תשתיות תעשיה ואנרגיה
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
  • עמוד הבית
  • צור קשר
  • גז טבעי
  • איכות הסביבה
  • אנרגיה סולארית
  • תשתיות
  • תעשייה
  • חשמל
  • תשתיות TV
  • משאבות חום
  • כלכלה ירוקה
  • מחזור
  • מים אפורים
  • מכונית חשמלית
  • מחקר ופיתוח
  • משרד האנרגיה
  • משרד הכלכלה
  • משרד התשתיות
  • ערים חכמות
  • קוגנרציה
  • קלינטק
  • ניטור
  • חקלאות
  • אינדקס
תקציב המדינה 2019: העלאה במס על הפחם ועל הפטקוק
מערכת תשתיות 11 בפברואר 2018 11:34 אין תגובות

תקציב המדינה ל 2019 מלווה בחוק ההסדרים מציע שוב, כמו כמה חוקי הסדרים לפניו, להעלות את המס על הפחם ועל הפטקוק. לא מדובר בעלייה קלה, אלא בזינוק חד. המס על הפחם צפוי לעלות מ־46 שקל לטונה ל־102 שקל לטונה – יותר מפי שניים; והמס על הפטקוק – דלק שמשמש להפקת מלט, צפוי לעלות מ־46 שקל לטונה ל־216 שקל לטונה.
שר הכלכלה ומונופול המלט נשר, מתנגדים נחרצות להעלאות המס האלו לעומתם חברת החשמל. שלכאורה היתה אמורה להתנגד להעלאת המס, אינה מביעה את דעתה, כי את המחיר הציבור ישלם.
לכולם ברור שהשימוש בפחם הוא מזהם, לא בריא ואולי הגיע זמנו לעבור מהעולם. משום כך, באגף תקציבים באוצר רואים בהעלאת המס על הפחם צעד סביבתי, נכון וצודק. מבחינת אנשי האגף, אם הפחם מזהם, יש להטיל עליו תג מחיר הולם. העלאת המס תניב למדינה כ־500 מיליון שקל בשנה. חלק גדול מסכום זה יגיע מכיסה של חברת החשמל – צרכנית הפחם הגדולה במדינה. הבעיה היא שהעלות הזו תגולגל על הצרכנים. לפי רשות החשמל, העלאת המס על הפחם תגרור אחריה את העלאת תעריף החשמל ב־4%-6% בתחילת 2019. לאחר מכן, התעריף יעלה בעוד 2% בשנה במשך העשור הבא.

Print Friendly, PDF & Email
תקציב המדינה 2019: העלאה במס על הפחם ועל הפטקוק

תקציב המדינה ל 2019 מלווה בחוק ההסדרים מציע שוב, כמו כמה חוקי הסדרים לפניו, להעלות את המס על הפחם ועל הפטקוק. לא מדובר בעלייה קלה, אלא בזינוק חד. המס על הפחם צפוי לעלות מ־46 שקל לטונה ל־102 שקל לטונה – יותר מפי שניים; והמס על הפטקוק – דלק שמשמש להפקת מלט, צפוי לעלות מ־46 שקל לטונה ל־216 שקל לטונה.
שר הכלכלה ומונופול המלט נשר, מתנגדים נחרצות להעלאות המס האלו לעומתם חברת החשמל. שלכאורה היתה אמורה להתנגד להעלאת המס, אינה מביעה את דעתה, כי את המחיר הציבור ישלם.
לכולם ברור שהשימוש בפחם הוא מזהם, לא בריא ואולי הגיע זמנו לעבור מהעולם. משום כך, באגף תקציבים באוצר רואים בהעלאת המס על הפחם צעד סביבתי, נכון וצודק. מבחינת אנשי האגף, אם הפחם מזהם, יש להטיל עליו תג מחיר הולם. העלאת המס תניב למדינה כ־500 מיליון שקל בשנה. חלק גדול מסכום זה יגיע מכיסה של חברת החשמל – צרכנית הפחם הגדולה במדינה. הבעיה היא שהעלות הזו תגולגל על הצרכנים. לפי רשות החשמל, העלאת המס על הפחם תגרור אחריה את העלאת תעריף החשמל ב־4%-6% בתחילת 2019. לאחר מכן, התעריף יעלה בעוד 2% בשנה במשך העשור הבא.
מבחינה מסויימת, לישראל יש אלטרנטיבה לשימוש בפחם – גז טבעי. במים הטריטוריאליים של ישראל התגלו מאגרי גז. הבעיה היא שהמדינה לא השכילה לפתח את התשתיות שלה לא בתחום הגז ולא בתחום ייצור החשמל ממקורות מתחדשים. התוצאה היא שתחנות הכוח הפחמיות של חברת החשמל הן צורך חיוני, משום שהן מספקות 30%-40% מהביקוש הארצי לחשמל. במילים אחרות, אם התחנות האלו יפסיקו לפעול מאיזושהי סיבה, חלק מתושבי המדינה ימצאו את עצמם בעלטה. זו גם הסיבה לכך שהמדינה לא יכולה להחליט על סגירתן של תחנות הכוח הפחמיות – מהלך שניתן יהיה להתחיל להניע אולי ב־2022, כשחלקו של המגזר הפרטי במשק החשמל יגדל ושגז יזרום משלושה מאגרים.
יצירת תחליף לפחם,שאינו בנמצא כיום, דורשת לא רק את בנייתן של תחנות כוח חדשות (שבנייתן אורכת חמש שנים לפחות), אלא גם את הנחתו של צינור גז נוסף עבור המאגרים, משום שהקיבולת של הצינור הבודד שקיים כיום מלאה עד סוף העשור.
כל זה מסביר את אדישותה של חברת החשמל להעלאת המס על הפחם. אם הוא אכן יעלה, חרף העובדה ששר האוצר משה כחלון פועל לביטול ההעלאה, העלות העודפת תגולגל על הצרכנים. אם תהיה אלטרנטיבה בדמות השימוש בגז טבעי שמחירו נמוך ממחיר הפחם – מה טוב, עלויות הייצור של חברת החשמל יירדו.

גם בנושא העלאת המס על הפטקוק יש פרטים פיקנטיים. הפטקוק הוא דלק ישן ומזהם. הצרכן הגדול ביותר של הפטקוק בישראל הוא מונופול המלט נשר, שנאבק נגד העלאת המס. נשר היא לא רק יצרנית מלט, אלא גם אחד מצרכני הגז הכבדים במדינה. למעשה, יש ברשות המפעל תחנת כוח פרטית שמפיקה 120 מגה־ואט באמצעות גז עבור ייצור המלט. כאן טמון האינטרס שלה: בדומה למפעלים אחרים, החיבור של נשר לתשתית הולכת הגז התבצע רק ביולי 2016, אף שהגז זורם ממאגר תמר מאז 2013. מאחר שהמדינה הפריטה את החיבור של המפעלים לגז, נשר משלמת על החיבור לתשתית ההולכה של הגז בנפרד מהתשלום על הגז, שאותו היא רוכשת ממאגר תמר. במילים אחרות, השימוש בגז אינו כלכלי עבור נשר. השימוש בפטקוק זול ומשתלם יותר עבור המונופול, לפחות בינתיים. אם זה המצב, ניתן היה לצפות שהמדינה תפעל כדי לעודד את נשר להסב את מפעליה לשימוש בגז.
מקום זאת, האוצר מעלה את המס ויכול רק להתפלל שהעלייה הנגררת במחירי המלט לא תבוא לידי ביטוי בעלויות גבוהות של בניית מחלפים, כבישים ודירות.

Print Friendly, PDF & Email
גז טבעי הפטקוק חברת החשמל חברת נשר מלט חוק ההסדרים מחיר הפחם משרד האוצר פחם תקציב 2019

מערכת תשתיות |להציג את כל הפוסטים של מערכת תשתיות

מערכת תשתיות הוקמה בשנת 2008 ופועלת לקידום התעשייה הישראלית ומכילה חוקרים וכותבים מהשורה הראשונה בענפי הקיימות, הנדל"ן, האנרגיה והסביבה.

« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול


גיא סלע ז"ל מייסד סולאר אדג' צילום: יניב פילדסט
יעל נוי-מן אהרונסון ז"ל ,. צילום: מארק נומרד

רונן קם ז"ל - מו"ל אקלימטון
סרן יפתח יעבץ הי"ד -מגל"ן
עם אביו גלעד יעבץ מייסד אנלייט
אברהם חסדאי הי"ד
איש השנה - רונן עזורי - קבוצת האחים עזורי
אנשי השנה- אות החדשנות איליא חכים, רונן עזורי
מחירי אנרגיה עדכניים

מוגש ע"י Investing.com






רישום למערכת מידע של תשתיות

<>

דפדפו בארכיון הכתבות שלנו
אדם טבע ודין איכות הסביבה אנרגיה אנרגיה ירוקה אנרגיה ירוקה בישראל אנרגיה מתחדשת אנרגיה סולארית אנרגיה סולארית אנרגיית רוח ארה"ב בנייה ירוקה בנימין נתניהו גז טבעי גלעד ארדן דלק דלק קידוחים החברה להגנת הטבע המשרד להגנת הסביבה השר להגנת הסביבה התאחדות התעשיינים התייעלות אנרגטית זיהום זיהום אוויר חברת החשמל חברת חשמל חשמל יובל שטייניץ ישראל מאגר לוויתן מאגר תמר מגמה ירוקה מים משרד האוצר משרד האנרגיה משרד התשתיות נובל אנרגי נפט סילבן שלום עוזי לנדאו קלינטק רכב חשמלי רשות החשמל תחבורה ירוקה תעשייה תשתיות
לינקים לארכיון תשתיות
shaar-013-A3
shaar-10_A3
shaar-014_a3
shaar-020_70X50
shaar-015-A3
shaar-018_A3
SHAAR-gitit-01-A3
shaar-016_A3
shaar-017_A3
מחיר גט"ז עדכני

כנס תשתיות ה15 אנרגיה 2050

תגיות לכתבות ומאמרים
אדם טבע ודין (194) איכות הסביבה (647) אנרגיה (159) אנרגיה ירוקה (353) אנרגיה ירוקה בישראל (159) אנרגיה מתחדשת (1120) אנרגיה סולארית (1262) אנרגיה סולארית (213) אנרגיית רוח (363) ארה"ב (133) בנייה ירוקה (134) בנימין נתניהו (127) גז טבעי (1951) גלעד ארדן (176) דלק (408) דלק קידוחים (138) החברה להגנת הטבע (142) המשרד להגנת הסביבה (674) השר להגנת הסביבה (138) התאחדות התעשיינים (165) התייעלות אנרגטית (653) זיהום (127) זיהום אוויר (157) חברת החשמל (579) חברת חשמל (201) חשמל (466) יובל שטייניץ (145) ישראל (132) מאגר לוויתן (149) מאגר תמר (200) מגמה ירוקה (130) מים (202) משרד האוצר (184) משרד האנרגיה (468) משרד התשתיות (229) נובל אנרגי (351) נפט (445) סילבן שלום (146) עוזי לנדאו (258) קלינטק (148) רכב חשמלי (165) רשות החשמל (569) תחבורה ירוקה (194) תעשייה (413) תשתיות (151)
הצהרת נגישות
כל הזכויות שמורות לתשתיות מדיה ויזמות סביבתית בע"מ מייסודו של ארנון מעוז
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס