המשרד להגנת הסביבה מפרסם זו השנה השלישית את דירוג ציי הרכב הגדולים במדינה, לפי רמת הזיהום. על-פי דרישות המשרד, ציי הרכב הישנים חייבים להפחית בהדרגה עד שנת 2018 את הזיהום באמצעות רכישת אוטובוסים חדשים, חלקם בהנעות חלופיות, התקנת מסנני חלקיקים והוצאה משימוש אוטובוסים ישנים ומזהמים
המשרד להגנת הסביבה פרסם היום דו"ח מסכם בנושא יישום הוראות לצמצום זיהום אוויר מציי רכב כבד, בו נכלל דירוג הפליטות בשנת 2016 של 28 ציי רכב כבד, ובהם חברות הסעה, תחבורה ציבורית, משאיות חלוקה, איסוף פסולת ושינוע. יצוין, כי בפברואר 2017 הוצאו ההוראות ל-18 צי רכב כבד נוספים, כך שהיום נמצאים בפיקוח המשרד 46 ציי הרכב הכבד הגדולים במשק.
מהדירוג עולה, כי החברות בעלות ציי הרכב המזהמים ביותר בישראל לשנת 2016 הן: "אגד אגודה שיתופית לתחבורה" (2,782 כלי רכב כבד), "אגד תעבורה" (483 כלי רכב כבד), "החברה לפיתוח גוש עציון" (127 כלי רכב כבד) ו"שירות לחקלאי – צדוק" (95 כלי רכב כבד).
פליטת החלקיקים הממוצעת לרכב כבד בציים אלה היא 0.05 גרם לק"ג נסיעה ב"אגד אגודה שיתופית לתחבורה" (שיפור משמעותי מ-0.08 בשנת 2014) – ו-0.04 גרם/ק"מ נסיעה בשלוש החברות האחרות.
יצוין, כי המשרד הוציא הוראה מחייבת שלפיה עד ינואר 2018 יופחת ערך היעד לפליטה ממוצעת ל-0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה מכלל הצי. על פי ההוראה, ב-1.1.2016 נדרשו כלל החברות לעמוד בפליטה ממוצעת של 0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה בלפחות 70% מצי הרכבים, ואילו חברות "אגד" ו"דן" נדרשות לעמידה ביעד זה ל-65% מצי הרכב.
המשרד מחייב כיום את 46 ציי הרכב הכבד הגדולים בישראל להפחית את זיהום האוויר באמצעות הוראות המחייבות בין היתר הפחתת פליטות חלקיקי הדיזל המסרטנים, איסור על שימוש בכלי רכב מזהמים במיוחד, רכישה הדרגתית של כלי רכב בהנעה חלופית, הכשרת נהגים לנהיגה חסכונית ואקולוגית ומתן מענה על תלונות עשן ודיווח תקופתי לציבור.
ציי רכב כבד הכוללים בעיקר כלי רכב חדשים ונקיים יחסית עומדים כבר היום ביעד הפליטה הנדרש. ציי רכב מיושנים, נדרשים להשקיע ולפעול להפחתת הזיהום על מנת לעמוד בערך היעד לפליטה וזאת ע"י הצטיידות באמצעי הנעה חלופיים כגז טבעי או הנעה חשמלית ובאמצעות התקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל קיימים.
בעקבות יישום ההוראות ב-28 חברות ציי הרכב, הופחתה פליטת החלקיקים הנשימים מציי הרכב הגדולים בישראל ב-50% תוך שנתיים לעומת הפחתה של כ-20% בציי רכב שלא קיבלו את ההוראות, אשר מתרחשת באופן טבעי כתוצאה מהחלפת דגמים. ההפחתה הכוללת, של כ-12 טון חלקיקים ב-28 ציי רכב אלו, מהווה 2% ביחס לכלל פליטות החלקיקים מכלי רכב בישראל.
נתונים נוספים: הותקנו 338 מסנני חלקיקים על אוטובוסים ומשאיות ישנים (כ-20% מכלי הרכב מתקן יורו III בציים אלו); נרכשו/הופעלו 53 כלי רכב כבד בהנעה חלופית: 39 בתערובת ביודיזל וסולר, 7 חשמליים, 5 היברידיים ו-2 בגז טבעי דחוס; 84% מהנהגים בציי רכב אלו עברו הכשרות לנהיגה חסכונית אשר מובילה לצמצום זיהום האוויר וחסכון בדלק; התקבלו וטופלו 992 תלונות ציבור בנושא עשן שנפלט מכלי רכב של הציים.
הנתונים המלאים בדבר עמידת ציי הרכב בהוראות מפורסמים לציבור באתר המשרד ובאתרי ציי הרכב. כמו כן, המשרד פתח בהליכי הטלת עיצומים כספיים על 7 ציי רכב שהפרו את ההוראות.
השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: "זיהום אוויר מתחבורה הוא אחד מהאיומים הסביבתיים הגדולים ביותר על הציבור בישראל. בכל שנה מתים בישראל כ-2,200 בני אדם מזיהום אוויר, יותר ממחציתם מזיהום אוויר מתחבורה. לכן אנחנו מקדמים בשנה האחרונה תוכנית לאומית גדולה למאבק בזיהום אוויר מתחבורה. הנחיות מחמירות על ציי הרכב הכבד, שקיפות לציבור ופרסום לגבי החברות המזהמות בתחום הרכב הם אחד מהכלים במאבק הבלתי מתפשר שלנו בזיהום אוויר מתחבורה".
ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "מהפכת הרכב הנקי שאותה הנענו, קורמת עור וגידים והופכת מחזון למציאות. מציאות שבה זיהום האוויר מתחבורה הולך ופוחת, והתחלואה והתמותה המוקדמת הנגרמות ממנו יורדות משמעותית".