר לשוק הישראלי לדברי מץ.

בסופו של יום: נוסחת האצבע הבסיסית היא ש-500 קוב שעה של ביוגז בספיקה לא מנורמלת ב-65% מתאן ייתנו 1,000 קוט"ש. ייצור החשמל מתוך הגז הוא לינארי לחלוטין לכמות המתאן.

לסיום הציג מץ כמה מן הפרויקטים של מדי תע"ש: מט"ש חיפה, מט"ש ירושלים, מטב"ח עמק חפר, מטמנת עברון, אתר פסולת דודאים, השפדן ואתר פסולת גני הדס.

צפייה במצגת:

אלי מץ from Tashtiot media
Print Friendly, PDF & Email
אלי מץ אנרגיה מתחדשת ביוגז גופרית גז רווי כנס מדי תעש מנוע נזקים קורוזיה תשתיות

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס