ההמלצות המרכזיות של הוועדה הינן להעניק הטבות ינוקא משמעותיות במס הבלו לגז טבעי דחוס (CNG) וכן הטבה שתשקף את התועלת הסביבתית שבו וגם להעניק פחת מואץ ותכנית משולבת מענקים ורשת ביטחון להקמת תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס. הבלו יתחשב במידת הזיהום של הדלק
ועדת 'מיסוי ירוק 3' לבחינת מיסוי תחליפי נפט לתחבורה פרסמה את המלצותיה
ההמלצות המרכזיות של הוועדה הינן להעניק הטבות ינוקא משמעותיות במס הבלו לגז טבעי דחוס (CNG) וכן הטבה שתשקף את התועלת הסביבתית שבו וגם להעניק פחת מואץ ותכנית משולבת מענקים ורשת ביטחון להקמת תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס. הבלו יתחשב במידת הזיהום של הדלק
הוועדה הבין-משרדית למיסוי תחליפי נפט לתחבורה (ועדת "מיסוי ירוק 3") בראשות המשנה למנהל רשות המסים, ערן יעקב, מפרסמת היום את המלצותיה לקידום מדיניות כוללת לשימוש בתחליפי נפט על פי עקרונות כלכליים, תוך הפנמת היתרון הסביבתי של התחליפים וקידום הביטחון האנרגטי של המדינה.
הוועדה שהוקמה על פי החלטת ממשלה משנת 2013 לצורך קביעת מדיניות מיסוי למגוון מקורות האנרגיה לתחבורה ולכלי רכב ולמתקני תשתית, כללה נציגים מרשות המסים, וממשרדי האוצר, התחבורה, ראש הממשלה, הגנת הסביבה והאנרגיה.
ההמלצות המרכזיות של הוועדה בתחום הדלק הינן להעניק הטבות ינוקא משמעותיות במס הבלו לגז טבעי דחוס (CNG) וכן הטבה שתשקף את התועלת הסביבתית שבו, לקבוע את הבלו על מתנול לתחבורה ביחס לבלו על בנזין על בסיס תכולת אנרגיה ולבטל את הסדר ההישבון על הסולר לתחבורה.
בתחום התשתית, ההמלצות העיקריות כוללות פחת מואץ ותכנית משולבת מענקים ורשת ביטחון להקמת תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס ומענקים להסבת תחנות תדלוק לקליטת תערובות מתנול.
בתחום הרכב ההמלצות העיקריות הינן להעניק פחת מואץ לכלי רכב כבדים מונעי גז טבעי דחוס ולאוטובוסים חשמליים, להעניק הטבה באגרת הרישוי לכלי רכב "גמישי תדלוק" (FFV) הנעים על תערובת מתנול ובנזין ולהעלות את אגרת הרישוי על כלי רכב מונעי גז פחמימני מעובה (גפ"מ).
המלצה נוספת נוגעת לגובה הבלו על דלקים לחשמל ותעשייה, כיום גובה הבלו המוטל על דלקים מזהמים לחשמל ותעשייה אינו משקף את העלויות החיצוניות שלהם. לפיכך מוצע להעלות בהדרגה תוך מספר שנים את שיעור הבלו על דלקים בסקטורים אלה באופן שייטיב לשקף את העלויות החיצוניות הנגרמות משימוש בהם.
הוועדה מעריכה כי באמצעות יישום ההמלצות, אשר ממקדות את הטבות המס בתחליפים כלכליים שבהם ההשקעה משתלמת, ניתן יהיה להגדיל את משקל תחליפי הנפט וכך להוביל להפחתה משמעותית בזיהום האוויר וגזי חממה, להקטין את ההוצאות על דלק ואת יוקר המחיה, וכן להגדיל את מגוון הדלקים במדינה ואת העצמאות האנרגטית שלה. מעבר לכך, חדירה מוצלחת של תחליפי נפט בישראל יכולה להוות דוגמא למדינות מערביות אחרות, וכך לתרום להקטנת התלות בנפט בעולם.
עבודת הוועדה כללה ארבעה צוותים:
צוות דלק – במסגרת הצוות נבחן הבלו הרצוי על כל אחד מתחליפי הנפט. נבחנו ההטבות הסביבתיות הראויות בטווח הארוך, הטבות הינוקא בטווח הקצר, היכולת להטיל בלו ייעודי לכל תחליף, ושיקולים כלכליים-פיסקאליים והשפעותיהם על גובה ההטבות.
צוות רכב – הצוות דן במיסוי על כלי רכב המונעים בתחליפי נפט.
צוות תשתיות – הצוות דן בקידום התשתיות הנחוצות לתחליפי נפט, כגון תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס.
צוות מאקרו – בצוות מאקרו נידון התוואי הכללי המומלץ למדיניות כוללת של קידום תחליפי נפט הכדאיים כלכלית. בצוות נקבעו סדרי העדיפויות העיקריים של הוועדה, ונערכה אינטגרציה של מסקנות שלושת הצוותים האחרים תוך וידוא שלא נערכת ספירה כפולה של תועלות.