"הנזק למשק מעומסי התנועה עומד כיום על 25 מיליארד שקל בשנה"
צילום: ארנון מעוז
אמיר לוי, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר, השתתף בוועידת תשתיות לישראל בהנחיית נחמיה שטרסלר והתייחס לנושאים שעל סדר היום. לגבי תשתיות התחבורה אמר לוי "הנזק של הפקקים למשק הינו 15 מיליארד שקלים והפקקים יילכו ויגדלו. אי אפשר לטפל במצב בעזרת תוספת כבישים, קצב סלילת הכבישים בארץ הוא 2.5% בשנה, לעומת עליה שנתית של 3.5% בגידול כלי הרכב על הכבישים. הפיתרון מבחינתנו הינו תחבורה ציבורית בהשקעה של 55 מיליארד שקלים. עוד נתיבים מהירים כמו הנתיב המהיר. חלק מהפתרונות הם לטווח קצר וחלק לטווח ארוך.
המדינה נמצאת בפיגור עמוק מאוד בתשתיות. בעוד 15 שנים כולנו נעמוד 60 דקות נוספות מדי יום בפקקים. הנזק למשק מעומסי התנועה עומד כיום על 25 מיליארד שקל בשנה ועלול לצמוח ל-40 מיליארד שקל עד שנת 2030. נוסיף לתקציב המדינה הקרוב את שני הקווים הבאים ברכבת הקלה של גוש דן. את הקו הצהוב נהפוך לרכבת תחתית. בנוסף יוקמו עוד נתיבים מהירים בדומה לזה המופעל בשפירים",
בהתייחס לשאלת שטרסלר בנוגע לכניסת חברת שירותי ההסעות אובר לישראל אמר לוי "אף אחד לא יכול לעצור את זה. הממשלה גם אמרה שהיא לא רוצה טלוויזיות צבעוניות בשנות השבעים. אף אחד לא יכול לעצור את התקדמות הטכנולוגיה. השורה התחתונה היא שבסוף אובר יכנסו לארץ. זה שירות שמאפשר נסיעה הזולה בעד חצי מנסיעה במונית. צריך למצוא את הדרך לשמור על זכויות של נהגי המוניות. יש אמת בטענות של נהגי המוניות. הם קנו את הכובע ב-240,000 כך שההתנגדות של בעלי המוניות לכניסת אובר מובנת, אבל אפשר למצוא לה מענה. ראש הממשלה ושר האוצר תומכים במהלך הזה ויש תמימות דעים שהוא צריך לקרות".
זה לא רק עניין של כסף, צריך לשפר את איכות התחבורה הציבורית על ידי עבודה מעמיקה ועקבית. שופכים מיליארדים על פרויקטים כמו רכבת העמק ומצד שני מזניחים נושאים "קטנים" כמו לוחות זמנים, גישה לתחנות רכבת, שילוב בין אמצעי תחבורה שונים וכו'.
הוצגו שתי נתונים:
נזק לכלכלה של 15 מליארד בשנה
וכן נזק של 25 מליארד בשנה.