המשרד להגנת הסביבה תומך במעבר לאוטובוסים מאופסי פליטות ומוביל רכישה של אוטובוסים חשמליים
המשרד להגנת הסביבה תומך במעבר לאוטובוסים מאופסי פליטות ומוביל רכישה של אוטובוסים חשמליים
המשרד להגנת הסביבה פרסם קול קורא לסיוע ברכישה של אוטובוסים מאופסי פליטות, הן לשימוש של רכבי היסעים והן לשימוש של תחבורה ציבורית. במסגרת התמיכה יעניק המשרד להגנת הסביבה סיוע בהיקף של 40 מיליון ש"ח, מה שיאפשר תמיכה בכ-200 אוטובוסים מאופסי פליטות לפי החישוב הבא:
- 100,000 ש"ח לאוטובוס קטן
- 250,000 ש"ח לאוטובוס גדול
התמיכה של המשרד להגנת הסביבה נועד לא רק להתנסות בטכנולוגיות חדשות, אלא גם לבחון את ההתאמה שלהן לשימוש בתחבורה ציבורית וליצור בסיס ראשוני לביקושים עבור שימוש בטכנולוגיות אלו.
כיום רכבים שמונעים בדיזל (בעיקר אוטובוסים, מוניות, טנדרים ומשאיות) אחראיים לכ-80% מזיהום האוויר מתחבורה בישראל, מה שמשפיע על איכות האוויר.
רוב האוטובוסים בארץ מונעים בדיזל, כך שמתוקף היותם עמוד התווך של התחבורה הציבורית בישראל – הם האשם העיקרי בפגיעה באיכות האוויר במרכזי אוכלוסייה וביצירה של מטרדי רעש, כך יש להם השפעה לא מבוטלת על משבר האקלים. אוטובוסים מאופסי פליטות יכולים להפחית את התופעות האלה, אך הם יקרים יותר יחסית לאוטובוסים שמונעים בדיזל.
בשנים האחרונות המשרד להגנת הסביבה תמך ב-4 סבבים של רכישת אוטובוסיים חשמליים בעלות כוללת של 84 מיליון ש"ח – תמיכות שהתמקדו בתחבורה ציבורית עירונית והביאו לרכישת 300 אוטובוסים חשמליים עירוניים (יותר משליש מהם כבר נמצאים בשימוש)
התמיכה הנוכחית של המשרד להגנת הסביבה מתמקדת בתחבורה בין-עירוני: אוטובוסים, היסעים ואוטובוסים זעירים, כך שהקול הקורא מיועד לחברות של תחבורה ציבורית, לרשויות מקומיות ולחברות היסעים. המטרה היא להגיע לכ-500 אוטובוסים מאופסי פליטות: 300 אוטובוסים עירוניים שנרכשו בסבב הקודם ו-200 אוטובוסים בין-עירוניים שיירכשו בסבב זה.
זו לא הפעולה היחידה שמבצע המשרד להגנת הסביבה במטרה לצמצם את זיהום האוויר מהתחבורה הציבורית. לאחרונה המשרד קבע יעדים מחייבים למפעילים של תחבורה ציבורים במטרה אחת – להגיע למצב שבו החל משנת 2026 כל האוטובוסים העירוניים החדשים יהיו מאופסי פליטות. כל הפעולות שמקדם המשרד להגנת הסביבה נעשות בתיאום ובשיתוף עם משרד התחבורה.