בקשה לאישור תובענה ייצוגית הוגשה היום לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בשם תושבי דימונה וסביבתה, אשר נפגעו כתוצאה מאירוע דליפת הברום. המשרד להגנת הסביבה דרש כי רכבת ישראל תגיש תוך 48 הצעות לשיפור מערך בטיחות החומרים המסוכנים
דליפת הברום: המשרד להגנת הסביבה פתח בחקירה פלילית וגורמים פרטיים הגישו תביעה ייצוגית
בקשה לאישור תובענה ייצוגית הוגשה היום לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בשם תושבי דימונה וסביבתה, אשר נפגעו כתוצאה מאירוע דליפת הברום. המשרד להגנת הסביבה דרש כי רכבת ישראל תגיש תוך 48 הצעות לשיפור מערך בטיחות החומרים המסוכנים
ביום ראשון 20.3.2016 ערך מנהל מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה, מר גיא סמט, שימוע לחברת "רכבת ישראל" בעקבות אירוע דליפת הברום שהתרחש בליל יום שני ה-14.3.2016. בשימוע נכח מנכ"ל הרכבת מר בועז צפריר. בשימוע סוכם כי רכבת ישראל נדרשת להגיש למשרד תוך 48 שעות הצעותיה לשיפור מערך בטיחות החומרים המסוכנית בטווח הקצר ובהמשך תוכנית כוללת לשיפור הבטיחות. לאחר הגשת תוכניות הבטיחות, ייבחן המשך היתר שינוע והובלת הרעלים שמצוי בידי החברה.
היום (ג') הוגשה תביעה ייצוגית על ידי תובעת אביגייל ביטון, שמיוצגת על ידי עו"ד אמיר ישראלי ועו"ד ג'מילה הרדל ואכים ממנהלת המח' המשפטית בעמותת אזרחים למען הסביבה, טוענת בבקשתה כי נגרם לה ולתושבי האיזור נזק שמתבטא ברגשות פחד וחרדה כתוצאה מהאירוע והשלכותיו, וכי הם מרגישים מאוימים ושאין מי שמפקח על כך שאירוע דומה או יותר חמור יקרה שוב.
מדובר באירוע חומרים מסוכנים חמור במיוחד, שבמהלכו דלפה כמות גדולה מאד – של 6.5 טון של ברום ועל פי דיווח המשרד להגנת הסביבה, התאונה אירעה כתוצאה מרשלנות של הרכבת ואי עמידה בהוראות הבטיחות הנדרשות על פי היתר הרעלים שניתן לה על ידי המשרד להגנת הסביבה.
על פי חוות דעת של פרופ' עמוס נוטע שצורפה לתביעה, מדובר בכמות אדירה, אם אכן דלפה כמות כזו, שכן די בכמות נמוכה בהרבה על מנת ליצור סיכון מהותי לחיי התושבים ושהחלטתן של הרשויות להורות לתושבים להסתגר בביתם היתה מתבקשת ואף היה מקום לתת לתושבים הוראות נוספות.
פרופ' נוטע מפרט כי לפי ההמלצה של ועדת מומחים לתקינה באיכות אוויר באנגליה (2006) חשיפה לריכוז של 0.01 חלקים למיליון באוויר למשך שעה מחייבת אמצעי מיגון. ריכוז ממית תוך 10 דקות: 208 חלקים למיליון. ריכוז ממית תוך 30 דקות: 315 חלקים למיליון. לפי המובא במכתבו של המשרד להגנת הסביבה, מנהל מחוז הדרום של המשרד להגנת הסביבה, מיום 16.3.16: "ניטור חומרים באוויר שנערך ע"י צוותי הרשות הארצית לכיבוי אש , בשטח האירוע, הצביע על ריכוז של לפחות 3 חלקים למיליון של חומר מסוכן מסוג ברום". כלומר מדובר על פי 300 יותר מהריכוז שדורש מיגון לפי ההמלצה הבריטית. מסקנתו של פרופ' נוטע: "האירוע בדימונה הינו אירוע חומ"ס מהותי ואף חמור. בנסיבות העניין בהחלט נשקפה ממנו סכנה לתושבים. רגשות החרדה שחוו התושבים הינם מובנים מאליהם".
עו"ד ג'מילה הרדל ואכים: "בתביעה אנחנו מבקשים מבית המשפט לחייב את הרכבת לנקוט בפעולות הנדרשות על מנת למנוע תאונות כאלה בעתיד, וכן לפצות את התושבים עבור הנזק שנגרם להם. אנחנו רואים שתביעות מהסוג הזה מהוות לחץ כבד על הגופים השונים לשינוי ההתנהלות שלהם ומממשות את העקרון לפיו מי שמזהם צריך לשלם".