להחלטה מתווסף מסלול תעריפי נוסף למתקן ייצור גמיש במחזור פתוח כמענה לתנודתיות בייצור אנרגיה סולארית
ד"ר אסף אילת, יו"ר רשות החשמל החדשה - צילום: רוני פרל
בדצמבר 2014 פירסמה רשות החשמל הסדרת המשך למתקני יצור פרטיים הפועלים בגז טבעי ("החלטה 914"). הסדרה זו יישמה לראשונה בישראל שילוב של יצרנים פרטיים לפי עקרונות יעילים של העמסה כלכלית. מספר יצרנים במשק החשמל מקדמים פרויקטים לקראת סגירה פיננסית בהתאם לעקרונות הסדרה זו, אולם המכסה עדיין לא מומשה.
מליאת הרשות החליטה בישיבתה מיום 26.1.2017 לפרסם שימוע לעדכון ההחלטה, על מנת להתאים את ההסדרה לצרכים המשתנים של משק החשמל ועל מנת לתת מענה לחסמים שהקשו עד כה על יצרני חשמל להגיע לסגירה פיננסית. בפרט, הוחלט לבצע בהסדרה את ההתאמות הבאות:
מדיניות הממשלה לשילוב אנרגיה מתחדשת מדגישה את הצורך במתקני יצור גמישים אשר יתנו מענה לתנודתיות בייצור האנרגיה הסולארית.
לפיכך, להחלטה מתווסף מסלול תעריפי נוסף למתקן ייצור גמיש במחזור פתוח ("פיקר"). יצרנים במסלול זה ידרשו לעמוד במספר התנעות גדול יותר בשנה ומשך זמן קצר יותר עד להגעה לעומס מלא. כמו כן, הרשות הגבילה את האפשרות להקים מתקן תעשייתי בעל מאפייני גמישות נחותים כך שתתאפשר הקמת מתקן תעשייתי אחד לכל יותר. באופן זה הושג איזון מיטבי בין שמירת סביבה רגולטורית יציבה לבין מתן מענה טוב יותר לצרכי המשק.
למתקנים אשר יבחרו במסלול המיועד למתקני יצור גמישים הותאם תעריף גבוה יותר לאור העלות הגבוהה יותר האופיינית למתקנים אלו. עם זאת, החלטת הרשות קובעת כי במקרה שבו יתברר כי המתקנים אינם עומדים בדרישות הגמישות, התעריף יופחת.
ההחלטה קובעת כי המתקנים יקבלו תעריף לפי מאפיינים נורמטיביים. הסדר זה נועד לעודד שילוב מתקנים המתאפיינים בביצועים טובים יותר ביחס לערך הנורמטיבי, על מנת להבטיח יעילות משקית. עם זאת, רשות החשמל שוקלת, בתיאום עם רשות הגז, את תעריף הולכת הגז הנורמטיבי. זאת לאור הפער המשמעותי הקיים היום בין התעריף הנורמטיבי לבין התעריף החל בפועל על יצרנים במחזור פתוח.
הרשות בוחנת הגבלה של מכירה בילטראלית למתקנים במחזור פתוח עד להשלמת כללי הסחר ומבקשת את התייחסות הציבור לאפשרות זו. כמו כן נבחנת האפשרות לבטל את הדרישה הקיימת היום ממתקנים במחזור משולב למכור לפחות 15% מההספק לצרכנים פרטיים. מרכיב זה בהחלטה נועד להגביל תשואות עודפות מצד אחד וחשיפה של יצרנים לסיכוני שוק מצד שני, עד להסדרה מלאה של כללי הסחר בחשמל.
המכסה הכוללת למתקנים חדשים הוגבלה ל 1100 MW (במקום 1240 MW בהחלטה המקורית) משום שבזמן שחלף מאז קבלת ההחלטה הגיע מתקן שורק לסגירה פיננסית והוא צפוי להתחיל לפעול בחודשים הקרובים. ההחלטה מגדירה גם חלוקה ברורה של המכסה בין סוגי מתקנים על מנת להגביר את הוודאות ליזמים.
לאחר פרסום החלטה 914 התברר כי יצרנים במחזור פתוח מתקשים לחתום על הסכם גז לאור מספר שעות היצור הקטן הצפוי למתקנים מסוג זה. ההחלטה מאפשרת ליצרנים במחזור פתוח מספר חלופות להספקת הגז, בכלל זה גם קבלת עודפי גז מהסכמי גז של יצרנים אחרים.
יצרנים במחזור משולב חתמו על הסכם גז לקראת סגירה פיננסית, אולם התברר כי יזמים אלו מתקשים לממן את המתקן ללא הגנה על התחייבות הרכישה (Take or Pay), משום שהמעבר להעמסה כלכלית מקשה על היצרנים לתכנן בוודאות את כמות הגז שתדרש למתקן. ההחלטה נותנת מענה ליצרנים במחזור משולב באמצעות הגנה על התחייבות רכישת הגז, בכפוף לבחינה מראש של הצורך המשקי בגז ובכפוף לכך שהיצרנים יעבירו עודפי גז ליצרנים אחרים בהתאם לדרישות מנהל המערכת.
תוקף ההסדרה הוארך עד 1.1.2020 על מנת לאפשר ליזמים משך זמן מספק להגיע לסגירה פיננסית במסגרת ההסדרה.
הרשות צפויה להעניק רשיונות ליזמים נוספים המבקשים להקים מתקנים במסגרת הסדרה זו על מנת לאפשר תחרות רחבה על מימוש המכסה.