אלא אם יתקינו מסננים להפחתת זיהום האוויר
צילומים: המשרד להגנת הסביבה
מועצת העיר חיפה אישרה בשבוע שעבר ברוב קולות חוק עזר עירוני המהווה נדבך נוסף בקידום אזור אויר נקי בחיפה, הקובע כי רכבי דיזל מזהמים לא יכנסו לתחומה, כנהוג ביותר מ-200 ערים באירופה.
המשרד להגנת הסביבה קורא לערים נוספות לשפר את איכות האוויר בעירן ואת בריאות תושביהן, ולאמץ מדיניות דומה בקידום אזור אוויר נקי ואיסור כניסה לכלי רכב מזהמים, שלא יתקינו מסננים להפחתת זיהום האוויר. לאחר אישור משרדי הפנים והמשפטים, חוק העזר יפורסם ברשומות וייכנס לתוקף – מה שיאפשר לערים נוספות לעשות שימוש בנוסח זה על-מנת לקבוע אצלן אזורי אוויר נקי דומים.
כלי-רכב המונעים באמצעות דיזל מתאפיינים בפליטת חלקיקים נשימים. חלקיקים אלו מורכבים בעיקר מפיח ומשאריות דלק לא שרוף, והם עלולים לחדור לעומק דרכי הנשימה ולגרום לסרטן, מחלות ריאות, לב וכלי דם. ריכוזים גבוהים של מזהם זה נרשמים באופן תדיר בתחנות ניטור הצמודות לצירי תחבורה ראשיים.
כתוצאה מהוראות למניעה וצמצום זיהום אוויר שהוציא המשרד להגנת הסביבה לציי כלי הרכב הכבדים הגדולים בישראל, הותקנו בחודשים האחרונים מסנני חלקיקים ביותר מ-320 אוטובוסים של חברות אגד, אגד היסעים ודן, וכן במספר משאיות של עיריית תל-אביב. בשנת 2017 צפוי כי יותקנו כ-700 מסנני חלקיקים נוספים במימון המשרד, במסגרת תוכנית בהיקף של 11.5 מיליון שקל המיועדת לרכבי דיזל שכניסתם למפרץ חיפה תוגבל מתוקף הפיכתו ל"אזור אוויר נקי".
המסננים המאושרים להתקנה בישראל מבטיחים הפחתה של למעלה מ-98% במספר החלקיקים הנפלטים. לאור הפחתה זו, כלי רכב שיותקן בו מסנן חלקיקים יוכל להמשיך לנוע באזורים בהם יאסר בעתיד השימוש בכלי רכב מזהמים. מסנני חלקיקים הם אמצעי הקצה היעילים ביותר בהפחתת פליטות חלקיקים מכלי-רכב. התהליך שבו מתקינים מסנן חלקיקים על כלי רכב קיים נקרא רטרופיט, ובאירופה נוסעים כבר מאות אלפי כלי רכב שהותקן בהם מסנן חלקיקים בתהליך זה.