תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
רון-טל: זו תהיה טעות קשה להוציא את ההולכה והחלוקה משליטת המדינה
מערכת תשתיות 22 בינואר 2014 12:19 תגובה אחת

רשות ההגבלים העסקיים בתגובה: אם נבנית תחנה ואין תחרות בהולכה אין לתחנה זכות קיום

Print Friendly, PDF & Email
רון-טל: זו תהיה טעות קשה להוציא את ההולכה והחלוקה משליטת המדינה

 רון-טל: זו תהיה טעות קשה להוציא את ההולכה והחלוקה משליטת המדינה

בתמונה: יפתח רון-טל, יו"ר דירקטוריון חברת חשמל

"במדינה קטנה כמו ישראל, במשק שהוא אי אנרגטי ולא ניתן לאגור בו אנרגיה, זו תהיה טעות קשה להוציא את ההולכה והחלוקה משליטת המדינה", אמר הבוקר (ד') יו"ר דירקטוריון חברת חשמל, יפתח רון-טל בכנס של המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה שמתקיים היום במויאון ארץ ישראל בתל אביב.

אחריו נשא דברים עו"ד אורי שוורץ, היועמ"ש הרשות להגבלים עסקיים שסבר דווקא כי חוליית ההולכה היא סם החיים של התחרות ביצרנות. אם נבנית תחנה ואין תחרות בהולכה אין לתחנה זכות קיום. צריכה להיות הפרדה בין יצרנות בין הולכה. האינטרס הכלכלי של מונופול הוא לשמר את מעמדו. הוא שולט באופן אבסולוטי בתחרות אם הוא שולט בזה. "

 "אמר יו"ר חברת החשמל שמערכת ההולכה והחלוקה צריכים להישאר בידיים ממשלתיות, גם אם אני מקבל את זה. אבל  זה לא אומר שזה צריך להישאר בידיים של חברת החשמל", הוסיף עו"ד שוורץ.

אלי אסולין, מנכ"ל דוראד, אמר אף הוא כי "חוסר פיתוח ההולכה יחנוק את היצרנות הפרטית. ההולכה היא אחד הדברים החשובים ביותר. זה המפתח לתחרות אמיתית במשק החשמל". אסולין הוסיף כי "חברת החשמל היא הגוף שיבטיח שהמעבר משוק מונופוליסטי לתחרותי יקרה. חשוב שתהיה חזקה".

רון-טל אמר כי מימוש הרפורמה במשק החשמל הוא מהלך מחויב במציאות אשר יוביל לצמיחה. יחד עם זאת, רון-טל ציין כי בעיית היתירות של צינור גז אחד ממאגרי הגז הטבעי לחופי מדינת ישראל הוא הבעיה הגדולה ביותר של משק האנרגיה כיום. "גם לא יהיה עיכוב נוסף, הצינור הבא יוביל גז טבעי רק ב-2018. ב-4 השנים הקרובות אנו צפויים לחוסר יציבות וצריכים לנהל את הסיכון הזה נכון".

"יש תחרות בייצור חשמל במדינת ישראל וטוב שיש תחרות אבל היא לא מוסדרת", אמר רון-טל, "מחד היא לא מוסדרת ומנגד נחתמים חוזים ל-15 שנה עם הצרכנים הגדולים במשק. מה יעשו במצב שההסדרים שייקבעו לא יתאמו את החוזים שנחתמים עכשיו? זה קורה. חח"י צריכה להיות חלק מהתחרות הזו ולו כדי לשמור על התחרות במשק. אם חח"י לא תהיה קיימת זו הפקרות. הוצאת ניהול החשמל מהמערכת צריך לקרות והוא יקרה. הסדרת התחרות עוד לא קורית וחייבים לעשות זאת מהר."

רון-טל סקר בפתח דבריו בכנס את השינויים הגדולים שעבר משק האנרגיה בכלל ומשק החשמל בפרט בשנת 2013, עם חיבור ישראל לגז הטבעי מתמר. כיום 45% מהחשמל מיוצר מגז טבעי,54% מפחם, ואחוז אחד מיוצר מאנרגיות פוטו-וולטאיות. 13-15 אחוזים מסך כל החשמל המיוצר מגיע מחשמל פרטי.

בקיץ 2012, אמר רון טל, הנתונים היו אחרים לגמרי: בערך 55% מן החשמל יוצר מפחם, 40% מסולר, ו-7-8 אחוזים יוצרו מגז טבעי (שאריות ממאגר ים תטיס). היצרנים הפרטיים היוו 4-5 אחוזים מכושר הייצור הכולל.

"ההערכה שלי ליציבות במשק צריכה להיות ייצור של 60:40 לחח"י מול הפרטיים כדי לשמור על יציבות. זה לב הרפורמה", ציין רון-טל. "חח"י מעודדת את כניסת היצרנים הפרטיים אבל מדובר בשינוי בתחום שהוא אולי התשתית הכי חיונית בישראל. על חח"י להבטיח שבתוך השינוי הזה לא ניקח במקום סיכון מחושב, הימור בלתי אחראי, וחס וחלילה נייצר מצב בו התשתית הזו תקרוס".

"חברת החשמל מחויבת לשינויים ובתוך כך לעזיבת אלפי עובדים" אמר רון-טל והעלה גם את השינוי התדמיתי שלדעתו חח"י צריכה לעבור. רון-טל התייחס לכך שיש להביא לביטולו של חשמל חינם לעובדים של חח"י, לא מבלי שאמר "מה, לעובד לא מגיעה הנחה במקום עבודתו?"

"אני ממליץ דבר נוסף והוא להסתכל לא רק על יתירות בגז אלא במגוון הדלקים. מי שחושב שמדינת ישראל יכולה לוותר על פחם טועה. היא חייבת לשמור על יכולת ייצור מדלקים אלטרנטיביים כמו פחם, שיהיה כמובן פחם נקי יותר".

רון-טל סיכם ואמר שהוא "מרוצה מאיך שהתהליך מתקדם. ועדת יוגב יושבת כבר מספר חודשים ואני מעריך שבשבועות הקרובים יתגבשו החלטותיה העיקריות".

Print Friendly, PDF & Email
גז טבעי המכון הישראלי לאנרגיה ולסביבה חברת חשמל חשמל יפתח רון טל כנס רפורמה

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

תגובה אחת

  1. משה צור הגב 23 בינואר 2014 בשעה 18:44

    אין ספק שיש צורך בתחרות במשק החשמל, אך התחרות צריכה להיות ביצור ולא בחלוקה ובהולכה.
    עם כל הכבוד לעו"ד שוורץ, אין לו מושג בנושא.
    הולכה וחלוקה הם מונופול טבעי, הראשון ארצי והשני אזורי לכן אין כל יתרון בתחרות בתחומים אלו. זה לא אומר שחברת ההולכה צריכה להיות חח"י, אך זו צריכה להיות חברה אחת. פתרון טוב יכול להיות הכפפת חברת החלוקה לפיקוח על העומס שאמור לצאת מחח"י. בכל מקרה יש לוודא open access לרשת.
    לפני שקובעים עמדה כדאי לבדוק מה קורה בעולם הרחב (גם זה שהופרט כולו):
    אנגליה – National Grid.
    נורבגיה – NVE.
    ארה"ב – המדינה היחידה בה חולקה רשת ההולכה לחברות שונות (לפי מקטעים)היא קליפורניה ואנו יודעים מה קרה שם.
    מעבר לכל האמור לעיל, הבה נתאר לעצמנו איך תיראה תחרות ברשת ההולכה. האם לדעת עו"ד שוורץ יוקמו כמה חברות הולכה שימתחו קוי מתח עליון בכל רחבי הארץ? גם כיום כבר קשה למצוא פרוזדורים לרשת ההולכה שלא לדבר על השמים שיכוסו בקוי הולכה. אם אין זו כוונתו, איך תתקיים התחרות לדעתו?

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס