ועדת המשנה של ועדת המדע והטכנולוגיה לקידום טכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת בראשות חה"כ יעל כהן-פארן קיימה השבוע דיון במטרה לקדם הפחתת פליטות גזי חממה בישראל בכלי הרכב ובאסדות הגז. יו"ר הוועדה, חה"כ יעל כהן-פארן אמרה בפתח הדיון: "אנו עומדים לקיים דיון אחד המחולק לשני נושאים כשהמטרה היא אחת לצמצם את פליטות גזי חממה. השימוש ברכב בעל מנוע בערה פנימי הוא גרוע ביותר – 25% מכלל פליטות גזי החממה הן מהתחבורה, ועל כן אין ספק כי כמו שקורה במקומות רבים בעולם והרכב החשמלי צובר תאוצה, זה משהו שצריך גם להתרחש בישראל. הקוטן שלנו במדינת ישראל אינו מאפשר לנו להתמהמה בנושא. הגיע העת להתגבר על הכישלון של 'בטר פלייס' ולהתקדם קדימה. הממשלה צריכה לקבוע יעדים ברורים למעבר לתחבורה מונעת בחשמל בישראל".
ועדת המשנה של ועדת המדע והטכנולוגיה לקידום טכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת בראשות חה"כ יעל כהן-פארן קיימה השבוע דיון במטרה לקדם הפחתת פליטות גזי חממה בישראל בכלי הרכב ובאסדות הגז. יו"ר הוועדה, חה"כ יעל כהן-פארן אמרה בפתח הדיון: "אנו עומדים לקיים דיון אחד המחולק לשני נושאים כשהמטרה היא אחת לצמצם את פליטות גזי חממה. השימוש ברכב בעל מנוע בערה פנימי הוא גרוע ביותר – 25% מכלל פליטות גזי החממה הן מהתחבורה, ועל כן אין ספק כי כמו שקורה במקומות רבים בעולם והרכב החשמלי צובר תאוצה, זה משהו שצריך גם להתרחש בישראל. הקוטן שלנו במדינת ישראל אינו מאפשר לנו להתמהמה בנושא. הגיע העת להתגבר על הכישלון של 'בטר פלייס' ולהתקדם קדימה. הממשלה צריכה לקבוע יעדים ברורים למעבר לתחבורה מונעת בחשמל בישראל".
ד"ר אילה אליהו ממרכז המחקר והמידע של הכנסת הציגה תמונת מצב של ישראל ומבט משווה על כלים לעידוד השימוש בכלי רכב חשמליים בעולם. במסמך שנכתב לבקשתה של חה"כ יעל כהן-פארן, מובא כי שוק כלי הרכב החשמליים בעולם נמצא בעלייה אך לעומת זאת בישראל נכון לאמצע פברואר 2018 , יש רק 700 כלי רכב חשמליים פרטיים, 2,500 כלי רכב היברידיים נטענים, ו- 58,000 כלי רכב היברידיים, ותשתית הטעינה הציבורית היא חלקית ביותר. במסמך נכתב כי מדינות שונות נוקטות אמצעים שונים – רגולטוריים, כלכליים ואחרים – כדי לעודד את חדירת כלי הרכב החשמליים לצורך הפחתת פליטות גזי חממה, "בישראל, המדינה מציעה תמריצים שונים לקידום כלי הרכב החשמליים בישראל: מס קנייה מופחת ברכישת כלי רכב חשמליים; הפחתת שווי השימוש בכלי רכב חשמליים; הטבות ברכישת מוניות היברידיות; מענקים מתוכננים לחברות שיפרסו עמדות טעינה ציבוריות; מענקים לחברות תחבורה ציבורית לרכישת אוטובוסים חשמליים; תמיכה במיזמי רכב שיתופי חשמלי ורכב איגומי חשמלי. – ועם זאת, הנתונים על מספר כלי הרכב החשמליים בישראל מלמדים שאמצעים אלה לא הביאו לחדירה משמעותית של כלי הרכב החשמליים לישראל, ונראה כי עדיין יש חסמים משמעותיים לכניסת כלי הרכב החשמליים לשוק הישראלי. כך, אין בישראל תשתית טעינה מספקת, אין די פעולות ותמריצים להגברת המודעות הציבורית בנושא; ואין די מעורבות של הרשויות המקומיות בקידום הנושא בניגוד לעולם".
ביורן אוטגרד, מנכ"ל חברת EVBox לתחנות טעינה ברחבי העולם הציג בוועדה מצגת מפורטת על מהפכת כלי התחבורה החשמליים בעולם והוכיח כיצד ניתן ליישמה גם בישראל בהקדם: "9 מתוך 10 איש נושמים כיום אוויר מזהם בגלל הרכבים. הרכבים החשמליים בעולם הטכנולוגיה כיום יכולים להבטיח צמצום לבעיה של הציבור מטווח הטעינה – בתוך 20 דק' טעינה יהיה אפשר לנסוע מירושלים לאילת".
עידן עבודי, ראש תחום אנרגיה במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים: "אנחנו פועלים לכיוון החדרת הנעה חשמלית בתחבורה בישראל. כבר היום במכרזי התחבורה אנו דורשים מהחברות כי 50% מהקווים יהיו באוטובוסים חשמליים. אנחנו דואגים כי במסופי האוטובוסים תהיה תשתית מתאימה לעמדת טעינה. אנו צופים כי ב2030, מצב התחבורה הציבורית בישראל כולה תהיה כך ש50% ממנה יהיה רק ברכבי הנעה חשמלית ואז נעמוד על מיליון טון הפחתה לשנה בפליטות גז חממה".
ד"ר ברכה חלף, מדענית ראשית ממשרד האנרגיה: "החזון של השר הוא שב2030 לא יהיה כבר ייבוא של רכבים עם תבערה פנימית ולא יהיו דלקים מזהמים בכלל. אנו עמלים על יצירת תכנית שתגשים את החזון ועובדים על הכנת מכרז לתמיכה לפריסת תשתיות טעינה לרכבים חשמליים. יצאנו למחקר שבודק בכל העולם מהו מודל התמיכה וכן אנו בעיצומו של במחקר אינטרנטי שבודק את העמדות של אנשים בנוגע לרכבים חשמליים".
בחלק השני של הדיון, דנו בוועדת המשנה לקידום טכנולוגיה לאנרגיה מתחדשת בהשפעת אסדות הפקת הגז על פליטת גזי חממה. נציגי ארגוני הסביבה תהו מול הגורמים במשרדי הממשלה מדוע אסדת הפקת הגז צריכה להיות בקרבת חוף ולהוות נזק סביבתי ודרשו לפעול לצורך הרחקת האסדה המתוכננת אל מעל מאגר לוויתן. צור גלין, ראש אגף איכות אויר במשרד להגנת הסביבה: "לא ניתן לתפוס את המקל משני צדדיו. במיקום האסדה מעל המאגר קיים סיכון של זיהום הים". יו"ר הוועדה, חה"כ יעל כהן-פארן, סיכמה את הדיון בבקשה למשרדי הממשלה לגלות אמפטיה להתנגדות התושבים שהולכת וגדלה בחודשים הקרובים. "זה נכון שהטענות שלהם מערערת את כל הדברים שהיו סגורים מצד הממשלה בסיפור, אבל יש כאן דאגות גדולות של הציבור ושאלות איך עדיין מקימים את האסדה והאם יש היתר פליטה. צריכים להתייחס לכוח הציבורי, לשבת עמו ולספק תשובות ובמידה וצריך מותר שתהיה גם חשיבה נוספת על כל הנושא", סיכמה כהן-פארן.