מועצת העיר חיפה אישרה את התוכנית כחלק מהתוכנית הלאומית להורדת זיהום האוויר במפרץ
זאב אלקין, השר להגנת הסביבה: "הגדרנו את חיפה כעיר החלוץ ליישום אזור אוויר נקי. כעת, אנחנו רואים את החזון מתממש ומסתכלים קדימה על ערים נוספות. מיד עם כניסתי לתפקיד הגדרתי את נושא צמצום זיהום האוויר מתחבורה כיעד מרכזי, ובמסגרת זו נשקיע 260 מיליון שקל בשנתיים הקרובות בתוכנית לאומית ייעודית בנושא"
ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "אין סיבה שאזרחי הערים בישראל – גדולות כקטנות – ינשמו אוויר של דיזל מזהם וישן, בעוד שבערים המקבילות באירופה העיריות אוסרות על תנועת רכבים אלה. המשרד ימשיך להפחית זיהומים וסיכונים בכל רחבי ישראל"
במסגרת התוכנית תוגבל תנועת רכבי דיזל ישנים ומזהמים בכלל שטחי המגורים של העיר חיפה – אלא אם יתקינו מסנן חלקיקים. המשרד להגנת הסביבה מציע סבסוד של 65%-85% מעלות רכישת והתקנת המסננים באמצעות מוסכים ייעודיים במפרץ חיפה אשר יספקו שירות זה החל מסוף חודש נובמבר. יישום התוכנית לאזור אוויר נקי יפחית בשלב הראשון (2017-18) 13% מהזיהום התחבורתי בעיר ובשלב השני (2019-2020) 23% מהזיהום התחבורתי.
המשרד השקיע עד כה בתוכנית לצמצום זיהום אוויר מתחבורה במפרץ חיפה עשרות מיליוני שקלים, במטרה לשפר את איכות האוויר ולצמצם את הסיכון הבריאותי לתושבי האזור. התוכנית העירונית משתלבת במהפכת הרכב הנקי שמוביל המשרד להגנת הסביבה, הכוללת הגברת השימוש באוטובוסים מונעי חשמל וגז טבעי, במוניות היברידיות ובמכוניות חשמליות.
התוכנית לאזור אוויר נקי נולדה בעקבות הסכם הבנות בין משרדי הגנת הסביבה, התחבורה ועיריית חיפה אשר החליטו לפעול יחד לצמצום זיהום האוויר מרכבי דיזל בחיפה. רכבי הדיזל הם המקור העיקרי לזיהום תחבורתי הגורם למגוון רחב של מחלות לב, כלי דם, ריאה וסרטן. מפרץ חיפה מתאפיין בנפחי תנועה גבוהים של משאיות דיזל המשרתות את הנמל ואת המפעלים באזור.
בעקבות אישורה של התוכנית, השלב המשמעותי האחרון הנותר להפעלת אזור האוויר הנקי הינו חקיקת חוק עזר עירוני אשר יקבע את מגבלות התנועה על רכבי הדיזל המזהמים. המשרד להגנת הסביבה מעריך, כי הסדרי התנועה החדשים ייכנסו לתוקף בתחילת שנת 2017.
לא יותר פשוט שהמדינה תחייב התקנת מסננים בכל הרכבים הישנים כחלק מהדרישה לקבלת רישיון (טסט) שנתי? ובכלל פתרון רדיקלי, להוריד את הרכבים הללו מהכביש… מדינת חלם.