בעוד ענף הגז הטבעי מבטיח להוריד את זיהום האוויר מהתחבורה ולהוזיל את עלויות הדלקים לציבור, הביורוקרטיה עדיין עוצרת אותו. ראיון עם אמיר שריד, מנהל חברת אפקון טכנולוגיות גז (מקבוצת אפקון החזקות)
ענף הגז הטבעי לתחבורה בישראל הוא אחד הענפים המבטיחים ביותר של מאגרי האנרגיה העצומים שנמצאו לחופי ישראל בשנים האחרונות, אך נכון לרגע זה מספר מועט עד כדי אפסי של לקוחות משתמשים בגז הטבעי להנעת רכביהם והביורוקרטיה מעכבת את התפתחות הענף עוד בטרם החל לפעול. ישבנו לשיחה על כך עם אמיר שריד, מנהל חברת אפקון טכנולוגיות גז, מקבוצת אפקון החזקות.
תשתיות: ספר לנו על אפקון טכנולוגיות גז
אמיר שריד: "אפקון טכנולוגיות גז, הנה חברת בת של קבוצת אפקון החזקות מקבוצת שלמה, פעילה בשוק הגז הטבעי בארץ, משנת 2005. אנחנו מתכננים , מספקים, מקימים ומתחזקים תחנות PRMS לגז טבעי, באמצעות שותפות A.R.G שהנה בבעלות זהה בין קבוצת אפקון החזקות וחברת RMG (אשר כיום נקראת HONEYWELL GAS). עם הזמן הרחבנו את העשייה בקבוצה , להסבת מפעלים (אפקון הסבה את כל מפעלי כי"ל לגז טבעי), הקמת תחנות דחיסה ופריקה בלחץ גבוה מאוד, אספקת מערכות אודורציה ו THT, ייצוג חברות בינלאומיות בתחום הגז הטבעי (HONEYWELL GAS), כשאנחנו נותנים מעטפת מלאה ולא רק תכנון או אספקת מערכת, קרי שרותי הקמה, וחוזי אחזקה ושירות".
"אפקון טכנולוגיות גז, תיכננה, סיפקה והקימה עד היום 2 מתוך 3 תחנות תדלוק בגז הטבעי הקיימות בארץ, כך שצברנו נסיון רב בתכנון , הקמה ומסירה של תחנות דחיסה בהתאם לדרישות הרשות והגופים הבודקים. הקמת תחנת תדלוק, ראשיתה בגיבוש ארכיטקטורת המערכת , התאמה ואספקת הציודים (קרי מדחס, מנפקת ואביזרי קצה) ועד תכנון, אספקה ושילוב של כל מערכות העזר (צנרת גז , מערכות מים ואויר, לוחות חשמל וכבלי עזר, מערכת בקרה ועבודות אזרחיות)".
תשתיות: מה החשיבות של המעטפת המלאה?
אמיר שריד: "ציוד עיקרי (מדחס, מנפקת, צנרת תדלוק ומחברים), ניתן לרכוש מספקים רבים ומגוונים, בהתאם לתקנים וסטנדרטים שונים, בארץ ובחו"ל, אך מהיכרות רבת שנים עם שוק הגז הטבעי והתחום בפרט, ישנה חשיבות רבה להתאמת המוצר לדרישות הרגולציה והתקינה בארץ, כולל אספקת מעטפת מלאה של המערכת ולא רק ציוד (לנ"ל השפעה מהותית על עלויות, לו"ז, בטיחות והתאמה לדרישות הרשויות). בנוסף , אפקון גז כחברת בת של קבוצת אפקון, בעלת יכולות IN HOUSE לתכנן ולספק את כל מערכות העזר: חשמל, בקרה , גילוי כיבוי אש וגז, ביצוע עבודות אזרחיות, זיווד מיכשור ועוד, באמצעות צוות מנהלי הפרויקטים ייעודי לתחום.
תשתיות: מה מצב שוק הגז הטבעי לתחבורה כרגע?
אמיר שריד: "בסוף שנת 2016 הכריז משרד האנרגיה על תכנית מענקים ורשת ביטחון לתחנות התדלוק בגט"ד. במסגרת תכנית זו יוענקו 65 מיליון שקלים כסיוע בהקמת התשתיות הנדרשות לתדלוק בגז טבעי דחוס. תכנית הסיוע פותחה במסגרת פעילות משרד האנרגיה למימוש החלטת ממשלה מס' 5327 לקידום תחליפי דלקים, והיא משקפת את מדיניות המשרד להרחבת השימוש בגז הטבעי, כולל בתחבורה.
"הנושא כרגע בהמתנה, שכן טרם גובש מתווה המיסוי "בלו" לגז טבעי (וועדת מיסוי ירוק 3). בהתאם לממצאי הוועדה ואישורה בוועדות הכנסת, יקל על היזמים והלקוחות לקבל תמונה איכותית לגבי התכנות כלכלית להקמת תחנה דחיסה והסבת הציים".
" דו"ח חדש של מוסד שמואל נאמן שפורסם לאחרונה מצביע על מחסור בתשתיות ורגולציה בעייתית – שמונעים מהגז הטבעי להיטמע בישראל . הדו"ח ממליץ לא להעלות את המס על הגז הטבעי, ולהסיר חסמים על הקמת תחנות תדלוק".
"ועדת מיסוי ירוק הנה וועדה שהוקמה לגיבוש מתווה מיסוי למגוון מקורות האנרגיה לתחבורה, לכלי רכב ולמתקני תשתיות או תשלוק מבוססי תחליפי נפט , ביחס לבלו על סולר שמשלמים מובילים ומסיעים לאחר החשבון על הסולר. שיקולי הוועדה לקחו בחשבון את התכולה האנרגטית של הדלק, נצילות המנוע בהתאם לסוג הדלק, היקף תועלת סביבתית בשל השפעה על הפליטה ועוד. כרגע ההשתהות עם ההחלטה עוצרת יזמים ולקוחות מלקבל החלטה באם להעביר את ציי התחבורה שלהם לגז הטבעי".
"פרמטרים מרכזיים משפיעים על הרחבת שימוש בגז טבעי בעולם:"
"קיימים מחקרים רבים על יתרונות שימוש בגז הטבעי להנעה (אניות ורכבים), כולל אנליזות של "WELL TO WHEEL" ונגזרות השפעה על הפחתת ה GHG, NOX ו CO2 . את אנליזת ה WELL TO WHEEL, ניתן לחלק ל-2 סגמנטים : WELL TO TANK, ו TANK TO WHELL (נצילות בעירה)".
תשתיות: מה אתם עושים במסגרת ההקמה של תחנת תדלוק?
אמיר שריד: "היכרותנו רבת השנים עם השוק של הגז הטבעי בארץ , ותמיכה של שותפי ידע זרים, לימדה אותנו (ואת הזרים), כי זה לא כל כך פשוט להקים תחנה, להבדיל מתחנות תדלוק מוזנות דלקים אחרים (כדוגמת גפ"מ). לאחרונה פרסם משרד התשתיות מדריך לבעלי עניין, להקמת תחנת תדלוק מוזנת גט"ד . כשיצאנו לדרך , יחד עם הייזם, להקמת תחנת הדחיסה הראשונה בארץ באלון תבור, בשנת 2013, הייתה דרקטיבה להקמת תחנות דחיסה ולא היה עדיין תקן וזה היה סוג של חיבור טלאים של מספר תקנים ודרקטיבות מהעולם ובהתאם חבלי הלידה לאישור וגיור המערכת בארץ.
"עם השנים בוצעה עבודה רבה על ידי הרשויות ונכתבו תקנים ישראלים כדוגמת "ת"י 6119 לאיכות הגז להנעת רכבים " ו-"ת"י 6236 לתכנון תחנות דחיסה להנעה בגז טבעי" . התחנה אותה אנו מסיימים להקים בימים אלה, עבור חברת "דלק גז טבעי " במתחם תחנת תדלוק ציבורית, בקרבת השוק הסטונאי בצריפין, הנה בהתאם לתקן זה. מדובר בפיילוט במימון משרד התשתיות , ואת המודל והידע שצברנו אנו מתכננים לקדם ולייעל, ולהקים על פיו תחנות נוספות".
תשתיות: ואיך זה ייראה בפועל?
אמיר שריד: "בעולם מקובלת אספקת גז למדחס מרשת החלוקה (קרי לחץ ביניים/נמוך), הנדחס ללחץ סופי של 200/250 באר. בארץ בגלל שמערכת החלוקה עוד לא מפותחת, ייתכן שלב בינים של "תחנות בת". בתחנות מסוג זה משאית תשנע גז טבעי דחוס במכלים (אספקת למכלים בתחנות אם קיימות), לאתר הדחיסה ותשמש מאגר זמני (וירטואלי), כמקור האספקה למדחס (צנרת וירטואלית), זאת עד הגעת צנרת קבועה לתחנה. בהמשך הכוונה להקים רשת תחנות בכל הארץ, שיתמכו לאורך צירים ראשיים, ברצף תדלוק רכבים מוזני גז טבעי, כפי שקיים בעולם.
(בתמונה: איך ייראה העתיד)
"אנו נמצאים כיום בעידן המזוהה עם זיהום הסביבה הנובע משיקולי פליטת מזהמים מתחבורה, כאשר בראשית המאה הוקדמת, זיהום הסביבה מתחבורה זוהה בצורת פרש סוסים (כ 1.5 מליון טון פרש ביום ברחובות ניו יורק..)".
"בעולם קיימים תמריצים במקומות כדוגמאת אירלנד , בה אחת מחברת החלוקה האזורית, לקחה יוזמה, ובמימון הבנק הארופי מקימה כיום כ- 11 תחנות דחיסה שיחוברו לרשת החלוקה (הבלו נקבע כך שמחיר הגז הטבעי היא כמחצית מעלות הדיזל – Tax Delta Incentive), כאשר היעד הנו 70 תחנות ב 2026 (כולל צפון אירלנד) –מתוכם 27 תחנות צבורית ו 8 תחנות הניזונות מביומתאן או ביוגז המוזרק לרשת".
"מקובל להתיחס לגז טבעי (דחוס/מנוזל), כפתרון ביניים עד בשלות מערכות הנעה חשמליות ו/או היברדיות , מוזנות מימן, כדוגמאת תאי דלק (Fuel Cells ), להורדת תלות בדלקים פוזיליים והקטנת כמות פליטות מזהמים. צרפת ואנגליה פרסמו לאחרונה החלטת ממשלה בנושא, עם יעדי לוח זמנים ברורים".
"דוגמא נוספת לפרויקט לדוגמא, הנם מתחמים מוניציפאלים (איטליה, שבדיה ועוד..), בהם משאיות לאיסוף אשפה ערונית ׁMunicipal Solid Waste, שופכות את הפסולת באתר ייצור ביוגז (צמוד למתחם הדחיסה), הביוגז מטוהר ומוזרק (נדחס) לרשת הגז הטבעי (בסובסידיה ממשלתית) , עובר דחיסה נוספת בתחנת הדחיסה ללחץ סופי, ומשמש להנעת המשאיות – Waste to Mobility".
מבקש ליצור קשר עם שריד אמיר , בנושא גז טבעי נוזלי
בכבוד רב, אהרון מירון
0546255638